۱۳۹۰ آذر ۱۶, چهارشنبه

( جلسه دوم شهريور « قوم تپه تبريز » از ديدگاه آسيب شناسي ( 2

اورمو ایشچیلری :همانطوريكه مستحضريد قبلا طي نوشته اي با به چالش كشانيدن جلسه دوم شهريور ماه امسال در محله قوم تپه تبريز* سعي بر اين داشتيم كه با تعامل و همفكري با گرداندگان اين جلسه از ديدگاه آسيب شناسي به يك نتيجه اي مثبت جهت عدم تكرار اشتباهات گذشته و حضوري مثبت در آينده برسيم .

متاسفانه تا بدين روز هيچ جوابي از دوستان دريافت نكرده ايم . لذا لازم ديديم كه در نوشته شماره ( 2 ) ضمن تكرار خواسته فعالين حركت ملي آزربايجان جهت تنوير افكار عمومي از گرداندگان اين جلسه خواستار جوابگويي به سوالاتمان باشيم . خاطر نشان سازيم كه عدم پاسخگويي عزيزانمان شائبه هاي بسيار زياد در نزد افكار عمومي ملتمان باز كرده
و متاسفانه سبب خواهد گرديد كه يك ديد منفي به اين جلسه پديد آيد .ما ضمن احترام به فعالين دلسوز حركت از آنها مي خواهيم كه ديد انتقادي ما را نه تخريب بلكه اقدامي جهت تقويت حركتي را كه در پيش گرفته ايم بپندارند . ما خواستار شخصي كردن مسئله نبوده و نيستيم ، جوابي كه ما مي خواهيم از جمع تشكيل دهنده جلسه است و دوست داريم كه جمع تشكيل دهنده اين جلسه به سوالاتمان و سوالاتي كه مصلحتاً به اين سوالات اضافه نشده دقت كرده و مسئوليت پذيري خويش را در قبال حركت ملي آزربايجان نشان دهند .
در اين خصوص لازم است به نوشته اي تنقيدي نسبت به متن نوشته گذشته مان از جانب شخصي به نام آقاي آليشان سؤنمز كه خود را بيرون از اين جلسه معرفي مي كنند اشاره اي داشته باشيم . هر چند كه لزومي به جوابگويي به ايشان نمي بينيم چرا كه ايشان طرف جواب ما نمي باشد .
قبل از هرچيز از آقاي آليشان سؤنمز بابت احساس مسئوليتشان تشكر و قدرداني مي نماييم .
متاسفانه جناب آقاي آليشان سؤنمز در نوشته انتقادي خود ** به زعم خويش با دست گذاشتن به قسمتي از نوشته در ادامه با تحريف سوالاتمان مي خواهند به نوعي سوالات ما را لوث كرده و كل نوشته را زير سوال ببرند .
اولاً دوست عزيز جناب آقاي آليشان سؤنمز ، نويسندگان اين متن اكثريت افرادي را كه در اين جلسه حضور داشته اند مي شناسد ، ثانياً از ماهيت اين جلسه چه قبل از تشكيل چه هنگام جلسه و نوع نگرش حضار چه بعد از دستگيري در اطلاعات و چه در زمان حضور فعالين در زندان كاملاً با خبر است . طرح سوال ما از فعاليني كه هنوز در زندان هستند نبوده و براي اين هم حتم به يقين بدانيد كه مصلحتي است كه شايد شما از درك آن عاجز باشيد .
جناب آليشان سؤنمز در قسمتي ديگر از طرح ايرادات خود بيان مي دارند كه شما ( طيف فعالين مستقل حركت ) بايد قبل از اينكه فراخوان حضور اعتراضي در روز 5 شهريور را اعلام مي كرديد بايد با فعالين حضور يابنده در اين جلسه مشورت مي كرديد . اولاً اينكه بايد بگوييم در مورد اين مسئله تا حدودي با برخي از دوستان قبلاً مشورتي انجام گرفته شده بود اگر منظور شما اين است كه براي يك مسئله بايد در به در به دنبال تمامي فعالين حركت گشت و نظر آنها را جويا شد ، اين نظر كمي مضحك به نظر مي رسد . و يا اگر منظور شما اينست كه مثل روز دوم شهريور چنين جلسه اي انجام مي گرفت و 60 – 70 نفر دستگير مي شدند ، اين نشانه جهالت شماست .
در قسمتي ديگر عزيزان دستگير شده را وزنه هايي براي حركت معرفي كرده و عدم شكل گيري تظاهرات روز 5 شهريور ماه در تبريز را دستگيري اين افراد دانسته و نويسندگان متن را متهم به اين مي كنيد كه چرا در محل تظاهرات حضور نداشتند . در اين مورد ابتدا بايد لفظ شكل گيري تظاهرات را با حضور در محل تظاهرات جدا كنيد . مضاف بر آن شما يا سوال را متوجه نشده ايد يا اينكه مي خواهيد مسئله را به جايي ديگر ببريد . بايد بدانيد كه حركت ملي آزربايجان جنوبي حركتي نيست كه با دستگيري 30 نفر خللي در آن بوجود آيد سوال ما اين بود كه دستگيري 30 نفر در چنين زماني باعث ايجاد بار منفي رواني و احساس فضاي رعب و وحشت در ملت گرديده و سبب مي گردد كه در تظاهرات خياباني تاثير منفي بگذارد . فعاليني كه شما از آنها ايراد ميگيريد نه تنها در روز 5 شهريور در محل بودند بلكه قبل از آن در روز سوم شهريور 90 در بازي تراختور در ورزشگاه شعار " ارمو گؤلؤ جان وئرير ــ مجليس اونون قتلينه فرمان وئرير " را طنين انداز ورزشگاه سهند تبريز كردند و خوب مي دانيد كه همين حركت از اكثر تلويزيونهاي خارجي پخش گرديد و شايد هم شما همان روز در اداره اطلاعات بوديد و خبر نداشتيد شايد .
اگر در روز 5 شهريور در تبريز تظاهراتي شكل نگرفت نه به خاطرعدم حضور ملت ، بلكه به خاطر بار رواني منفي همان جلسه بود چرا كه حضور ملتمان در بازار تبريز به گواه همه بسيار چشمگير بود . و اضافه كنيد حضور قهرمانانه ملتمان در روز 12 شهريور در تبريز ، اورميه و ساير شهرهاي آزربايجان را و بدانيد كه با تحريف نوشته و سوء استفاده از احساسات ملتمان نمي توانيد از زير باز اعمال منفي گذشته خارج گرديد يا خارج گردانيد .
اين دوست عزيز در قسمتي ديگر با پرشي به عقب مي خواهند مسئله را به ماجراي سولدوز و اتفاقات آن روز پيوند بدهند . بايد پرسيد از اين نوع جواب بي ربط دنبال چه اهدافي مي گرديد به قول معروف چه ربطي از فلان چيز به فلان چيز ؟ . دوست عزيز ما به دنبال مقصر نيستيم هدف ما جبران اشتباهات گذشته و تقويت حركت است و بس . بي شك شعور ملتمان آنقدر بالاست كه بدانند چه كسي دنبال چه هدفي است .
در پايان موكداً از فعالين تشكيل دهنده جلسه مي خواهيم جوابگوي افكار عمومي باشند و اجازه ندهند از نيت دوستانه ما عده اي معلوم الحال چه از داخل اين جمع و يا خارج از اين جمع سوء استفاده كرده و باعث گردند شما را رودر روي ملتمان قرار دهند .
طيف فعالين مستقل حركت ملي آزربايجان جنوبي
15/9/1390
 
* جلسه دوم شهريور « قوم تپه تبريز » از ديدگاه آسيب شناسي درون حركتي
در این نوشته ضمن قدردانی بی کران از فعالین زندانی شده در جلسه روز دوم شهریور 1390 جهت بررسی بحران دریاچه اورمیه یادآور می شویم که هدف باز کردن این مبحث فقط و فقط بررسی موضوع از منظر آسیب شناسی جهت گرفتن درسهایی از گذشته و نگاه درست رو به جلو می باشد .
همانطوریکه مستحضرید جمعی از فعالین سرشناس حرکت ملی آزربایجان جهت مباحثه در مورد وضعیت دریاچه اورمیه در روز دوم شهریور امسال اقدام به تشکیل جلسه ای در محله قوم تپه تبریز دادند. متاسفانه قبل از اینکه نتیجه ای از این جلسه به بیرون درز کرده باشد همه فعالین توسط نیروهای امنیتی حاکمیت دستگیر و روانه زندان شدند .
اکنون که تقریبا اکثریت فعالین به غیر از دو نفر از آنها به قید وثیقه موقتاً آزاد شده اند می توانیم دقیقتر ، بدون جبهه گیری و امکان سوء استفاده دشمنان آزربایجان به مسئله بپردازیم .
آنطور که همه می دانیم این جلسه زمانی برگزار گردید که بیانیه و فراخوانهای حضور ملت برای اعتراضات در روز 5 شهریور از طرف طیفهای مختلف فعالین حرکت ملی آزربایجان اعلام گشته بود حتی شعار تاریخی و معروف اعتراض به مضمون « اورمو گؤلؤ جان وئریر*** مجلیس اونون قتلینه فرمان وئریر » از طرف طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی انتخاب شده بود . هکذا شبنامه ها و فراخوانها بین ملت پخش گردیده بود .
با این توضیحات ما به عنوان طیف فعالین مستقل حرکت ملی آزربایجان جنوبی بدون هیچ گونه نیتی اعم از مثبت یا منفی ، فقط برای اینکه بتوانیم از جنبه آسیب شناسی ، از هدف تشکیل این جلسه آگاهی یافته و زمینه را برای اقدامات مثبت در جلسات احتمالی آینده برای موضوعات مختلف درون حرکت مساعد کنیم ، سوالاتی را جلوی عزیران تشکیل دهنده و حضور یابنده در این جلسه قرار می دهیم و از دوستانمان می خواهیم به این سوالات که شاید سوال میلیونها نفر از ملت آزربایجان می باشد صادقانه پاسخ دهند .
1 – همانطوریکه قبلا اشاره گردید ، با توجه به اعلام وقت و مکان اعتراضی در دو شهر اورمیه و تبریز برای اعتراض به خشکیدن دریاچه اورمیه اقدام برای تشکیل چنین جلسه ای چه لزومی را می طلبید . آیا فعالین مخالف حرکت خیابانی بوده اند ؟
2ــ آیا گردانندگان  و حضور یابندگان در این جلسه به مسائل امنیتی آنهم در چنین روزهایی که حاکمیت می دانست که قرار است اتفاقاتی در آزربایجان بیافتد ، اندیشیده بودند ؟ توضیح اینکه درست است که چنین جلسه ای برای یافتن راهکاری برای حفظ محیط زیست در قانون اساسی هیچ کشوری حتی جمهوری اسلامی ایران جرم محسوب نمی شود اما رفتار 32 ساله حاکمیت راسیستی و توتالیتر ایران چیزی غیر از این را نشان میدهد .
3 ــ آیا دستگیری حدود 30 نفر از فعالین سرشناس حرکت ملی آزربایجان قبل از موعد مقرر اعتراض نمیتوانست تاثیری منفی برای حضور ملتمان در خیابانها از نقطه نظر روانی ایجاد کند .
در پایان با تاکید دوباره نسبت به قدردانی از زحمات فعالین ، برای عدم تکرار اشتباهات احتمالی و تقویت نقاط مثبت خواستار پاسخ گویی عزیزان هستیم .
طیف فعالین مستقــل حرکت ملی آزربایجان جنوبی
نوشته شده به تاریخ : 1390/8/27
 
** نقدی بر نوشته طیف فعالین مستقل حرکت ملی با عنوان” آسیب شناسی درون حرکتی جلسه دوم شهریور تبریز” – آلیشان سونمز
ضمن احترام به “طیف فعالین مستقل حرکت ملی و نوشته ایشان” به دلیل ابهامات موجود در این نوشته بر خود لازم دیدم نکاتی چند در نقد این مقاله متذکر شوم.بنده اعلام می دارم که جزء دستگیر شدگان دوم شهریور محله قوم تپه تبریز نبوده ولی با تنی چند از دستگیر شدگان چه قبل و چه بعد از دستگیری رابطه نزدیکی داشته ام و جهت رفع ابهامات موجود در این نوشته بر خود لازم دیدم تا نکاتی چند در نقد این مقاله متذکر شوم.
با توجه به لفظ به کار گرفته شده در این نوشته (“طیف فعالین مستقل حرکت ملی”)و با احترام به طیف فعالین مستقل حرکت ملی،و با آگاهی از این نکته که بیش از 30 نفر از دستگیر شدگان در این جلسه خود از فعالین مستقل حرکت ملی می باشند،چه خوب می شد که “طیف فعالین مستقل حرکت ملی” هم طیفی !های خود را قبل از دستگیری از چند وچون تصمامات اتخاذ شده در رابطه با اعتراضات 5 شهریور در تبریز آگاه می ساختتد تا حرکت ملی چنین هزینه سنگینی را متحمل نمی شد.

در ابتدای این نوشته نویسنده یا نویسندگان تقریبا همه فعالین دستگیر شده به جز 2 نفر از آنها را موقتا آزاد شده نامیده اند در حالی که همه ما می دانیم که هنوز حدود 16 نفر از دستگیر شدگان در زندان مرکزی تبریز به سر می برند و علی الخصوص آنهایی که محکومیتشان 4 ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی می باشد ،منتظر اتمام 4 ماه حبس تعزیری شان می باشند تا از زندان آزاد گردند. اگر واقعا این نوشته و سوالات آخر آن برای جلوگیری از سو استفاده دشمنان وپاسخ گویی این عزیزان نوشته شده، به نظر من “طیف فعالین مستقل حرکت ملی” باید اندکی نیز صبر می کرد تا سایر دستگیر شدگان نیز آزاد گردند.زیرا خواست نظرات و جوابهای دستگیر شدگان به سوالات مطرح شده با توجه به اینکه بیش از نیمی از دستگیر شدگان هنوز در زندان به سر می برند معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
با توجه اینکه سوالات مطرح شده در آخر این نوشته از فعالین دستگیر شده پرسیده شده،من نیز به عنوان یکی از فعالین حرکت ملی به نوبه خود لازم میبینم که به این سوالات پاسخ گویم.
می خواهم بگویم که فعالینی که “به تنهایی و خود سرانه” روز ،ساعت ،مکان و شعار اعتراضات را در تبریز تعیین کرده بودند در روز 5 شهریور در کجا بودند و چرا در این روز در تبریز خبری نشد؟
پاسخ من به این عزیزان این است کهجلسه دوم شهریور به این منظور تشکیل شده بود که افرادی با نام “طیف فعالین مستقل حرکت ملی” نه در فضای حقیقی بلکه در فضای مجازی اقدام به تعیین روز،ساعت،مکان، و شعار اعتراضات کرده بودند و فعالین حظور یافته در جلسه دوم شهریور محله قوم تپه برای مقابله با سو استفاده ها و همچنین عدم احترام به نضراتشان در تصمامات اتخاذ شده، شرکت کرده بودند و عدم مشاهده هیچ گونه اعتراضی در 5 شهریور در تبریز شاهد این مدعاست و اینکه آیا حاضران در این جلسه مخالف حرکت خیابانی بوده اند یا نه،خود این عزیزان بهتر می توانند به این سوال پاسخ گویند.
در رابطه با سوال دوم من نیز با “طیف فعالین مستقل حرکت ملی” موافقم البته نه از این منظر که تشکیل چنین جلسه ای را ضروری نبینم بلکه از این جهت که “حضور 30 نفر در این جلسه آنهم در چنین ایم حساسی “را ضروری نمی دیدم. این جلسه می توانست در ابعاد کوچکتر و با تعداد نفرات کمتر از تمامی طیف های و تشکیلاتهای حرکت ملی تشکیل گردد و به تبع آن هزینه های کمتری نیز عاید حرکت ملی می شد.
در رابطه با سوال سوم که نویسندگان حضور این 30 نفر را وزنه ای نیرومند برای شروع اعتراضات قلمداد می کند باید خاطر نشان کنم که کاش” طیف فعالین مستقل حرکت ملی ” برای تعیین روز و ساعت اعتراضات نظرات این فعالین یا لا اقل هم طیفی های خودرا نیز در نظر می گرفت.تا شاهد چنین هزینه سنگینی نباشیم.
در پایان ضمن احترام به تمتمی فعالین مستقل حرکت ملی و آرزوی موفقیت برای آنان،خاطر نشان می سازم که اخیرا سوئ استفاده از لفظ “طیف فعالین مستقل حرکت ملی” علی الخصوص در فضای مجازی فزونی یافته همانطور که متاسفانه در جریان حوادث 4 خرداد همین سال در سولدوز شاهد این سو استفاده در دنیای مجازی بودیم.
به امید سر افرازی وطنمان،آذربایجان
گله جک بیزیمدیر
90/9/2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر