۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

صدور حکم یکسال حبس تعزیری برای فعالین حرکت ملی آذربایجان

اورمو ایشچیلری :
شعبه اول دادگاه انقلاب انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل بر 4-ام خرداد ماه امسال -1391- پس از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات فعالین ملی آذربایجانی آقایان ابراهیم رشیدی، محمد احدی، روزبه سعادتی، افشین شهبازی و مهرداد کرمی دایر بر 1. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی 2. اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، با اعلام ختم رسیدگی مبادرت به صدور رای نموده است.

دادگاه همه نامبردگان را به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی به تحمل یکسال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم و اعلام داشته است که اجرای نیمی از محکومیت متهمین به غیراز آقای ابراهیم رشیدی در اجرای ماده 25 قانون مجازات اسلامی بمدت چهار سال تعلیق میشود، در صورت ارتکاب هر یک از بزههای مندرج در ماده موصوف در طول مدت تعلیق.مجازات تعلیقی نیزدر مورد نامبردگان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

در دادنامه صادره برای فعالین ملی آذربایجانی فعالیت تبلیغی ایشان بدبن شرح آمده است: متهمین اقدام به تهیه و توزیع مقالاتی حاوی مطالب مخالف نظام کرده و با خانواده برخی محکومین دادگاههای انقلاب دیدار نموده و برخی اخبار سیاسی کشور را وارد سایتهای مخالف نظام کرده اند، بعلاوه متهم ردیف دوم( محمد احدی) اقدام به توزع دعوتنامه


جهت تجمع غیر قانونی در رابطه با دریاچه اورمیه کرده است. بنا به مراتب فوق و نظر به گزارش اداره کل اطلاعات استان، نمونه مقالات منضم پرونده انتشار یافته توسط متهمین کیفر خواست دادسرا و دفاعیات غیر موجه ایشان در دادگاه بزهکاری متهمین به نظر قاضی حملبر ثابت تشخیص داده شده است.

همچنین دادگاه در خصوص اتهام دیگر متهمین دایر بر مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علع امنیت کشور، نظر به انکار مشارالیهم و فقد دلیلی بر ارتکاب بزه با استناد به " اصل 37 قانون اساسی وبند الف ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری حکم برائت صادر نموده است.

مهرداد کرمی دانشجوی رشته برق دانشگاه تبریز و دبیر سابق کانون آذربایجانشناسی این دانشگاه 3-ام دیماه سال گذشته -1390- توسط ماموران اداره اطلاعات و با همکاری مامورین حراست دانشگاه تبریز هنگامی که قصد پیاده شدن از اتوبوسهای سرویس حمل و نقل دانشجویی را داشت بازداشت شده بود. متعاقب آن یکماه بعد ابراهیم رشیدی شاعر، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر آذربایجانی به همراه افشین شهبازی دانشجوی رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه تبریز واز اعضای فعال کانون آذربایجانشناسی این دانشگاه 3-ام بهمن سال گذشته در خانه دانشجویی افشین در تبریز بازداشت شده بودند. در همان زمان موج دستگیری فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز با بازداشت روزبه سعادتی وبلاگ نویس، مدرس کلاسهای تاریخ معاصرآذربایجان در کانون آذربایجانشناسی دانشگاه تبریز به همراه محمد احدی که پیش از این کلاسهای آموزش زبان تورکی در این نهاد دانشجویی برگزار میکرد ادامه یافته بود.

این فعالین ملی آذربایجانی و مدافعین هویت تورکی در ایران همگی بعد از گذراندن حدود 50 روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان تبریز انتقال داده شده بودند. در مدت حضور در زندان مسئولین زندان اقدام به تعویض و جابجایی ایشان به بندهای دیگرزندان نموده بودند. ابتدا با انحلال بند مالی به بند 12 محکومین و سپس برای جلوگیری از ارتباط گیری با سایر زندانیان حاضر در این بند و کنترل و نظارت بیشتر بر مکالمات تلفنی و تشدید فشار و سخت تر نمودن شرایط زندگی در این زندان به بند " کارگاهی" که محکومین نگهداری شده در آن اغلب معتاد بوده و بعضا به بیمارها ی خطرناکی مبتلا بودند فرستاده شدند.

فعاالین حرکت ملی آذربایجان پس از برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهاماتشان اوایل خرداد ماه امسال با سپردن قرار وثیقه ای به ارزش 20 میلیون تومان از زندان مرکزی تبریز به صورت موقت آزاده شده اند.لازم به ذکر است رای صادره بدوی از طرف دادگاه ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان آذربایجانشرقی می باشد.این رای به تاریخ 8 خرداد امسال به نامبردگان ابلاغ شده است.

2012-06-01 10:54:57

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر