۱۳۹۱ خرداد ۱۰, چهارشنبه

مرگ ماهانه سه کارگر در همدان


اورمو ایشچیلری :
مرگ ناشی از حوادث کار در سال گذشته در همدان با وجود رعایت نکات ایمنی در کارگاه ها افزایشی 50 درصدی داشته که این امر هشداری برای کارفرمایان و کارگران محسوب می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، اگر بپذیریم که برای انجام کارهای بزرگ و نامدار شدن افراد کوچک، به قربانی در ابعاد مالی و انسانی نیازمندیم باید این را نیز بپذیریم که قربانیان اصلی منابع مالی نیستند بلکه انسانها و
به خصوص کارگران، قربانی ترین هستند.
هر ساله بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری و حوادث ناشی از کار در جهان جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در کشورهای در حال توسعه از وسعت و شدت بیشتری برخوردار است.
هر سال نیز به تعداد کشته‌شدگان بر اثر حوادث دلخراش ناشی از کار افزوده می‌شود و چندین نفر جان خود را از دست می‌دهند و تعدادی زخمی و از کار گرفته می‌شوند.
در سال گذشته 30 کارگر همدانی جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند
بر اساس آخرین اعلام سازمان پزشکی قانونی همدان، در سال گذشته 30 نفر جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: در مدت مشابه سال قبل تعداد فوت‌شدگان حوادث کار 20 نفر بود که به این ترتیب آمار مرگ ناشی از حادثه کار در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.
علی احسان صالح افزود: بر اساس این آمارها به طور متوسط و بدون احتساب روزهای تعطیل در هر ماه سه کارگر در همدان می‌میرد.
وی افزود: در سال گذشته از کل فوتی‌های حوادث کار این استان، 29 نفر مرد و یک نفر زن بودند و در حوادث کار سال 89 استان همدان نیز 20 نفر جان خود را از دست دادند که همگی آنها مرد بوده‌اند.
پرواضح است که این آمار کارگرانی را در بر می گیرد که بیمه اند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند وگرنه آمار از کار افتادگی و مرگ و میر ناشی از کار بسیار بیشتر از این رقم است.
حوادث کار نادیده گرفته می شود
به نظر می رسد که امروزه روند نادیده گرفتن حقوق انسانی همچنان ادامه دارد و یکی از اصلی ترین و پرچالش ترین مسائل کشورهای در حال توسعه، بی توجهی به مقوله سلامتی نیروی کار در حوزه های حوادث و بیماری های ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و روانی است.
بر این اساس هر ساله در جهان و ایران و حتی استان همدان حوادث ناگواری به وقوع می پیوندد که بر اثر آن شماری کارگر در معرض خطراتی چون مرگ، نقص عضو و بیماری های ناشی از کار قرار می گیرند.
نگاهی به آمار و ارقام ارائه شده در این خصوص بیانگر آن است که تلفات نیروی کار روز به روز در حال افزایش است که این امر در ورای تاکید بر رعایت ایمنی در محل انجام کار نکته ای قابل تامل است.
90 درصد حوادث ناشی از کار در اثر خطاهای انسانی رخ می دهد
برابر گزارش ها بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار در اثر خطاهای انسانی رخ می دهد و چنین به نظر می رسد که برای کارفرما، عوامل تولید از قبیل ماشین آلات، زمین و نقدینگی اهمیت ویژه ای دارند اما اهمیت سلامت نیروی کار در درجه ای پایین تر است.
از نگاهی دیگر آنچه که بر عمق فاجعه می افزاید ناشی از بی توجهی ها و نبود درک درست از وضعیت زنان و فرزندان کارگران است که این خود معضلی است که از نظرها پنهان مانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر