اورمو ایشچیلری : انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی ایران طی نامهای برای مسئولان دولتی در رابطه با شکاف ۱۶ درصدی میان بهای تمام شده و بهای فروش هشدار داد. انجمن صنفی صنایع فرآوردهرهای لبنی ایران در نامهای سر گشاده به کلیه مسئولین دولت، فعال نمودن «تجارت آزاد» نظیر «رقابت آزاد»، «عرضه و تقاضا و حمایت از مصرف کننده» را خواستار شد.انجمن صنفی صنایع فرآوردههای لبنی با اعلام اینکه شاید این نامه آغازی برای پایان بخشیدن به سیاستهایی که پدید آورنده مشکلات و موانع بر سر راه ادامه و توسعه تولید صنایع لبنی و راه حلی برای برون رفت از شرایط بغرنج کنونی باشد، میافزاید: قریب یکسال از آغازطرح تحول اقتصادی و هدفمنمدی یارانهها میگذرد. تحولی عظیم در اقتصاد میهن اسلامی مان که با نام «سال جهاد اقتصادی» که اهل صنعت بیشائبه به
استقبال اش رفتند، همدلی و همراهی که در نوع خود بینظیر بود. ولیکن نظیر هر اقدام جسورانهای، عارضهها و مشکلات را نیز در دل خود به همراه آورد. مکرراً در جلسات حضوری و مکاتبات به عرض مسئولین محترم کشور رسید، ولیکن به نظر میرسد همه مسئولین به یکسان از جرأت و جسارت لازم برای پشت سر گذاشتن نگرشهای گذشته برای جهش به سوی آینده پر خطر «جایگاه ممتاز اقتصادی» در عرصه ملی و بینالمللی، بر خوردار نیستند و تصمیمات بزرگ برای اندیشههای بزرگ را نمیتوانند قاطعانه اتخاذ نمایند. در ادامه این نامه سرگشاده آمده است: صنایع لبنی در اثر سیاستها و برنامهریزیهای صحیح ۳۳ سال پس از استقرار انقلاب اسلامی، از 650 میلیون دلار واردات کالاهای لبنی در سال ۱۳۵۸، به صادرات 307 میلیون دلاری در سال ۱۳۸۹ رشد نموده است. به دلیل مزیت قیمتهای رقابتی، بازارهای داخلی مصرف میهن اسلامی مان از تاخت و تاز محصولات لبنی مشابه خارجی در امان بوده است، ولیکن اجرای طرح هدفمندی یارانهها به طور میانگین اثر بخشی حاملهای انرژی، حمل و نقل، بسته بندی، دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده ... (منهای ماده اولیه اصلی صنعت- شیر خام) حدوداً ۱۳ درصد افزایش در قیمت تمام شده کالاهای لبنی را به همراه داشته است. شیر خام تولیدی دامداریهای کشور نیز مستقلاً به دلیل افزایش قیمت نهادههای دامی و سایر عوامل تولید کشاورزی و دامداری نیز ۳۳ درصد افزایش بهاء پیدا کرده که میانگین معادل ۲۱ درصد افزایش در قیمت تمام شده کالاهای لبنی را موجب گردیده است.
به عبارتی طی یک سال گذشته صنایع لبنی جمعاً ۳۴ درصد افزایش در اقلام تشکیل دهنده قیمت تمام شده خود را متحمل شدهاند، در حالیکه از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فقط ۱۸ درصد مجوز اصلاح قیمت را اخذ نمودند. صنایع لبنی طی یک سال گذشته حدوداً 1200 میلیارد تومان منابع مالی داخلی صنعت را به خاطر پیشبرد طرح هدفمندی یارانهها از دست داده است و دیگر قدرت تحمل ۱۶ درصد شکاف بین بهای تمام شده و بهای فروش را ندارند. کارخانجات بزرگ و صاحب برند لبنی که ۷۵ درصد بازار لبنیات داخل کشور و صادرات را مدیریت میکنند، در معرض مخاطرات جدی کاهش و توقف صادرات از یک سو و از دست دادن توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی از سوی دیگر قرار گرفتهاند. رانده شدن به حاشیه زیان در لحظه جهش به سوی اعتلاء تولید، نظیر بدون سوخت ماندن در لحظه پرواز است.
انجمن صنایع فرآوردههای لبنی در ادامه مینویسد: کمبود مواد اولیه (شیر خام) در حال حاضر به میزان سالیانه ۱/1 میلیون تن، حدوداً ۱۸ درصد کل تولید لبنیات صنعتی و به منظور بی نیاز نمودن کشور از واردات شیر خشک مصرفی کل صنعت غذا، یکی دیگر از چالشهای بزرگ صنایع لبنی برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه (رسیدن از ۸۵ کیلو گرم مصرف سرانه سالانه به ۱۶۷ کیلو گرم در پایان برنامه پنجم توسعه) و رشد صادرات میباشد.
انجمن صنایع فرآوردههای لبنی تصریح میکند: برای پایان بخشیدن به همه چالشهای صنعت اعم از تغییرات مداوم بهای اقلام تشکیل دهنده قیمت تمام شده محصولات لبنی، کمبود مواد اولیه (شیر خام)، نوسانات مداوم ارز، مشکلات در گشایش اعتبارها و حواله جات ارزی اقلام وارداتی صنعت و افزایش مداوم هزینههای مالی... و حفظ رشد موزون و پایدار تولید، توأم با حفظ نگرشهای گذشته امکانپذیر نیست.
در ادامه این نامه راهکارهایی بدین شرح ارایه گردیده: فعال نمودن اهرمهای «تجارت آزاد» نظیر «رقابت آزاد»، «عرضه و تقاضا»، «حمایت از مصرف کننده» با احترام گذاشتن به عقاید و انتخاب مصرف کننده درکمیت، کیفیت، تنوع بسته بندی و تنوع قیمت کالا و قیمتهای تعادلی، و همچنین اصلاح قوانین و مقررات صادرات و واردات و جایگزینی تعرفههای رقابتی بجای تعرفههای حمایتی، شفافسازی قوانین مالیاتی و حقوق و عوارض دولتی، آزادی عمل مدیریت بنگاههای اقتصادی در چار چوب منافع ملی نظام در انتخاب استراتژیهای تولید و توزیع منطبق با اهداف کلان اقتصادی برنامه های ۵ ساله توسعه و حاکمیت «قیمتهای رقابتی» به جای «قیمتهای دستوری» (اعمال قیمتهای دستوری برای لبنیات در حالیکه قیمت اقلام ورودی صنعت به نوعی آزاد یا فاقد قیمت کنترل شده است، باعث رکود تولید شده و بعضاً افزایش نا خواسته قیمت تمام شده برخی اقلام محصولات لبنی را موجب گردیده و صنعت را دچار پرسش و سؤال مکررّ مینماید و جبراً قیمتها به عقب رانده شده و یا مشمول جرائم نجومی غیر قابل تحمل میگردد) از جمله خروج صنعت لبنیات از گروه یک کالای تنظیم بازار وقرار گرفتن درگروه سه کالا از خواستههای انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران میباشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر