۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

بیشترین کار را با کمترین دستمزد از کارگران می‌خواهند

اورمو ایشچیلری :سایت همصدا: عدم امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضا از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری در کشور می‌باشد، ۸۰ درصد جمعیت کارگران ایرانی با دریافت دستمزدهای ناچیز زیر خط فقر زندگی می‌کنند. توقع حداقلی میلیون‌ها کارگر ایرانی در سال «حمایت از کار و تولید ملی» دریافت دستمزدی کافی،داشتن کاری معین باآینده‌ای روشن، دسترسی داشتن به خدمات اجتماعی و بیمه‌ای مورد نیاز و در یک کلام برخورداری از یک زندگی آبرومند است.
دبیر ستاد هفته کارگر خانه کارگر مازندران در جمع کارگران قراردادی شرکت‌ها و کارخانجات استان با بیان اینکه عدم امنیت شغلی و قراردادهای سفید امضا از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری در کشور و استان می‌باشد، گفت: امروز یکی از آسیب‌های اصلی در جامعه كه در برخي موارد موجب نا‌هنجاری‌هايی در سطح جامعه مي‌شود بیکاری کسانی است که با داشتن قراردادهای موقت بیکار وخانه نشین

کارگران شرکت کبریت سازی تبریز در آستانه‌ی اخراج هستند

اورمو ایشچیلری :در ماه‌های اخیر زمزمه‌های مبنی بر فروش ماشین آلات تولیدی شرکت کبریت سازی تبریز به کشور هندوستان و بیکاری ۱۱۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی تشدید شده است. به گزارش ایلنا از آذربایجان، بر اساس اعلام شورای اسلامی کار کارخانه کبریت سازی تبریز (صدقیانی) قبل از عید امید آن می‌رفت که از این اقدام جلوگیری شود اما متاسفانه در دو ماه اخیر با وجود آنکه دو نفر از سهامداران کارخانه موافق ادامه فعالیت کارخانه می‌باشند موضوع باردیگر به طور جدی مطرح شده است. بر پایه همین گزارش سهامدار بزرگ این شرکت حاضر است که سهام خود را به نصف قیمت به نفر هندوستانی بفروشد و در این صورت وضعیت اشتغال کارگران کبریت سازی تبریز به خطر خواهد افتاد. لازم به ذکر است همزمان با این کارخانه دو کارخانه کبریت سازی دیگر فعال در تبریز هم قصد فروش کارخانه خود را داشتند که به قرار اطلاع از این اقدام خود صرفنظر کرده‌اند. بر اساس

شناسايی 43 واحد بحران زده در آذربايجان غربی

اورمو ایشچیلری :قائم‌ مقام خانه کارگر آذربايجان غربي از شناسايي 43 واحد بحران زده در سطح استان خبر داد. به گزارش مهر، علي صحرانورد با اشاره به فعاليت 17 شهرک صنعتي در سطح استان افزود: متاسفانه 60 درصد کارگاههاي اين شهرکها تعطيل يا نيمه‌ تعطيل بوده و 43 واحد بحران‌زده در استان وجود داشته که توانايي پرداخت دستمزد کارگران را ندارند.وي با بيان اينکه اين در حالي است که دستورات رئيس جمهور در خصوص شرکتهاي خدماتي در آذربايجان غربي نيز اجرايي نمي‌شود، اظهار داشت: فقط کارگران بخش مديريت درمان بيمارستان امام‌ رضا (ع)، شرکت پاکديس و شير پگاه اروميه براي انعقاد قرارداد مستقيم با کارگران اقدام کرده‌ اند.وي از ثبت يک هزار و 75 واحد شرکت خدماتي خبر داد و با بيان اينکه

افزایش ده درصدی بیکاری علیرغم آمار میلیونی اشتغال‌زایی

اورمو ایشچیلری :به گفته یکی از اعضای کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران، سیاست‌های اقتصادی دولت در سال گذشته باعث افزایش ده درصدی بیکاری شده است. ابوالفضل فتح اللهی می‌گوید آمار اشتغال‌زایی وزارت کار مبنای کار‌شناسی ندارد.ابوالفضل فتح اللهی،عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران، روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) در گفت‌وگو خبرگزاری ایلنا گفته است، سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت طی سال گذشته نه تنها منجر به ایجاد اشتغال نشد، بلکه نرخ بیکاری را نیز افزایش داد.وی به این نکته اشاره کرده که سیاست‌های اقتصادی دولت در سال گذشته باعث افزایش ده درصدی بیکاری در کشور شده است.دولت محمود احمدی‌نژاد وعده داده بود دو میلیون ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در ایران ایجاد می‌کند، با این حال در هفته‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد و معاون اول او اعلام کردند که دولت در سال ۸۹ توانسته است ۱

غارت هر چه بیشتر معادن آزربایجان در سال حمایت از تولید ملی

اورمو ایشچیلری :معدن سرب و روی انگوران زنجان از جمله معادنی است که کنسانتره ی سرب قابل عرضه به بازارهای جهانی تولید می کند. طبق اطلاعات موجود در پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور این معدن غنی و نزدیک به 30 سال عمر دارد که در حال حاضر بيشتر خوراک کارخانه  فرآوری سرب و روی تيران که در 45 کيلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است شامل موادی است که کارخانه ذوب و روی اصفهان از معدن انگوران خريداری مي نمايد. هم اکنون اين کارخانه به صورت خصوصی اداره مي شود و ظرفيت اين کارخانه 100 تن در روز است.
  طبق آخرین خبرهای سایت زنجان نیوز مدیر عامل شرکتهای توسعه معادن روی ایران ، خواستار تولید خاک معدن سرب و روی انگوران در سال حمایت از تولید ملی شده است. طبق گفته های

اهتمام جدی برای رفع مشکلات دریاچه اورمیه در مسئولان وجود ندارد

اورمو ایشچیلری :نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی گفت: رهایی دریاچه اورمیه از وضعیت بحرانی نیازمند مدیریت واحد است.حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اورمیه اظهار داشت: اهتمام جدی برای رفع مشکلات دریاچه اورمیه در مسئولان وجود ندارد و لازم است.وی با تاکید بر توجه هر چه بیشتر مسئولان به بحران دریاچه اورمیه، تصریح کرد: دریاچه اورمیه دچار بحران جدی است و لازم است تا مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.این مسئول با بیان اینکه وضعیت دریاچه اورمیه نباید سبب سوء ‌استفاده فرصت‌طلبان شود، افزود: دریاچه اورمیه متعلق به یک استان یا شهرستان خاصی نیست و در صورتی که در دریاچه اورمیه وضعیت از این بدتر شود بحران موجود در کل منطقه فراگیر می‌شود.ذاکر با تاکید بر اهتمام هر چه بیشتر مسئولان استان‌های همجوار در احیای دریاچه اورمیه، خاطرنشان کرد: مسئولان استانهای همجوار باید در

۱۳۹۱ اردیبهشت ۸, جمعه

گزارشی از وضعیت نگران کننده‌ی فعالین ملی زندانی و بازداشتی در زندان مرکزی تبریز

اورمو ایشچیلری :اؤیرنجی: با اینکه ماهها از بازداشت فعالین ملی در تبریز و اورمیه می‌گذرد، هنوز هم قاضی پرونده از آزادی این فعالین با قرار وثیقه موافقت نمی کند. فعالین ملی  مهندس ابراهیم رشیدی ( ساولان)، روزبه سعادتی، افشین شهبازی، مهرداد کرمی و محمد احدی پس از ماهها بازداشت و شکنجه در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل شده‌اند و هم اکنون همراه با دیگر فعالین بازداشتی در شرایط  خیلی نگرن کننده‌ای بسر می‌برند. پرونده‌ی این بازداشت شدگان با قرار دادسرا در حال رسیدگی است و هنوز قرار تمدید بازداشتشان اجرا می‌شود.
مهندس ابراهیم رشیدی (ساوالان)، روزبه سعادتی، مهرداد کرمی، افشین سعادتی، محمد احدی، همچنین میکائیل (سالار)

حمله مامورین انتظامی و ضرب و شتم هواداران تراکتورسازی در میدان آبرسان تبریز

اورمو ایشچیلری :مامورین امنیتی و انتظامی با حمله به تجمع هواداران تیم تراکتورسازی در میدانهای شهر تبریز حاضرین را مورد ضرب و شتم قرار دادند.به گزارش آذوح در فیلم کوتاه انتشار یافته مشاهده کی شود که جمعی از مامورین انتظامی در میدان آبرسان تبریز با حمله به هواداران شادمان تیم تراختورسازی، بسیاری از حاضرین از جمله زنان و کودکان را نیز مورد هجوم قرار می دهند.
برای دیدن این فیلم بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

ژنرال اسرائیلی از «آمادگی برخی کشورها» برای حمله به ایران خبر داد

اورمو ایشچیلری :بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، که سخنان چند روز پیش او درباره عدم تمایل ایران به ساخت بمب اتمی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، از آمادگی «کشورهایی» برای حمله به ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال گانتس تأکید کرده است که کشورهای دیگری نیز برای حمله به ایران آماده شده‌اند و تنها سخن از آمادگی نظامیان اسرائیل نیست.


او در عین حال به نام این کشورها اشاره نکرده است.


رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هاآرتص
ارزیابی کرده بود که

۱۳۹۱ اردیبهشت ۷, پنجشنبه

غلبه تراختور و به "چهار میخ" کشیده شدن پیروزی

اورمو ایشچیلری :از سری مسابقات لیگ برتر، هفته سی و دوم، از ساعت 16:30 دقیقه امروز، دو تیم تراختور و پیروزی، مقابل هم قرار گرفتند. این دیدار در ورزشگاه سهند تبریز و در حضور بیش از هفتاد هزار نفر، برگزارگردید. در این دیدار، تیم تراختور موفق شد با گلهای فلاویو لوپز(دقایق 50 و 63)، فرزاد حاتمی(دقیقه 57) و محمد ابراهیمی(دقیقه 65) در مقابل تک گل علیرضا نورمحمدی(دقیقه 79) با نتیجه 4 بر 1 پیروزی را شکست دهد و به رده دوم جدول رده بندی صعود کند.  قضاوت این دیدار، بر عهده علیرضا فغانی بود که به احسان حاج صفی از تراکتور و فشنگچی، زاید و مهدوی کیا از پرسپولیس کارت زرد نشان داد.
اورمو ایشچیلری : جنگ زرد جنگی است که ناسیونالیزم کرد برعلیه آزربایجان جنوبی شروع کرده است بدینوسیله از کلیه سایتها و فعالین حرکت ملی خواهشمندیم که در امر مطالعات راهبردی و خبر رسانی ما را یاری کنند
با تشکر
مرکز خبررسانی و مطالعات راهبردی جنگ زرد
 
سون آیلاردا فعالیته باشلایان “ ساری ساواش” چیشیتلی یازیلارلا چالیشیر میللتیمیزی کورد تئرویستلرینین گونئی آزربایجان علیه نه باشلادیبغی ساواشلا تانیش ائدسین.
سون گونلرده بو حاقدا “ساری ساواش” آدلی بیر وبلاگ فعالیته باشلاییب . “ تبریز سسی” خبر قوروپو اولاراق “ساری ساواش” وبلاگی نین حورمتلی امکداشلارینا تبریک دئیب و اوغورلار آرزولاییر.

۱۳۹۱ اردیبهشت ۵, سه‌شنبه

زباله‌گردي خطر ابتلا به ايدز را ميان كودكان كار افزايش داده است

اورمو ایشچیلری :عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان نسبت به افزايش آمار مبتلايان به ايدز در ميان كودكان كار هشدار داد. ليلا ارشد در گفتگو با خبرنگار ايلنا یکی از دلایل افزايش ابتلا به ایدز در کودکان كار و خيابان را رواج «زباله گردي» ميان اين كودكان دانست و افزود: اين كودكان هنگام زباله‌گردي با وسايل آلوده و برنده‌اي مثل سوزن و تيغ و سرنگ تماس مستقيم برقرار مي‌كنند كه لمس اين اشياء برنده مي‌تواند عامل انتقال ويروس HIV باشد. اين مددكار اجتماعي ادامه داد: علاوه بر كودكاني كه در نظافت شهر توسط پيمانكاران به خدمت گرفته مي‌شوند، کودکانی که به دلیل فقرخانواده‌هاي‌شان مجبور به تکدی یا زباله گردی در خیابانها هستند نيز بايد تحت نظارت شهرداري قرار بگيرند و با دريافت امكانات حداقلي همچون دستكش مقاوم خطر ابتلا به انواع بيماري‌ها را براي اين كودكان كار كاهش دهند. او تاكيد کرد: : مادرانی که بدلایل مختلف به اين بیماری مبتلا هستند بايد شناسايي و تحت حمایت و کنترل قرار گيرند تا این بیماری را به فرزندان آنان منتقل نشود. لیلا ارشد در بخش ديگري از اين گفتگو به حذف روز جهاني ايدز از تقويم رسمي كشور انتقاد كرد و افزود: طي دو سال اخير با حذف روز جهانی ایدز از تاريخ رسمی طبق

صد هزار کارگر سال گذشته اخراج شده‌اند

اورمو ایشچیلری :خبرگزاری هرانا - یک نماینده مجلس وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته ۱۰۰ هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.
به گزارش ایلنا، این عضو فراکسیون اقلیت مجلس، همچنین نرخ بیکاری زنان را دو برابر نرخ بیکاری مردان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالیبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند. اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرفنظر می‌کنند.
دبیر کل خانه کارگر روز ۱۱ اردیبهشت را روز تعطیلی رسمی کارگران اعلام کرد و گفت: کارفرمایان در صورتی که با تعطیلی در این روز موافقت نکنند تشکل‌های کارگری وابسته می‌توانند شکایت کنند.
دبیر کل خانه کارگر خواستار ارائه مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر شد و گفت: ‌در صورت عدم ارائه مجوز از وزارت کشور درخواست مجدد مجوز راهپیمایی خواهیم کرد.
او با بیان اینکه ریشه مشکلات جامعه کارگری کشور در کم توجهی به تولیدات ملی است، تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته کارگران

۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

راه آهن صفر تیراختور 1؛ عبور قطار سرخهای آذربایجان از ایستگاه سی و یکم قهرمانی

اورمو ایشچیلری به نقل از آرازنیوز:تیراختوردر یک بازی پربرخورد و نفسگیر در حضور افزون بر 10 هزار نفر از هواداران پرشور خود در دقایق انتهایی بازی توانست راه آهن را مغلوب نماید.در این مسابقه که راه آهن تلاش خود را معطوف بر گل نخوردن و استفاده از ضد حملات نموده بود فرصتهای گلزنی تیراختور یکی پس از دیگری به هدر می رفت و با توجه به پیش افتادن 1 بر صفر سپاهان در اهواز لحظه به لحظه بر استرس هواداران افزوده می شد. بازی فشرده همراه با پرسینگ راه آهن در نیمه ی اول تیراختور را در گلزنی ناکام گذاشت تا دو تیم با تساوی 0-0 به رختکن بروند.در نیمه ی دوم تیراختور آهنگ تهاجمی بیشتری بخود گرفت و منهای معدود موقعیتهای راه آهن، در اکثر دقایق مسابقه بازی

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳, یکشنبه

تجمع دانشجویان شهرهای مختلف آذربایجان در اردوی روستای کندوان

اورمو ایشچیلری : روز جمعه مورخه 25/1/1391 بیش از 300 نفر از دانشجویان دانشگاههای آذربایجان طی اردویی از روستای تاریخی کندوان دیدن کردند. روستاي تاريخي كندوان در 50 كيلومتري جنوب‌غربي تبريز، يكي از روستاهاي دهستان سهند است كه در18 كيلومتري جنوب اسكو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغي واقع شده است.در این اردوی دانشجویی، دانشجویانی ازدانشگاه تربیت معلم آذربایجان،دانشگاههای تبریز، دانشگاههای زنجان، دانشگاههای اورمیه ،دانشگاه اهر،دانشگاه بیناب ،دانشگاه ماراغا و... حضور داشتند.اجرای قطعات دلنشین موسیقی آذربایجانی ، شعر خوانی شاعران دانشجو و رقص ملی آذربایجان زینت بخش این مراسم بود.  از نکات قابل توجه این مراسم حضور پرشور و فعال دانشجویان دخترآذربایجان بود.شایان ذکر است تعدادی از دانشجویان در این مراسم در مورد آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجان، زندگی شاعر مبارز آذربایجان بولوت قاراچورلو(22 فروردین سالگرد درگذشت این شاعر ملی

تهدید فعالان کارگری به جای صدور مجوز راهپیمایی روز کارگر

اورمو ایشچیلری :با نزدیک شدن روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه برابر با 11 اردیبهشت، به جای صدور مجوز راهپیمایی در این روز توسط دولت، نهادهای امنیتی شماری از فعالان کارگری را احضار و تهدید کرده اند که در آن روز هیچ فعالیتی نداشته باشند.به گزارش کلمه، گروهی از فعالان کارگری از تماس های تهدیدآمیز ماموران امنیتی خبر داده و گفته اند که حاکمیت نگران گسترش اعتراضات کارگری و تبدیل شدن آن در روزهای آینده به نوعی تقابل با حاکمیت در روز جهانی کارگر است.بحث بر سر راهپیمایی کارگران در روز جهانی کارگر همچنان ادامه دارد. وزیر کشور از درخواست صدور مجوز اظهار بی اطلاعی کرده است. سیدعلی آقازاده دافساری، عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار كرد: راهپیمایی کارگران در روزجهانی کارگر ممنوعیت ندارد. حسین رسولی، دبير اجرايی خانه كارگر خراسان رضوی، نیز گفت که صدور مجوز راهپیمایی روز کارگر معياری برای تشخيص ميزان آزادی كارگران ايرانی است.

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

اهالی سولدوز ياد و خاطره شهيدان جنگ تحميلي سال 58 اکراد علیه ترک ها را گرامي داشتند

اورمو ایشچیلری :عده كثيري از مردم شهرهاي سولدوز( نقده )، محمديار و روستاهاي اطراف، عصر پنج شنبه 31 فروردين 1391 با حضور در مزار شهداي نقده ، ياد و خاطره فداكاريهاي شهداي جنگ تحميل شده بر مردم سولدوز را گرامي داشتند.
 
در اين مراسم خود جوش كه به مناسبت سي و سومين سالگرد تهاجم نظامي بعضی از احزاب تشكيلاتهای مسلح كرد و هواداران آنها به شهرهاي نقده ، محمديار و روستاهاي سولدوز برگزار شد حضار بر سر مزار خانواده شهيد ميرزا علي بدلي و سردار مولود كياني به نمايندگي از 700 شهيد سر فراز اين منطقه حاظر شده و به قرا ئت فاتحه پرداختند.  سپس جمع حاضر با حضور بر سر مزار آيت الله ميرزا ابراهيم محرر و كربلايي عظيم معبودي(رهبران مذهبي و ملي نقده در جريان حمله مسلحانه 20 هزار نفري احزاب مسلح مذکور) ، به روح بلند

آزار جنسی کودکان در استخر؛ افشای هویت دیپلمات رژیم

اورمو ایشچیلری :به گزارش العربیه، پلیس برزیل روز چهارشنبه اعلام کرد یک دیپلمات جمهوری اسلامی را به اتهام آزار جنسی کودکان بازداشت کرده است.
پلیس در بیانیه ای تاکید کرد:" دو مرد که یکی از آنها دیپلمات ایرانی است هنگام آزار جنسی دو دختر 7 و 15 ساله در یکی از استخرهای پایتخت بازداشت شدند."
پلیس هویت دیپلمات را فاش نکرد. بر اساس قوانین این دیپلمات به دلیل برخورداری از حصانت دیپلماتیک نمی تواند در زندان بماند و همچنین محاکمه نخواهد شد اما پرونده او به وزارت خارجه برزیل ارسال شد.
مطبوعات برزیل اما به جزئیات بیشتری از موضوع پرداختند و اعلام کردند این دیپلمات هنگام شنا به زیر آب می رفت و اقدام به آزار جنسی کودکان می کرد.بر اساس این گزارش

نام ۲۶ تن از بازداشت شدگان نا آرامی های چند روز اخیر اهواز اعلام شد

اورمو ایشچیلری :کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نام بیست و شش تن از دستگیرشدگان چند هفته اخیر در اهواز وشهرهای تابعه را اعلام کرد. این دستگیری ها از اواخر مارس آغاز و تا ۱۵ آوریل که مصادف با سالگرد قیام مردم عرب در سال ۲۰۰۵ است، ادامه یافت. در روزهای گذشته نیروهای امنیتی و پلیس، تظاهرات صدها تن از جوانان عرب را در محله های مختلف شهر اهواز و شهر حمیدیه سرکوب کرده و دست کم ۲۶ تن از آنان را قبل از آغاز تظاهرات دستگیر نموده است.
در بیانیه کمپین بین المللی حقوق بشر آمده است: در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف استان خوزستان

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱, جمعه

تاثیر تحریم ها بر اقتصاد تازه دارد آشکار می شود

اورمو ایشچیلری :صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱ را حدود ۲ درصد اعلام و رشد اقتصادی در سال جاری میلادی، ۲۰۱۲، را چهار دهم درصد، پیش بینی می کند.نرخ رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت برای سال ۲۰۱۱ حدود ۴ درصد و برای سال جاری میلادی ۴.۸ درصد برآورد شده است.بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در زمستان ۹۰ با ۲٫۳ درصد افزایش به ۱۴٫۱ درصد رسیده است. این تغییر به معنای افزایش جمعیت بیکاران کشور از ۲٫۶ میلیون نفر به دو میلیون ۸۷۷ هزار نفر در عرض تنها سه ماه آخر سال ۹۰ است.آمار تازه بانک مرکزی جمهوری اسلامی رشد قیمت‌ها در هفت سال گذشته را ۳۰۹ درصد می داند واز ۳۸ و نیم درصد افزایش قیمت مواد خوراکی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. رسانه های داخلی ازرشد ۴۰ درصدی کرایه و سرگردانی مستاجران می نویسند.دلار تک نرخی از تابلوی صرافی‌ها رخت بر می بنددو سياست دلار تك نرخى ۱۲۲۶ تومانى بانك مركزى حتى درصرافى هاى تحت نظارت بانك مركزى بفراموشی سپرده می شود."زوال چایکاری در کشور؛ چای در انحصار وارد کنندگان" خلاصه سخنان نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس است.کارشناسان نتیجه می‌گیرند: "۹۰۰

۱۳۹۱ فروردین ۳۱, پنجشنبه

بان كي مون: رژیم اسد به طرح کوفی عنان پایبند نیست

اورمو ایشچیلری :  دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 19-4-2012 گفت:" رژیم اسد به ناظران سازمان ملل اجازه ورود به استان حمص را نداده است، لذا برای اجرای کامل آتش بس در این کشور، ارسال یک پیام روشن، قاطع و رسمی از سوی شورای امنیت به دمشق ضروری است.بان کی مون افزود وضعیت آتش بس در این کشور بسیار شکننده است ورژیم سوریه تاکنون به آتش پایبند نبوده است.دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین از ارسال 300 ناظر از سوی سازمان ملل متحد برای مراقبت آتش بس به سوریه خبر داد.وی افزود ناظران سازمان ملل متحد به مدت سه ماه درسوریه مستقر خواهند بود و سپس گزارش خود را به سازمان ملل و شورای امنیت ارائه خواهند داد.به

بیانیه ی دانشجویان دانشگاه اورمیه در خصوص گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای 58 سولدوز و ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه و مردم شریف سولدوز

اورمو ایشچیلری :
آنان که گذشته را به یاد نمی ٱورند محکوم  به تکرار آن هستند.سانتایانا
رجوع به گذشته و عبرت گرفتن از حوادث تلخ آن برای برون رفت  و اجتناب از تکرار اشتباهات در زندگی امروزی و آینده از الزامات حیات ملل تحت ستم است.این ملل با رجوع به گذشته و تکیه بر آموزه های آن این امکان را برای خود پدید می آورند تا زندگی امروزی را به دور از اشتباهات گذشته سر و سامان دهند.درست سی وسه سال پیش و در این روزها مردم غیور سولدوز تحت تفکرات افراطی تروریسم

بیانه ی جمعی از فعالین سولدوزی (توپراقچی لار) در خصوص گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای 58 سولدوز و ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه و مردم شریف سولدوز

اورمو ایشچیلری :در حالی به 33 مین سالگرد حماسه مقاومت ملت غیورسولدوز در مقابل تجاوزاکراد تروریست نزدیک می شویم که هنوز کسی خاطرات تلخ جنایات لشگر بیست هزار نفری قاسملوی جنایتکار را فراموش نکرده است. و با گذشت سالها خون شهدای آن حماسه ی جاوید در لابه لای دفتر تاریخ با افتخار می درخشد.
با توجه به اتخاذ  موضع منفعلانه(عدم مشارکت در انتخابات) از جانب تورک های سولدوز و رویای توسعه طلبی اراضی

یک دیپلمات ایرانی به اتهام آزار جنسی چند دختر نوجوان در برزیل بازداشت شد

اورمو ایشچیلری :پلیس برزیل بازداشت یک دیپلمات ایرانی در این کشور به اتهام آزار جنسی چند دختر نوجوان را تایید کرد. به گزارش رادیو فردا و به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این دیپلمات در استخری در برزیلیا، پایتخت برزیل به دنبال تلاش برای آزار جنسی چهار دختر نوجوان ۹ تا ۱۵ ساله بازداشت شده است. پلیس برزیل نام و رتبه این دیپلمات را اعلام نکرده اما گفته بر اساس قوانین برزیل، به دلیل مصونیت قضایی این دیپلمات او را به مسوولان سفارت ایران تحویل داده است.  به نوشته روزنامه های برزیل، پدر و مادر دخترانی که مورد آزار قرار گرفته اند با اعتراض به آزادی این دیپلمات خواستار توضیح مقامهای دولت برزیل شده اند.

پیام یوسف عزیزی بنی طرف٬در مورد حوادث الاهواز :به یاری هموطنان عرب خود بشتابید

اورمو ایشچیلری : یوسف عزیزی بنی طرف یکی از فعالان حقوق خلق عرب اهواز در حالیکه رسانه های فارسی زبان نسبت به این جنایات علیه ملت عرب سکوت اختیار کرده اند اینگونه صمیمانه در پیامی کوتاه و معنادار در فیس بوک خواهان همدردی سایر ملل با خلق عرب شد:
مردمان ایران، کردها، آزربایجانی ها، ترکمن ها وبلوچ ها ، هموطنان شما در اهواز و شهرهای تابعه به پاخاسته اند. آنان تظاهرات مسالمت آمیز می کنند اما با گلوله به آنان پاسخ می دهند. تاکنون دو تن در شهرهای اهواز و آبادان کشته شده اند. جوانان عرب در تظاهرات خویش شعار "آزادی آزادی" سر می دهند. وقت آن است که با مردم عرب همنوایی نشان دهید و آنها را در مبارزه شان علیه استبداد و ستم ملی تنها نگذارید. از شخصیت ها، سازمان های سیاسی و حقوق بشری و رسانه های فارسی بخواهید تا در پشتیبانی از مبارزه مردم عرب فعال شوند. در تهران، کردستان، آزربایجان، بلوچستان و سایر مناطق ایران به هر شکلی که می توانید از آنان حمایت کنید. با شعار نویسی روی دیوارها یا پخش اخبارشان بر روی شبکه های اجتماعی یا به هر شکلی که می دانید حمایت خودرا از مبارزه آنان - که مبارزه شماست - اعلام کنید.

یوسف عزیزی بنی طرف

ادامه تظاهرات و درگیری در مناطق عرب نشین ایران (معترضان شعار دادند: آزادی آزدای شعار ملت اهواز است) ــ ویدئو

اورمو ایشچیلری : منابع مطلع محلی در اهواز در تماس با العربیه از ادامه تظاهرات و درگیری گسترده در مناطق عرب نشین اهواز مرکز استان خوزستان خبر دادند.بر اساس گزارش گروه های اهوازی تظاهرات اعتراضی برای دومین روز در" کوی انقلاب " ادامه پیدا کرد اما با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد.این تظاهرات همزمان با سالگرد قیام مردمی سال2005 در برخی مناطق عرب نشین اهواز از جمله کوی انقلاب ، ملاشیه ، کوت عبدالله و همچنین شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد ، شوشتر ، خرمشهر ، وآبادان ، برگزار شد.
  در سال 2005 مناطق عرب نشین در استان خوزستان شاهد اعتراضات و ناآرامی های گسترده ای در اعتراض به " سیاست

رضا شهابی دست به اعتصاب غذای خشک زده است

اورمو ایشچیلری :خبرگزاری هرانا - ربابه رضايی همسر رضا شهابی، می‌گوید که این فعال کارگری در اعتراض به حکم ناعادلانه‌اش، از روز شنبه ۲۶ فروردين‌ ماه در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زده است.به گزارش هرانا به نقل از رادیو فرانسه، رضا شهابی عضو هيأت مديره‌ی سنديکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پس از قریب به دو سال بلاتکلیفی، به تازگی و بر پایه‌ی رای شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام "تبليغ عليه نظام" و "اجتماع و تبانی بر عليه امنيت ملی" به ۶ سال حبس تعزیری و ۵ سال محروميت از فعاليت های اجتماعی محکوم شده است.این زندانی سیاسی پیش از این نیز چندین مرتبه در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی پزشکی، دست به اعتصاب غذای تر زده بود. وی در حدود یک هفته نیز اعتصاب غذای خشک کرده بود.آقای شهابی در خردادماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد و در طی دوران بازجويی مورد ضرب و شتم‌های فراوان قرار گرفته تا جایی که وی دچار آسيب‌های جدی‌ نخاعی شد.

اعتراض همزمان نمایندگان آذربایجان به رئیس جمهور: چرا به جای انتقال آب به کویر، به داد دریاچه ارومیه نمیرسید؟

اورمو ایشچیلری :«فکری به حال دریاچه ارومیه بکنید». این جمله ترجیع بند تکرات نمایندگان آذربایجان غربی و حتی شرقی در دو سال اخیر به دولتمردان بوده و هست.
نسرین وزیری: امروز هم بیش از چهار نماینده در اینباره تذکر دادند. تذکراتی که از ابتدا تا انتهای جلسه علنی امروز مجلس ادامه داشت. در آغاز جلسه امروز سلیمان ذاکر نماینده ارومیه خطاب به رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی اخطار بنده در مورد دریاچه ارومیه است که خود شما نیز زحمت زیادی برای آن کشیده‌اید. لاریجانی هم در پاسخ به وی، با تأکید بر اینکه موضوع دریاچه ارومیه بسیار مهم است، گفت: بنده برای حل مشکل این دریاچه جلسه گذاشتم

طبق مطلب منتشر شده توسط مرکز مطالعات محیطی سازمان ملل ، با ادامه وضع موجود دریاچه اورمیه تا پایان سال 2013 به صورت کامل خشک خواهد شد.

اورمو ایشچیلری  : بر طبق مطلب منتشر شده از طرف مرکز مطالعات محیطی سازمان ملل که با عکسهای ماهواره ای از وضعیت دریاچه اورمیه همراه بوده، این مرکز  مدعی شده است که با ادامه وضع موجود دریاچه اورمیه تا پایان سال 2013 به صورت کامل خشک خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع دریاچه اورمیه، سایت اؤیرنجی ترجمه مطلب منتشر شده توسط مرکز مطالعات محیطی سازمان ملل را در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
 دریاچه اورمیه یکی از مهمترین پهنه های آبی در شمال غربی ایران می باشد. این دریاچه در حال حاضر بزرگترین

۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

کارخانه ای با ۴ دهه فعالیت در همدان تعطیل شد

اورمو ایشچیلری :پس از آن که در بهمن ماه سال ۸۸ بخش اعظمی از سهام کارخانه کیوان در بورس به متقاضیان واگذار شد این واحد تولیدی با قدمت ۴۰ ساله در مسیر رکود افتاد و سرنوشت کارگران آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت تا اینکه در نخستین ماه سال جدید ۲۳۰ کارگر این کارخانه بیکار شدند.به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه کیوان همدان با بیش از چهار دهه فعالیت در حوزه تولید مواد غذایی در همدان تعطیل شده و کارگران این واحد تولیدی به لحاظ ایجاد دغدغه های فکری روزهای سختی را سپری می کنند.
کارخانه کیوان همدان موجی از نگرانی را در بین کارگران دوانده است.این کارخانه که توانایی و پتانسیل تولید ۳۰ نوع محصول را داراست در سال جاری با بیکار کردن ۲۳۰ کارگر خود، موجی از نگرانی را در بین کارگران استان همدان ایجاد کرده است.
بر اساس بررسی های انجام شده در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده است و از آن پس رفته رفته تعدیل نیرو در این کارخانه قوت گرفت تا اینکه در سال جدید تمام کارگران این واحد تولیدی اخراج شدند.رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان در آخرین اظهارات خود در خصوص وضعیت این کارخانه عنوان کرد، این شرکت با بیش از ۴۰ سال فعالیت در عرصه تولیدی استان همدان پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات خاصی روبرو شده است.

تجمع کارگران فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری گیروه (قروه )

اورمو ایشچیلری :دیروز شهر آزربایجانی استان کردستان شاهد تجمع و اعتراض کارگران بود.بیش از یکصد و پنجاه کارگر کارخانه ذوب آهن فولاد زاگرس در مقابل فرمانداری گیروه (قروه  ) تجمع کردند.  به نقل از منابع آگاه در منطقه، این کارگران که با سوابق ۱۰ تا ۲۰ سال خدمت در آستانه اخراج قرار دارند، در اعتراض به تعطیلی کارخانه در یک ماه گذشته و جایگزینی نیروهای جدید غیربومی که توسط مدیرعامل جدید کارخانه صورت گرفته است تجمع نمودند. نماینده کارگران که در این تجمع حضور داشت گفت: مدیریت جدید کارخانه با جذب نیروهای غیربومی که تعداد آن‌ها به ۱۵۰ نفر می‌رسد به کارگران شاغل این کارخانه گفته‌ است که فعلاً در سر کار خود حاضر نشوند. این کارگر معترض گفت: 25 نفر از كارگراني كه در لیست اخراج قرار دارند پيش از اين دچار حوادث ناشي از كار شده‌اند اما با اين حال مديران كارخانه حاضر به تمديد قرارداد آنان نيستند. بنابر اين گزارش چند تن از کارگران به عنوان نماینده کارگران معترض وارد فرمانداری قروه شده و با مسئولین استانی و شخص فرماندار وارد مذاکره شده‌اند.

ايجاد درياچه مصنوعي در ساحل اورمیه

اورمو ایشچیلری : شهردار اورمیه از احداث درياچه مصنوعي در دهكده ساحلي چي‌چست در حاشيه درياچه اورمیه خبر داد.به گزارش مهر، عليرضا عصمت‌پرست در جشنواره پرواز بادبادك‌ها با اشاره به اين‌كه بزودي جهت ارتقاي توان رفاهي مجموعه تفريحي و توريستي چي‌چست در اين مجتمع درياچه مصنوعي ايجاد مي‌شود، افزود: به دليل پسروي آب درياچه اورمیه اين دهكده ساحلي نزديك به 2 كيلومتر از درياچه فاصله گرفته كه جهت بهره‌مندي شهروندان از آب شور درياچه با غلظت كم و ايجاد مكاني براي قايقراني، احداث درياچه مصنوعي در اين دهكده برنامه‌ريزي شده است.وي با بيان اين‌كه براي اجراي عمليات احداث اين درياچه مصنوعي 20 هكتار زمين حاشيه درياچه

۱۳۹۱ فروردین ۲۸, دوشنبه

کمپین سازمان عفو بین الملل و آداپ برای آزادی سعید متین پور در ونکوور کانادا

اورمو ایشچیلری :
ساوالان سسی : کمپین سازمان عفو بین الملل و انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ)در مقابل موزه هنر شهر ونکوور(آرت گالری) برگزار شد.
در این کمپین که از ساعت سه تا هشت بعد از ظهر روز شنبه  ۲۶ فروردين ۱٣۹۱(۱۴ آوريل ۲۰۱۲) در مرکز شهر ونکوور برگزار شده بود بیش از سیصد شهروند کانادایی کارت پستالهای سازمان عفو بین الملل برای آزادی فوری سعید متین پور را امضا کردند.
شرکت کنندگان در کمپین با امضای کارت پستال از حکومت ایران خواستند تا سعید متین پور، این زندانی عقیده و وجدان که به خاطر دفاع صلح آمیز از حقوق زبانی آذربایجانیها زندانی شده است را سریعا آزاد کند. آنها همچنین از دولت ایران خواستند تا امکان آموزش کودکان آذربایجانی به زبان مادری شان را فراهم کند.برگزارکنندگان مراسم نیز ضمن ارائه

نماينده اورميه در مجلس: آقاي رئيس جمهور تدريس زبان تركي را آزاد كنيد و از فاجعه ي درياچه ي اورميه جلوگيري شود

اورمو ایشچیلری :
سيد سلمان ذاكر منتخب اول اورميه در مجلس هشتم كه از راهيابي به مجلس نهم بازماند، هفته گذشته آخرين نطق پيش از دستور خود را ايراد كرد. صحبتهاي ذاكر با لحن جدي، حماسي و دردناكي بيان شد و او فهرستي از همه مسائل و مشكلاتي را كه حوزه انتخابيه اش و استان آذربايجان غربي با آنها دست به گريبان است را در قالب تذكر و سوال مطرح كرد.
به گزارش آينانيوز، نماينده اورميه سخنانش را با تذكري به رئيس جمهور آغاز كرد: به رئيس جمهور تذكر مي دهم برابر ماده 180 برنامه پنجم، به فقرزدايي بدون تبعيض و كاهش فاصله طبقاتي استانها تلاش نمايد.
او سپس سراغ يكي از معضلات تاريخي شهر اورميه رفت كه در به نتيجه رسيدن آن سهم به سزايي داشت: به مسئولين استان تذكر

بیانیه کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران

اورمو ایشچیلری :
با موضعگیری های خود، احساسات هموطنان عرب خود را نیازارید
طی چهار ماه گذشته شاهد برخی از بیانیه ها و نوشته هایی بودیم که یا در موضعگیری های خود، وجود مردم عرب در عربستان ایران را نادیده گرفته اند، یا حاوی احساسات نژاد پرستانه ضد عربی و ضد ترکی بودند. بیانیه سخنگوی "َشورای هماهنگی راه سبز امید" به امضای اردشیر امیرارجمند، نمونه اول و مقاله سایتی به نام "فضول محله" و شعر منتشر شده در خبرگزاری فارس، نمونه دوم این نوشته ها بود. ما در این جا به بررسی این سه مورد می پردازیم:

۱- بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید
نخست، آقای اردشیر امیرارجمند سخنگوی "شورای هماهنگی راه سبز امید" روز بیست و دوم بهمن ماه گذشته بیانیه ای در محکوم

احضار فرج نوری فعال مدنی آزربایجان به دادگاه انقلاب تبریز

اورمو ایشچیلری :فرج نوری فعال آزربایجانی شهرستان اهر از طرف دادگاه انقلاب شهرستان تبریز احضار شد . بر طبق احضاریه فرج نوری باید در تاریخ 23 خرداد 1391 در دادگاه انقلاب تبریز حاضر شود. همچنین  این فعال در تاریخ 1391/1/26 از طرف دادگاه انقلاب اهر نیز به اتهام عضویت در گروههای مخالف نظام احضار شده است .
قابل ذکر است که این فعال مدنی در تاریخ 1386/2/24 با حضور در دادگاه برادر کوچکش (ابراهیم نوری) بدون حکم

گزارش اختصاری آراز نیوز از کنفرانس 'آذربایجان ایران، وضعیت و آینده آن'

اورمو ایشچیلری : آراز نیوز :در تاریخ 11 مارس در مرکز مطالعات آسیای قفقاز دانشگاه جان هاپکینز کنفرانسی تحت عنوان "آذربایجان ایران، وضعیت و آینده آن" با شرکت جمع کثیری از آذربایجانیهای مقیم آمریکا و آمریکاییها در شهر واشینگتن برگزار شد. در این کنفرانس آقای دکتر شاپور انصاری عضو هئیت علمی دانشگاه میشیگان و حسین پناه او از آکادمی نظامی آمریکا به

۱۳۹۱ فروردین ۲۴, پنجشنبه

اورمو گؤلو سورونو کایسری میتینگینده

اورمو ایشچیلری :اؤیرنجی: کایسری تورک ائییتیم-سئندیکاسی 2 نومره لی شوعبه سی ایله چئوره و اینسان درنگی، ایراندا آزربایجان تورکلری نین یاشادیغی بولگه ده یئر آلان اورمو گؤلونون قوراماغا بوراخیلماسی اؤچون اؤنلم لر آلینماسیندا بولوندو.
جومهوریت مئیدانیندا دوزنله نن باسین آچیقلاماسیندا دانیشان تورک ائییتین- سئندیکاسی شوعبه باشقانی "علی احسان اؤزتورک"، دونیانین ایکینجی بویوک دوز گؤلو اولان اورمو گؤلونون قصدا قورودوماسینی و سیویل توپلوم

پاسخ به اتهام - محمدرضا هیئت

اورمو ایشچیلری :
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن

اخیرا مطلبی تحت عنوان "واژه آذری و عوام فریبی شبکه‌ی مهران بهارلی" به قلم یکی از نویسندگان "انجمن قلم آذربایجان جنوبی (ایران) در تبعید" در سایت "ایران گلوبال" و چند سایت دیگر منتشر گردیده و نویسنده محترم به بهانه دفاع از مقاله محقق زحمت‌کش جناب آقای دکتر محمدزاده صدیق تحت عنوان "در مورد اتیمولوژی واژه‌های آذر و آذری" به "شبکه مهران بهارلی" و در کنار آن به مجله "وارلیق" و همکاران آن، از جمله بنده حمله کرده و از جملاتی استفاده نموده که هرگز شایسته یک نویسنده و عضو انجمن قلم نمی‌باشد.به همین دلیل، لازم دیدم تا برای آگاهی نویسنده محترم و روشن شدن اذهان آن عده از

یک فعال مدنی عرب به اعدام محکوم شد

اورمو ایشچیلری :عارف حمیدیان، فعال مدنی عرب اهوازی به اعدام محکوم شد.عارف حیمدیان(25 ساله) فرزند سعید متاهل ودارای دو فرزند از اهالی اهواز در سال گذشته بازداشت وپس از طی دوران بازجویی در اداره اطلاعات این شهر به زندان کارون منتقل شده بود.بنا به گزارش فعالان حقوق بشر اهوازی حکم اعدام عارف حمیدیان صادر شده ودر مراحل اجرایی است. به گفته منابع حقوق بشری در اهواز خانواده این زندانی از دادخواهی بین المللی از طریق گفتگو با رسانه های ممنوع شده اند.قبل از این نیز تعداد دیگری از جوانان عرب به اعدام محکوم شده بودند. طه حيدريان فرزند رحيم(۲۸ ساله) از محله ملاشيه ، ناصر حيدريان فرزند رحيم(۲۱ ساله) ازمنطقه ملاشيه، عباس حيدريان فرزند جاسم(۲۴ ساله)از منطقه ملاشيه، علی شريفی (۲۵ساله) از ملاشيه ،هرکدام به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شدند.امير معاوی(۲۴ ساله)از محله گلستان اهواز به ۳۸ سال زندان در تبعيد در

۱۳۹۱ فروردین ۲۲, سه‌شنبه

پادزهر راهکار فلاکت زای خامنه ای در مُشت کارگران "شهاب خودرو

اورمو ایشچیلری : سه هفته پس از سر دادن شُعار دهان پُر کن "سال تولید ملی" از سوی رهبر جمهوری اسلامی، زیر مجموعه های وی در حال ترجمان مفهوم آن در عمل هستند. صدها کارگر "شهاب خودرو" که در اولین روز کاری "سال تولید ملی" با درهای بسته کارخانه روبرو و مُژده اخراج دسته جمعی روبرو شدند، آخرین گروهی نخواهند بود که بُنگاه ولایت فقیه هزینه ورشکستگی خود را از جیب آنها بیرون می کشد. 
اخراج ناگهانی نزدیک به 750 نفر از کارگران "شهاب خودور" از سوی کارتل میلیارد دُلاری آستان قُدس رضوی و پرتاب آنها و خانواده هایشان به گرداب تورُم، گرانی و بیکاری، چشم انداز پیشنهادی آقای خامنه ای برای سال جدید را به گونه روشن به تماشا

سوریه؛ تیراندازی بسوی پناهجویان/اعدام دسته جمعی غیرنظامیان

اورمو ایشچیلری :به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای رژیم سوریه امروز بسوی پناهجویان سوری در مرز ترکیه آتش گشودند که به زحمی شدن دستکم سه تن از آنان منجر شده است.به گفته شاهدان، پناهجویان سوری هنگامی که در داخل خاک ترکیه بودند، هدف تیراندازی نیروهای رژیم سوریه قرار گرفتند.این در حالیست که کوفی عنان، نماینده سازمان ملل برای امور سوریه

تمدید (ابقا) قرار بازداشت ابراهیم رشیدی(ساوالان) مهرداد کرمی ، روزبه سعادتی ، افشین شهبازی و محمد احدی

اورمو ایشچیلری : این فعالین مدنی آذربایجان که در تاریخ های 3 دی ماه (مهرداد کرمی)  سوم بهمن ماه (ابراهیم رشیدی ساوالان و افشین شهبازی)و4 بهمن ماه (روزبه سعادتی و محمد احدی ) توسط مامورین امنیتی در شهرهای تبریز و میانه و اردبیل دستگیر و پس از تحمل شکنجه و حبس انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بودند
با سپری شدن 2 ماه از بازداشتشان باصدور قرار ابقا بازداشت توسط آقای هاشم زاده معاون دادستان تبریز، همچنان در بازداشت به سر می برند.قرار صادره که به مهرداد کرمی ، روزبه سعادتی ، افشین شهبازی و محمد احدی در زندان تبریز ابلاغ شده بود ، توسط وکیلشان ( جعفر افشارنیا ) مورد اعتراض واقع شده و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده که فعلا جوابی داده نشده است . قرار ابقا بازداشت ابراهیم رشیدی ساوالان نیز جهت ابلاغ به وی به بازداشتگاه اطلاعات ارسال شده و نامبرده نیز به قرار صادره اعتراض و تقاضای نقض قرار یا

استفاده از ابزارهاي يکبارمصرف پزشکي براي ده ها بيمار!

اورمو ایشچیلری : اگر اخيرا براي اهداي خون به سازمان انتقال خون مراجعه کرده باشيد، در کمال تعجب متوجه مي شويد که در کنار سوالا تي مثل ارتباطات جنسي، سفر به کشورها يا مناطق خاص (مثل تايلند، عراق،...) يا اعمال جراحي و دريافت خون اهدايي، سوال جديدي به ليست اضافه شده است تحت عنوان: آيا در چند ماه گذشته آندوسکوپي انجام داده ايد؟! چرا انجام اندوسکوپي اينقدر پروسه پرريسکي شناخته شده است؟ چرا احتمال مي رود که کسي که اندوسکوپي کرده، مي تواند ناقل ويروس هايي مثل هپاتيت B و HIV (بيماري ايدز) باشد تا حدي که از پذيرش خون ايشان به عنوان خون سالم خودداري مي گردد؟
سعيد اميري کارشناس تجهيزات پزشکي در گفت وگو با مردم سالا ري 2 دليل اصلي را براي اين امر مطرح مي کند اول اين که

۱۳۹۱ فروردین ۲۰, یکشنبه

موج تازه اخراج کارگران با افزایش شاخص فلاکت در ایران همراه شد

اورمو ایشچیلری :در سالی که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آن را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی » نام گذاری کرده است. منابع خبری در ایران از «موج جدید اخراج کارگران» خبر می دهند.  روزنامه جهان صنعت، روز شنبه ۱۹ فروردین ماه، با اشاره به اخراج ۶۵۰ کارگر شهاب خودرو خبر داده است، نوشته است:«از تعداد ۶۵۰ کارگر اخراجی تعداد ۳۵۰ نفر روز مزدی و ۳۰۰ نفر باقی مانده قرار دادی هستند که هر شش ماه یکبار قرار داد کاری شان با کارخانه خاتمه می باید.»
نماینده کارگران اخراجی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «سابقه کار و فعالیت این عده از کارگران اخراجی از ۸ تا ۲۲ سال است که در قسمت های مختلف تولیدی و پشتیبانی اداری و خدماتی فعال بوده اند.»
«موج جدید اخراج کارگران» به شهاب خودرو محدود نمی شود. به گزارش منابع خبری در ایران، تمامی ۲۰۰ کارگر کارخانه تولید

عمليات ضد تروريستی در جمهوری آذربايجان چندين کشته بر جای نهاد

اورمو ایشچیلری : آراز نیوز :وزارت امنيت ملی جمهوری آذربايجان می گوید روز جمعه، طی چند عمليات ضد تروريستی در شهرهای گنجه، باکو، سومقاييت و چندين شهر در مناطق شمال و شمالغرب اين کشور، نیروهای امنیتی آذربایجان موفق به از بین بردن یک شبکه تروريستی شده است. در درگيری نظامی ميان شبکه تروريستی و مامورين امنيتی در شهر گنجه، يک سرهنگ وزارت امنيت ملی آذربايجان کشته و چند مامور امنيتی زخمی شده اند.طبق اين گزارش، از اعضای شبکه تروريستی که تعداد آنها ۱۷ نفر ذکر شده است، يک نفر کشته و يکی ديگر زخمی شده است. در عمليات انجام شده دو عضو اين شبکه تروريستی نيز دستگير شده اند.همچنين ماموران امنيتی در شهر زاقاتالا در شمال جمهوری آذربايجان نيز طی عملياتی ۴ تروريست را بدون مواجهه با مقاومت

هفت تیر کشی یکی از قضات متهم در جنایات کهریزک

اورمو ایشچیلری :حیدری فرد دادیار تعلیق شده در زمان دادستانی سعید مرتضوی که اکنون در سمت مشاور وی در ستاد قاچاق فعالیت می کند و اخیرا نیز به شدت به منتقدین وی تاخته و حتی رسانه ها را تهدید به برخورد کرده بود، در یک پمپ بنزین حاشیه اصفهان دست به سلاح شد و پس از شلیک گلوله سوار خودروی خارجی خود از صحنه خارج شد.بر اساس این گزارش، حیدری فرد که پیش از این در سمت دادیار کهریزک شناخته می شد و اکنون در حالت تعلیق قرار دارد و بیشتر بعنوان مشاور سعید مرتضوی شناخته می شود هنگامی سوخت گیری در پمپ بنزین ” بهارستان ” در ۱۵ کیلومتری اصفهان وارد جر و بحث با برخی از شهروندان شده و در نهایت به روایت شاهدان عینی، متوسل به اسلحه شده و توسط کلت کمری اقدام به شلیک چند گلوله می کند که گویا بر اثر آن خساراتی به چند خوردو وارد می شود.
وی پس از این واقعه و در مواجهه با ماموران انتظامی خود را قاضی معرفی و ضمن توجیه رفتارش از صحنه خارج می شود، که

کارگران به ريال حقوق می‌گيرند و به دلار خرج می‌کنند

اورمو ایشچیلری : يك فعال كارگري در قزوين با اشاره به نام گذاری سال جدید تحت عنوان حمایت از کار و تولید ملی گفت: موانع تولید و مشکلات کارگران که عرصه کار و تولید را به بن بست كشانده است باید از سر راه برداشته شود تا هدفگذاري امسال محقق شود. عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین در گفتگو با ایلنا دستمزد اندك كارگران را يكي از مشكلات بخش توليد عنوان كرد و افزود: با توجه به بي‌ثباتي اقتصاد كشور كارگران دستمزد‌شان را به ريال دريافت مي‌كنند اما بايد بر اساس نرخ دلار خرج كنند. اين فعال كارگري خواستار تشويق واحد‌های صنعتی پر بازده و موفق شد و افزود: دولت باید با واحد‌های مشکل ساز که

انتقال فعالین آزربایجانی به بند متادون زندان تبریز

اورمو ایشچیلری :طبق اخبار دریافتی از تبریز مرتضی عوض پور و حسن رنجبر که به هنگام الصاق اعلامیه ترحیم مرحوم صادق عوض پور در تبریز توسط ماموران امنیتی سپاه بازداشت شده بودند به همراه داوود شیری در پی کارشکنیهای مسئولین زندان تبریز به بند متادن این زندان منتقل گشته اند.گفتنی است بند متادون زندان تبریز یکی از بدترین بندهای زندان تبریز به شمار می آید. مسئولین زندان تبریز پیش از این نیز از انتقال قعالین سیاسی به این بند به عنوان ابزاری برای شکنجه ی روحی و جسمی فعالین آذربایجانی استفاده نموده اند.
منبع: آذوح


۱۳۹۱ فروردین ۱۸, جمعه

اردوغان به ایران: صداقت ندارید و وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهید

اورمو ایشچیلری به نقل از رادیو فردا : رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در واکنش به ابراز بی‌میلی تهران در برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در استانبول، اظهار داشت ایران با چنین رفتارهایی وجهه بین‌المللی خود  را از دست می‌دهد.رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه،  ۱۷ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.» نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما باید رو راست باشیم؛ چراکه به خاطر این عدم صداقتِ ایرانی‌ها، آنها همینطور وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند.»رجب طیب اردوغان تصریح

سود و زیان تجزیه ایران-انصافعلی هدایت

اورمو ایشچیلری :
در تجزیه شدن ایران شک نکنید. خودمان را گول نزنیم. دیگر، اتهام "خیانت به ایران و کشور" عذاب وجدان نمی آورد. باید کج نشست و راست دید و کلاه خود را هم قاضی نکرد. من: انصافعلی هدایت، روزنامه نگار آزاد و مستقل آذربایجانی، خود قربانی نژاد پرستی و خود برتر بینی روشنفکران فارس هستم و از همه شما روشنفکران و نویسندگان ایرانی می پرسم: ایران، برای من و وطنم چه کار کرده که من و وطنم با ایران (شما) بمانیم؟ در این باره، وقتی در ایران بودم، مقاله ها نوشته ام اما از وقتی از ایران خارج شده ام، مجبور به خود سانسوری و سکوت شده ام.خانم مهر انگیز کار در مقاله پر ارزش "اهوازی و احوازی" مسایل بسیار مهمی را بر زبان آورده اند که من به سهم خودم از ایشان بسیار ممنونم. اما این جمله "واضح است که جدائی برای احوازی سودی ندارد ، او را و قوم او را آزاد نمی گذارند تا از آن منطقه ی پر برکت به سلیقه ی خود بهره برداری کنند" ایشان من را به نوشتن این مقاله مجبور کرد.
مدت ها بود که از ترسم، مقاله ای نمی نوشتم. از روشنفکران خارج نشین می ترسیدم. آن ها لبه دیگر قیچی جمهوری اسلامی

نامه سرگشاده شاهرخ زمانی و محمد جراحی، فعالان کارگری زندانی به احمد شهید

اورمو ایشچیلری :    

جناب آقای احمد شهید
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

با سلام
ما فعالین کارگری "شاهرخ زمانی" و "محمد جراحی" به جرم دفاع از حق تشکل، حق اعتراض و حقوق صنفی و قانونی کارگران ایران در چهارچوب مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار، مورد امضا و تأیید جمهوری اسلامی مجموعا به 16 سال زندان محکوم شده‌ایم.

علی‌رغم اعتراض به حکم غیرقانونیِ شعبه 1 دادگاه انقلاب تبریز ، این حکم در شعبه 11 دادگاه تجدیدنظر و سپس شعبه

۱۳۹۱ فروردین ۱۶, چهارشنبه

گسترش روابط اتحاديه اروپا و جمهوری آزربايجان شمالی

اورمو ایشچیلری :به گزارش خبرگزاري ترند، "استفان فول" کميسر اتحاديه اروپا در امور توسعه قصد دارد طي روزهاي دوشنبه و سه شنبه با مقامات جمهوري آذربايجان در باکو ديدار کند. فول در مصاحبه با اين خبرگزاري گفت از افزايش تماس هاي نمايندگان اتحاديه اروپا و جمهوري آزربايجان شمالی براي پيشرفت همکاري هاي دو جانبه استقبال مي کند .
فول روز دوشنبه در گفتگو با الهام علي اف، رييس جمهوري جمهوری آزربايجان شمالی، المار محمد ياراف، وزير امور خارجه، و ديگر مقامات دولت اين کشور بر اهميت توسعه روابط اتحاديه اروپا با جمهوري آذربايجان تأکيد کرد.کميسر اتحاديه اروپا با نمايندگان مخالفان، و فعالگران جامعه مدني و حقوق بشر نيز در باکو ديدار خواهد کرد .استفان فول همچنين در نشست مجمع پارلماني موسوم به " مشارکت شرق"(يورونست) متشکل از نمايندگان پارلمان اروپا و اعضاي پارلماني پنج کشور مشارکت شرق نيز سخنراني خواهد کرد.
مجمع پارلماني يورونست سال گذشته با هدف حمايت و پيشرفت مشارکت شرق شکل گرفت.

تحت فشار قرار گرفتن دستگیر شدگان روز طبیعت در مشکین شهر برای اعتراف

اورمو ایشچیلری :به گزارش وب سایت اویرنجی در اعتراضات روز گذشته مشکین شهر به خشک شدن دریاچه اورمیه دو نفر به نامهای علی خانی و مهدی محمدی دستگیر شده اند و به آنان گفته شده تا زمانی که هویت چند نفر را که مد نظر اداره اطلاعات می باشد به آنان معرفی نمایند در بازداشت به سر خواهند برد.

دستگیری مرتضی عوض پور و حسن رنجبری در تبریز به جهت نصب اعلامیه به زبان ترکی

اورمو ایشچیلری :آراز نیوز :ماموران اداره اطلاعات تبریز روز 14 فروردین ماه سال 91 مرتضی عوض پور و پسر خاله اش حسن زنجبری را به جهت نصب اعلامیه به زبان ترکی ،دستگیر کردند. عوض پور به همراه حسن رنجبری در حین نصب اعلامیه ترحیم (به زبان ترکی) روز سوم درگذشت پدرش بر روی تابلوی اعلانات مسجداز سوی ماموران امنیتی تبریز دستگیر شدند. بنا به اضهارات نزدیکانش نامبردگان هم اکنون در اداره اطلاعات نیروی انتظامی واقع در خیابان صائب تبریز در بازداشت بسر میبرند.
نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم جمهوری اسلامی در آزربایجان جنوبی به چاپ اعلامیه های ترکی در مراسمات عزاداری و کارتهای عروسی به شدت واکنش نشان می دهند و اغلب انسانها را دستگیر و مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

انتقال شاهرخ زمانی به بند متادون زندان تبریز

اورمو ایشچیلری : صبح ۱۴ فروردین مامورین زندان اقدام به منحل کردن بند مالی زندان مرکزی تبریز کرده و زندانیان این بند را به بندهای ۱۲ محکومین و متادون زندان تبریز منتقل کردند، بیست زندانی سیاسی این بند به بند ۱۲ محکومین و سایر زندانیان به بند متادون منتقل شدند اما ماموران بند ۱۲ محکومین از پذیرش شاهرخ زمانی کارگر زندانی خودداری کرده و وی به بند متادون منتقل شده است. زندانیان بند متادون همگی متادون مصرف کرده و معتاد به انواع مواد مخدر هستند و زندانیان آلوده به انواع بیماری

۱۳۹۱ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

اعتراض به سیاست خشکاندن دریاچه اورمیه در خیاو (مشکین شهر)

اورمو ایشچیلری :بنا به خبرهای دریافتی گروه خبری ساوالان پورت از  مشکین شهر(خیاو) مردم با تجمع در منطقه ی تنگ روستای آغ دره واقع در این شهرستان علیه سیاست های غیر انسانی و نژادپرستانه ی رژیم جهت خشکاندن تعمدی دریاچه ی اورمیه با سر دادن شعارهای ملی و حمایت از این نگین آزربایجان اعتراض کردند.گفتنی است ، این اعتراضات مسالمت آمیز مردم با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شده و چندین نفر نیز دستگیر شدند.
منبع : ساوالان پورت

اعتراض جمعی از فعالان ملی آذربایجان در تبریز به خشکانیدن دریاچه اورمیه + فیلم و تصاویر

اورمو ایشچیلری :تصاویر رسیده از تبریز، اعتراض جمعی از فعالان ملی آزربایجان درشهرتبریز با به دست گرفتن پلاکارد و پنل ها اعتراض خود را نسبت به خشکانیدن دریاچه ارومیه نشان دادند. در بین شعارهای نوشته شده : آیا طرح خشکانیدن دریاچه ارومیه به اندازه برنامه هسته ای ایران مصیبت بار نیست؟


۱۳ فروردین ۱۳۹۱

منبع : گوناز تی وی

پاسداشت روز طبیعت در کنار دریاچه اورمیه از سوی فعالین حرکت ملی و مردم اورمیه+عکس+ویدئو

اورمو ایشچیلری :یکشنبه 13 فروردین1391 مصادف با روز طبیعت جمعی از فعالین حرکت ملی و مردم اورمیه با حضور در کناردریاچه اورمیه این روز را گرامی داشتند . در این مراسم که با استقبال کم نظیر مردم مواجه شد برنامه های نظیر موسیقی – رقص آزربایجانی – شعر خوانی و رقص یاللی توسط  حاضرین اجرا شد . در خلال این برنامه حاضرین باشعارهای نظیر اورمو گولو قانیم دیر آزربایجان جانیم دیر - - - آزربایجان دور سس وئراورمو گولونه نفس وئر --- اورمو گولو سسله ییر سوسوزام هارای هارای و ... مراتب اعتراض خود را نسبت به خشکاندن تعمدی دریاچه

۱۳۹۱ فروردین ۱۴, دوشنبه

اوج نژاد پرستی در ایران : ممانعت از حضور اتباع افغانی در یکی از پارک‌های کوهستانی اصفهان

اورمو ایشچیلری :خبرگزاری هرانا - احمدرضا شفيعی، مسئول كميته‌ی انتظامی ستاد تسهيلات سفرِ شهر اصفهان از ممانعت حضور اتباع افغانی در روز طبیعت در پارک کوهستانی صفه، خبر داده است.به گزارش هرانا به نقل از ایمنا، احمدرضا شفيعی با اشاره به حضور پر رنگ شهروندان افغانی در روز طبیعت در سال‌های گذشته در این پارک کوهستانی گفت: "به منظور رفاه شهروندان نیرو‌های این کمیته، با همکاری پلیس امنیت و اداره‌ی اماکن در روز ۱۳ فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می کنند."وی مدعی شده است که شهروندان تبعه‌ی افغانستان برای خانواده‌ها ناامنی ایجاد کرده بودند.این مقام انتظامی اضافه کرد: "با توجه به این که در روز ۱۳ فروردین خانواده‌ها برای تفریح و تفرج به دامان طبیعت پناه می برند، از این رو حفظ امنیت شهروندان و ایجاد فضایی آرام برای گذران اوقات فراغت این روز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است."گفتنی ست که طبق قوانین جمهوری اسلامی شهروندان تبعه‌ی افغانستان قادر به اخذ تابعیت ایرانی نیستند و فرزندان ایشان، حتی در صورت تولد در خاک ایران نیز امکان برخوردار شدن از شناسنامه‌ی ایرانی را ندارند و از حق تحصیل نیز محروم‌اند.این مهم در

سومین شماره از ویژه نامه های انجمن حقوقی آذیاسا در ارتباط با حقوق محيط زيست منتشر شد ــ لینک دانلود

اورمو ایشچیلری :سومین شماره از مجموعه ویژه نامه های انجمن حقوقی آذیاسا به حقوق محيط زيست (با بررسي موردي وضعيت حادّ درياچه اروميه از نظر حقوق محيط زيست و بين الملل)1391اخصاص یافت
 
این ویژه نامه را از لینک زیر می توانید دانلود کنید
 
 

ترس از اعتراضات و ممانعت رژیم از برگزاری سیزده به در مردم، در میدان آزربایجان ــ تصاویر

اورمو ایشچیلری :حکومت حاکم بر ایران به خاطر ترس از شروع اعتراضات دوباره  در روز طبیعت که دو سال پی در پی ( سال 89 در کنار پل میانگذر دریاچه اورمیه و در سال 90 در میدان آزربایجان تبریز ) در حمایت از نگین آزربایجان فعالین مدنی در اعتراض نسبت به خشک کردن تعمدی دریاچه اورمیه با شعار سدلری سیندیرین ـ اورمو گولون دولدورون نمودند مانع از تجمع در میدان آزربایجان شدند .بر اساس این گزارش دور تا دور میدان آزربایجان از سوی  نیروی انتظامی ، نیروهای لباس شخصی و حتی ماشین های آتش نشانی قوروق شده و  مانع از هر گونه داخل شدن مردم به میدان آزربایجان و ایستادن در اطراف این میدان می شوند .ن در حالی است که فعالین مدنی آزربایجان به طور رسمی از تجمع در میدان آزربایجان خبر نداده اند
 
در زیر تصاویری از میدان آزربایجان را مشاهده کنید :

داوداوغلو : بعد از استانبول تهران دومین شهر بزرگ زبان ترکی است

اورمو ایشچیلری :داوداوغلو در مورد زبان مشترک دو کشور نیز گفت اگر سوال شود بعد از استانبول بزرگترین شهری که در آن به زبان ترکی تکلم می شود کدام شهر است شاید شهر آنکارا تداعی شود، ولی اگر سرشماری شود شاید تهران به عنوان دومین شهر بزرگی که در آن زبان ترکی تکلم می شود مطرح گردد.وزیر امور خارجه ترکیه که به همراه نخست وزیر این کشور در تهران بسر می برد، در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سفارت ترکیه در ایران تصریح کرد که کمتر کشوری دارای چنین گذشته مشترکی با یکدیگرند.به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، آقای احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که به همراه رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور به تهران سفر کرده طی سخنانی در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی سفارت ترکیه در ایران که با نام یونس امره شاعر و عارف نامی تاریخ ترکیه نامگذاری شده، اظهار داشت که روابط ایران و ترکیه فراتر از روابط دو کشور و دولت همسایه است، کما اینکه روابط دو طرف در سطح بسیار خوبی قرار دارد. وی

دریاچه اورمیه از نقشه حذف شد

اورمو ایشچیلری :اخبار ساعت 21 کانال یک صدا و سیما در بخش هواشناسی نقشه ای بدون دریاچه ی اورمیه به تصویر کشید. برای اولین بار ، 12 فروردین کانال یک صدا و سیمای ایران در بخش هواشناسی اخبار ساعت 21 این شبکه نقشه ای بدون دریاچه ی اورمیه به تصویر کشید.جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به صورت مذبوحانه تصمیم خود را برای خشکاندن دریاچه ی اورمیه و نابودی آزربایجان نشان داد.
منبع: ساوالان پورت