۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۴, یکشنبه

به فریاد ملت آزربایجان برسید تا با غضب آنها مواجه نشوید! ــ تصویر

اورمو ایشچیلری : برخی از نمایندگان از جمله نماینده اورمیه در مجلس دیروز از محمود احمدی‌نژاد پرسیده‌اند: "چرا به جای احیای اورمیه شاهد هزینه انتقال آب از خزر به کویر هستیم؟ این تخصیص صحیح بیت المال و عدالت است؟ انتقال آب به استان مرکزی و اصفهان امکان پذیر است اما به اورمیه امکان پذیر نیست؟"
 سلمان ذاکرحتی گامی پیش‌تر رفته و به رئیس دولت هشدار داده: "دریاچه اورمیه قلب تپنده آذربایجان است.از سر دلسوزی می‌گویم که خشک شدن دریاچه اورمیه، آثار خطرناکی دارد چرا آن را درک نمی‌کنید؟ به فریاد ملت بزرگ آذربایجان برسید تا با غضب آن‌ها مواجه نشوید

نماینده مجلس: اجازه نمی‌دهم دریاچه اورمیه خشک شود
موضوع انتقال آب دریاچه خزر در فاصله سه روزی که مطرح شده، موجی از انتقادات کار‌شناسان و اعتراض نمایندگان را به دنبال داشته است. روز سه شنبه نمایندگان آذربایجان در
مجلس فرصت را غنیمت شمردند تا در صحن علنی مجلس یک بار دیگر ماجرای خشکی دریاچه اورمیه را در مقابل پیش بکشند.

به گزارش خبرآنلاین،علی اکبر آقایی، نماینده سلماس با اشاره به اینکه به وزارت نیرو برای انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان، اعتبار اولیه ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده، گفته است: "این در حالی است که کل بودجه وزارت نیرو در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود و در حال حاضر نیز وزارت نیرو اصلا در این زمینه هیچ مطالعه و برنامه‌ای ندارد و گفته می‌شود مطالعات کار با وزارت نفت بوده است!"

سلیمان ذاکر نماینده اورمیه هم دیگر نماینده‌ای بود که با لحنی تند از تمرکز دولت بر این پروژه و به فراموشی سپردن خشک شدن دریاچه اورمیه انتقاد کرد. او از دیگر همکارانش در مجلس خواست تا در فصل بودجه، بودجه آب رسانی به دریاچه اورمیه را تامین کنند، چرا که دولت اعتبار ۲۵۰۰ میلیاردی برای اصفهان می‌گذارد اما مسائل را اهم و فی الاهم نمی‌کند و به اورمیه بی‌توجه است.

نماینده اورمیه آنطور که خبرآنلاین نوشته در ادامه گفته است: "من که برای حضور در مجلس بعد رای نیاوردم و از مجلس می‌روم، اما اجازه نمی‌دهم که این دریاچه خشک شود!"

یکی دیگر از نمایندگان استان آذربایجان هم با اشاره به میزان نمک زیاد در دریاچه اورمیه گفت: "در صورت خشک شدن این دریاچه، برای هر متر مربع، ۱۶۰ کیلوگرم نمک پخش می‌شود که سونامی نمک خطرناکی است! چهار سال است در فراکسیون نمایندگان آذربایجان این موضوع را بررسی کردیم و مجلس و رئیس آن هم وارد عمل شدند، حتی تامین اعتبار در قانون بودجه هم کردیم، اما محقق نشد. وقتی برای انتقال آب از رودخانه ارس اعتبار تعیین می‌شود چرا برای اورمیه انجام نمی‌شود؟"

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان اما نظر متفاوتی در جلسه دیروز مجلس داشت. گزارش شده که او در واکنش به تذکرات نمایندگان آذربایجان گفته است: "انتقال آب خزر به کویر، از سوی بخش خصوصی است و قرار است قرارگاه خاتم الانبیا این کار را انجام دهد. اصلا قرار نیست از اعتبارت دولتی استفاده شود."

موضوع خشک شدن دریاچه اورمیه، یکی از جدی‌ترین موارد بحران محیط زیست در ایران در سال گذشته بود که به یکی از مشکلات پیش روی دولت و مجلس تبدیل شد. طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس با مخالفت و نارضایتی شماری از شهروندان آذربایجانی روبرو شد.

دریاچه اورمیه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه ایران و یکی از ۲۰ دریاچه پهناور جهان در طول سالهای گذشته و به ویژه از ابتدای سال گذشته با دشوار‌ترین شرایط حیاتش روبه‌رو شده و به گفته کار‌شناسان محیط زیست در آستانه نابودی قرار گرفته است. طرح‌های دولت در این زمینه هم که بعد از اعتراضات مردمی در آذربایجان در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر