۱۳۹۰ اسفند ۶, شنبه

پس از سرنگونی رژیم بشار اسد کشور به صورت غیرمتمرکز اداره خواهد شد

اورمو ایشچیلری :برهان غیلون رئیس شورای ملی سوریه تاکید کرد کردها پس از سرنگونی رژیم بشار اسد هویت خود را باز خواهند یافت و کشور به صورت غیرمتمرکز اداره خواهد شد.غلیون روز جمعه در کنفرانس " دوستان سوریه " در تونس تاکید کرد کردها در مرحله پس از بشار اسد در اداره امور کشور شرکت خواهند کرد و هویت آنها به رسمیت شناخته خواهد شد.او گفت :" نظام حکومتی در سوریه جدید غیرمتمرکز خواهد بود. موسسات محلی از اختیار اداره امور خود برخوردار خواهند شد."
وی افزود :" هویت کردها مورد احترام قرار خواهد گرفت و در سطح ملی به رسمیت شناخته خواهد شد. حقوق آنها به عنوان شهروند تضمین خواهد شد. آنها در بازسازی وطنی که در خواب می بینند نقش مهمی ایفا خواهند کرد."او تاکید کرد هیچ تناقضی بین هویت عربی سوریه و احترام به هویت
کردها وجود ندارد. آنها در برابر قانون از حقوق برابر برخوردار خواهند شد.مناطق کردنشین در سوریه از قیام مردمی علیه رژیم خاندان اسد به شکل گسترده استقبال کردند.در ژانویه گذشته 200 تن از فعالان سیاسی کرد سوریه کنفرانسی در شهر اربیل در کردستان عراق برگزار کردند.آنها خواستار به رسمیت شناخته شدن هویت قومی خود ، برقراری حکومت غیرمتمرکز و رسیدن به خودمختاری شده بودند.رژیم سوریه هویت کردها را به رسمیت نمی شناسد. و در قانون اساسی جدیدی که قرار است به همه پرسی گذاشته شود هیچ اشاره ای به آنها نشده است.فعالان کرد در سوریه می گویند بیش از 300 هزار تن از شهروندان کرد فاقد شناسنامه هستند.در سوریه هیچ نوع سرشماری برای تعیین تعداد اقلیت های ساکن در این کشور برگزار نمی شود اما سازمان های بین المللی بر اساس منابع خود تعداد کردهای سوریه را نزدیک به 4 میلیون نفر اعلام می کنند.کردها علاوه بر سوریه در ترکیه ، عراق و ایران ساکن هستند. ومبارزات طولانی احزاب رادیکال آنها برای تشکیل " کردستان بزرگ " محقق نشده است.وعده به رسمیت شناختن هویت کردهای سوریه و به کارگیری سیستم غیرمتمرکز در این کشور در حالی مطرح می شود که کردستان عراق به شکل فدرال اداره می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر