۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

سناتور کانادائی خواستار آزادی سعيد متين پور شد

اورمو ایشچیلری :اين متن نامه اي است که در مورد زنداني سياسي آذربايجاني و زنداني عقيده، سعيد متين پور، روز 7 فوريه 2012 در مجلس سناي کانادا توسط سناتور دنيس گلن پاترسون قرائت شد.

سناتورهاي محترم

سعيد متين پور، ژورناليست آذربايجاني و فعال حقوق مدني، در سال 2008 بازداشت و به زندان بدنام اوين منتقل گرديد. در همان سال قوه قضائيه ايران، آقاي متين پور را به هشت سال زندان محکوم کرد. تنها جرم وي ابراز حمايت مسالمت آميز وي از آزادي بيان و حقوق اقليت ها بود.بنا به نظر دادگاه انقلاب، جرم
وي تماس با خارجي ها و انتشارات عليه رژيم بود، اما بنا به اظهار همسرش، وي بدليل درخواست اينکه کودکان ترک در مدارس بزبان مادري خود آموزش ببينند و بدليل حمايت از اينکه بزبان خودشان بخوانند و بنويسند، باعث عصبانيت دادگاه گرديد. وي همچنين در سال 2007 در سمينار دفاع از شهرونداني که زبانشان ترکي است به همراه ده نفر ديگر شرکت کرده بود. ديگر همراهان وي تبرئه شدند ولي وي به تنهائي به مجازات سنگيني محکوم گرديد. همسر وي معتقد است که وي با رد درخواست مکرر بازجويانش برای ابراز اينکه وي از آمريکا پول دريافت کرده بود آنانرا به ستوه آورده بود.

مجازات هشت ساله وي، بنا به اظهار همسر وي ناشي از خشم بازجويانش و يک انتقام گيري شخصي است.

آقاي متين پور شکنجه هاي شديدي را بوسيله مقامات زندان متحمل شده است. در حاليکه وي قبلا از سلامت کامل برخوردار بود، اينک دچار سکته قلبي، دردهاي شديد پشت و عفونت ريه شده است.

به عنوان يک سناتور کانادا، نقض رقت انگيز حقوق بشر توسط رژيم ايران را محکوم کرده و آزادي فوري سعيد متين پور را که بصورت غير قانوني زنداني شده است درخواست ميکنم.

ترجمه یوردنت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر