۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

مناسبات ترکیه و فرانسه بحرانی شد

اورمو ایشچیلری :در پی تصویب قانون مجازات انکار نسل کشی ارامنه توسط ترکیه عثمانی در مجلس ملی فرانسه، دولت آنکارا امروز سفیر خود را در فرانسه برای مشورت فراخواند و با تعلیق ملاقات های دو کشور کلیه همکاری های سیاسی و نظامی میان ترکیه و فرانسه را لغو کرد.
نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان گفت که کشورش در اعتراض به تصویب قانون مجازات انکار نسل کشی ارامنه ترکیه عثمانی در مجلس ملی فرانسه، کلیه ملاقات های دو کشور را معلق و همکاری های سیاسی و نظامی اش را با فرانسه لغو کرده است.
رجب طیب اردوغان که این سخنان را در مقابل خبرنگاران ایراد می کرد اضافه داشت که ترکیه سفیر خود را در پاریس برای
مشورت به آنکارا فراخوانده و همۀ تمرینات و همکاری های مشترک نظامی دو کشور را لغو کرده است. نخست وزیر ترکیه همچنین گفت که از این پس کشورش مورد به مورد تقاضای دولت فرانسه را برای پرواز در حریم هوایی ترکیه را بررسی خواهد کرد و منبعد پهلو گرفتن ناوگان دریایی ارتش فرانسه در بنادر ترکیه را رد می کند.نخست وزیر ترکیه از این تصمیم ها به عنوان نخستین سری از مجازات های ترکیه علیه فرانسه یاد کرد و وعده داد که دولت آنکارا تدریجاً تدابیر دیگری را علیه فرانسه به اجرا خواهد گذاشت. رجب طیب اردوغان همچنین گفته است که ترکیه در مناسباتش با فرانسه تجدید نظر خواهد کرد.او تصریح نموده که متأسفانه و برغم هشدارهای دولت آنکارا تصویب قانون مجازات انکار نسل کشی ارامنه در مجلس ملی فرانسه زخم های غیرقابل التیام و عمیقی را در مناسبات دوجانبۀ ترکیه و فرانسه باز خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر