۱۳۹۰ آذر ۲۸, دوشنبه

دیکتاتور کره شمالی در گذشت

اورمو ایشچیلری به نقل از اخبار روز:کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی در سن ۶۹ سالگی درگذشت. تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرد رهبر این کشور بر اثر زیاده روی در فعالیت بدنی و ذهنی هنگام سفر با قطار به یکی از مناطق کره درگذشت. بر اساس این گزارش ایل در سال ۲۰۰٨ سکته مغزی کرده بود اما پس از مدتی بهبود یافته بود. به گزارش خبرگزاری ها پس از درگذشت رهبر کره شمالی اعلام شد فرزند سوم او کیم جونگ اون که گمان می رود بیش از ۲۰ سال سن دارد قدرت را در دست گرفته است.
همزمان کره جنوبی اعلام حالت آماده باش کرد و شورای امنیت این کشور تشکیل جلسه داد. خبرگزاری " یونهاب " در کره جنوبی تاکید کرد پس از درگذشت ایل ارتش کره جنوبی به حالت آماده باش درآمد.
از سوی دیگر مقامات امنیتی ژاپن تشکیل جلسه دادند و یوشیهیکو نخست وزیر این کشور سخنرانی از پیش تعیین شده خود در
توکیو را لغو کرد و با تعدادی از وزیران کابینه خود تشکیل جلسه داد. کاخ سفید نیز اعلام کرده است اوضاع کره شمالی را پس از درگذشت رهبر این کشور از نزدیک دنبال می کند. جای کارنی سخنگوی کاخ سفید اظهار امیدواری کرده است امنیت و آرامش در شبه جزیره کره برقرار شود. او گفت :" ما از نزدیک اطلاعات وارده در مورد درگذشت کیم جونگ ایل را دنبال می کنیم و اطلاعات مربوط به این مساله در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است.
خبرگزاری نووستی نوشته است: "کیم جونگ ایل" رهبر کره شمالی روز ۱۷ دسامبر در جریان سفر در داخل کشور خود در سن ۶۹ سالگی بر اثر سکته قلبی در گذشت اما خبر مرگ وی فقط روز دوشنبه منتشر شد. این مطلب را خبرگزاری "رویتر" با استناد به خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داده است. به گزارش خبرگزاری "فرانس پرس" کیم جونگ ایل" ساعت ٨ و ٣۰ دقیقه روز ۱۷ دسامبر به وقت محلی فوت کرده است. خبرگزاری "رنهاپ" کره جنوبی خاطرنشان می سازد دلیل مرگ رهبر کره شمالی ابتلای ناگهانی به یک بیماری است که ماهیت آن ذکر نمی شود.یادآور می شود کیم جونگ ایل پس از مرگ "کیم ایل سونگ" بنیانگذار کره شمالی و پدرش در سال ۱۹۹۴ میلادی، رهبری این کشور را عهده دار شد.

بی بی سی گزارش داده است: در اطلاعیه ای که در مورد جانشینی کیم جونگ ایل از تلویزیون دولتی کره شمالی خوانده شد آمده است که "مهار ارابه انقلاب عظیم کره را اینک کیم جونگ اون در دست دارد که وارث کبیر آرمان های انقلاب و مرام خود اتکایی کشور و رهبر حزب، ارتش و خلق ماست." این اطلاعیه می افزاید که "رهبری داهیانه کیم جونگ اون تضمین کننده پیگیری اهداف انقلاب در خلال نسل های متوالی است، اهدافی که کیم ایل سونگ پایه گذاشت و کیم جونگ ایل به پیروزی هدایت کرد."
اطلاعیه رسمی حکومت کره شمالی حاوی جزئیاتی از نحوه انتخاب یا انتصاب رهبر جدید و مراسم احتمالی آغاز زمامداری او نیست. مانند بسیاری دیگر از جنبه های زندگی در کره شمالی، از جمله شرح حال کیم جونگ ایل، زندگینانه کیم جونگ اون هم چندان روشن نیست و ابهاماتی در آن وجود دارد.
آنچه که در اختیار رسانه های بین المللی قرار دارد حاکی از آن است که کیم جونگ اون در سال ۱۹۸۳ یا ۱۹۸۴ از همسر کیم جونگ ایل به نام کو یانگ هی، به دنیا آمد و سومین و کوچکترین پسر رهبر سابق کره شمالی است و منابع رسمی کره شمالی روز ۸ ژانویه سال ۱۹۸۴ را روز تولد او ذکر کرده اند. ظاهرا کیم جونگ اون جوان در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای فراگیری زبان انگلیسی با نام مستعار برای مدتی کوتاه در مدرسه ای در سوئیس به تحصیل پرداخت اما از جزئیات زندگی او پس از این زمان اطلاعی در دست نیست. پیشتر گفته می شد که احتمالا پس از کیم جونگ ایل، پسر بزرگ او به نام کیم جون نام رهبری کره شمالی را در دست خواهد گرفت اما به دلایلی، این تصمیم عملی نشد و دو سال پیش، رسانه های کره جنوبی نوشتند که شایع شده رهبر کره شمالی کیم جونگ اون را به جانشینی برگزیده است.
در ماه های بعد، گزارش های پراکنده ای از حضور کیم جونگ اون در برخی مراسم دولتی انتشار یافت و بعدها خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که وی به درجه ژنرالی ارتش خلق کره منصوب شده است. در پائیز سال گذشته، رسانه های خبری کره شمالی گزارش کردند که کیم جونگ اون همراه با پدرش در مراسم شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره شمالی شرکت کرده و این خبر به عنوان تاییدی بر انتخاب او به جانشینی رهبر وقت کره شمالی تلقی شد. رسانه های دولتی کره شمالی در گزارش های خود از کیم جونگ اون به عنوان فردی با نبوغ استثنایی نظامی ستایش کرده اند که نشان می دهد انتخاب او از حمایت کامل ارتش، که یکی از نهادهای تعیین کننده در نظام حکومتی کره شمالی محسوب می شود، برخوردار بوده است.
کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ
کیم ایل سونگ (چپ) حکومتی را پایه گذاشت که پسرش کیم جونگ ایل (راست) به ارث برد تا به پسرش واگذار کند. در عین حال، این نکته نیز قابل انکار نیست که کیم جونگ اون در حالی قدرت مطلقه در کره شمالی را در دست می گیرد که تجربه چندانی در حکومتگری ندارد و مشخص نیست که چه افراد و نهادهایی احتمالا خواهند توانست از طریق نفوذ بر این رهبر جوان، قدرت واقعی را در اختیار بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر