۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

گزارشی از وضعیت نگران کننده‌ی فعالین ملی زندانی و بازداشتی در زندان مرکزی تبریز

اورمو ایشچیلری :اؤیرنجی: با اینکه ماهها از بازداشت فعالین ملی در تبریز و اورمیه می‌گذرد، هنوز هم قاضی پرونده از آزادی این فعالین با قرار وثیقه موافقت نمی کند. فعالین ملی  مهندس ابراهیم رشیدی ( ساولان)، روزبه سعادتی، افشین شهبازی، مهرداد کرمی و محمد احدی پس از ماهها بازداشت و شکنجه در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل شده‌اند و هم اکنون همراه با دیگر فعالین بازداشتی در شرایط  خیلی نگرن کننده‌ای بسر می‌برند. پرونده‌ی این بازداشت شدگان با قرار دادسرا در حال رسیدگی است و هنوز قرار تمدید بازداشتشان اجرا می‌شود.
مهندس ابراهیم رشیدی (ساوالان)، روزبه سعادتی، مهرداد کرمی، افشین سعادتی، محمد احدی، همچنین میکائیل (سالار)

طوری و وحید حبیب چشمه در بند محکومین ویا بند 12 زندانی‌هستند. در این بند محکومین خطرناک نگهداری می شود و معروف به بند روان درمانی نیز می باشد. مسولین زندان با سفارش اداره‌ی اطلاعات برای آزار و اذیت فعالین زندانیان محکومین خطرناک را بر علیه این فعالین تحریک می‌کنند.
از دیگر فعالان آذربایجانی زندانی در آن بند محمد رضا هادی می‌باشد. این فعال زندانی اصالتا تبریزی که مقیم کشور آذربایجان شمالی بوده هم به جرم جاسوسی به نفع آذربایجان زندانی است.  زینال خیری طرفدار تراکتور و مدیر یکی از سایتهای تراکتوری هم در همین بند بسر می‌برد.  مجید خوش اختر مدیر سایت متحد هواداران تراختور به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر شده و هنوز پرونده‌ی وی هم در دادگاه درحال بررسی است.
محمد حسین جعفرپور هم که در حال تحصیل در آذربایجان بوده  به جرم جاسوسی محکوم شده است. جمهوری اسلامی ایران بیشتر به دانشجویانی که از آذربایجان جنوبی به آذربایجان شمالی برای ادامه‌ی تحصیل می‌روند مشکوک می‌باشد و هنگام دستگیری هم  با اتهاماتی از قبیل جاسوسی محاکمه می‌کند.
رسول بدلی به جرم اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به دو سال حبس محکوم شده و در شرایط تاسفناکی بسر می‌برد. 
فردین مرادپور هم که از دیگر فعالین ملی دربند میباشد به اتهام اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در این می‌باشد.
وضعیت جسمانی محبوسین
متاسفانه وضعیت جسمانی محبوسین در شرایط غیر بهداشتی زندان هر روز بدتر از پیش می‌شود. زندانهای آذربایجان که سه چهار برابر ظرفیتشان زندانی دارند همیشه با مشکلات خیلی جدی روبرو بوده‌اند. زندانیان سیاسی هم که همیشه با فشار مضاعفی در زندان روبرو هستند.
فردین مرادپور به دلیل تشخیص غلط دکتر در تعیین نمره عینک با ضعیف‌تر شدن هر چه بیشتر چشم مواجه است. ممانعت زندان از مراجعه محبوسین به دکتر، وضعیت زندانیان را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.

افشین شهبازی که بدون هیچ محکومیتی پس از ماهها بازداشت و شکنجه در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات هم اکنون در زندان تبریز در وضعیت بلاتکلیفی بسر می‌برد، به دلیل عفونت شدید گوش و عدم توجه مسئولین زندان با افت شنوایی مواجه است و درخواست اعزام به متخصص نیز رد می شود.
زندان مرکزی تبریز ادعا می‌کند که ما خودمان پزشک داریم ولی پزشک زندان در موقع مراجعه محبوسین معاینه نمی شود، بلکه دکتر صرفا اسم داروی مورد درخواست را می پرسد و تشخیص مریضی بر عهده‌ی خود بیماز است!
با این وضعیت و بیماریهای که محبوسین دارند، مسئولین زندان فکر ورزش زندانیان را هم کرده‌اند!! ورزش اجباری در ساعت 7 صبح علیرغم میل باطنی محبوسین و دادن نرمشهای غیر اصولی و خسته کننده نیز از طرفی دیگر باعث اذیت زندانیان می‌شود.
غذای زندان غیر بهداشتی و بی کیفیت بوده و یکی از علل بیماریهای محبوسین نیز همین عامل غذا می‌باشد. بی‌کیفیتی و غیر بهداشتی‌ بودن غذا موجب درد معده اکثر محبوسین شده است.

وضعیت بهداشتی زندان

از آنجایی که خواسته‌های سیاسی بیشتر در رابطه با اندیشه‌ی انسان در راستای بهبود شرایط انسانها می‌باشند، جرمی به نام جرم سیاسی خود قابل بررسی است. بیشتر حقوقدانان چنین جرمی را قبول ندارند. در حکومتهای دیکتاتوری با چنین مسائلی روبرو هستیم و نگرش مخالف یا متفاوت به بع عنوان جرمی تلقی می‌کنند.  با این وضعیت بند محکومین که در آن مجرمین خطرناک و مرتکبین قتل و سرقت های بزرگ و لواط و زنا و .... نگهداری می شود برای این متهمین سیاسی به هیچ عنوان مناسب نمی‌باشد. این بند برای مجرمینی هست که نیاز به روان درمانی دارند.
برای اذیت و سخت‌تر کردن شرایط زندانیان سیاسی را به چنین بندی انتقال می‌دهند. در این بند آب آشامیدنی زندانیان از چاه تهیه می شود که مزه بدی داشته و موجب درد معده برخی متهمین از جمله روزبه سعادتی و فردین مرادپور شده است. از طرف دیگر چاههای فاضلاب زندان روباز بوده و بوی متعفن آن شدیدا زندانیان را در بند آزار می دهد.
همراه با رطوبت بالایی که این بند دارد، آب دستشویی‌ها و ظرفشویی طبقه بالا چکه می کند و وضع غیر بهداشتی ایجاد کرده که و با گرم شدن هوا چکه کردن آب و روباز بودن چاههای فاضلاب باعث آزار و اذیت بیشتر محبوسین شده و خود این شرایط برای بیهاری‌های دیگر هم مهیا می‌کند.

مخابرات و تماسهای فعالین

بیشتر گوشی های مخابرات زندان خراب می‌باشد. به زندانیان هم فقط 5 دقیقه اجاره صحبت داده می شود و مکالمات محکومین سیاسی نیز ضبط می شود.  اداره‌ی اطلاعات از این شرایط بیشتر برای تکمیل پرونده و بررسی روابط زندانیان هم استفاده می‌کنند.

 موضوع مرخصی زندانیان و توهین به زندانیان سیاسی
برای مرخصی گرفتن بایستی امتیازاتی باید از طرف مسئولین داده شود که اکثر مسئولین بویژه روحانی زندان برای زندانیان سیاسی نمره صفر رد می کند تا امتیاز لازم برای گرفتن مرخصی کسب نشود. علاوه بر اینکه نمره‌ی زندانی‌های سیاسی همیشه صفر می‌باشد، زندانیان سیاسی و به خصوص فعالانی که سنی و یا از اقلیت‌های مذهبی می‌باشند تحت فشار مضاعفی قرار می‌گیرند.
از جمله روزبه سعادتی به دلیل سنی بودن مورد تبعیض دینی از طرف مسئولین واقع می شود و خلفا و اولیای مورد احترام اهل تسنن با بی احترامی و فحاشی در حضور وی یاد می شوند و این فحاشی و توهین به خلفا جهت آزار و اذیت وی صورت می گیرد.
علاوه بر روحانی زندان، مسئولین زندان هم به زندانیان سیاسی توهین می‌کنند. این تیپهای مسئولین که با هر شرایط اجتماعی و سیاسی سر سازش دارند، هر گونه تغییر در جامعه را گامی بر خلاف منافع خودشان تلقی می‌کنند به همین جهت هم در زندان به فعالین سیاسی توهین نموده و عباراتی مانند «داش آتان» و «آفتافاچی» را بکار می‌برند. این توهین با سفارش اداره‌ی اطلاعات انجام  میپذیرد. اداره‌ی اطلاعات به علت اینکه نگران متاثر شدن زندانیان دیگر از زندانیان سیاسی می‌باشد همیشه از چنین متدهای نابکارآمدی استفاده می‌کند.
  
اخیرا محکومین سیاسی از بدرقه دوستان آزاد شده خود منع می شوند و آخرین بار نیز از اجرای سرود توسط آنها ممانعت شده و مورد فحاشی و توهین از قرار گرفته‌اند و......


یاشاسین آذربایجان
به امید آزادی تمامی زندانی سیاسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر