۱۳۹۱ خرداد ۲۶, جمعه

کمپین امضاء در دفاع از محیط زیست تیکان تپه(تکاب)

اورمو ایشچیلری : 
ساوالان پورت : جمعی از فعالین ملی در شهر تیکان تپه (تکاب) در اقدامی مدنی برای اعتراض به تخریب محیط زیست و طبیعت این منطقه از آزربایجان اقدام به آغاز "کمپین امضاء در دفاع از طبیعت تیکان تپه" خواهند نمود.محیط زیست این شهرستان در اثر زیاده خواهی و بی اعتنایی به نحوه درست استخراج مواد معدنی از معادن در حال نابودی است.این منطقه از گونه های مختلف کانسنگ ها برخوردار است که معدن طلای زرشوران این شهرستان از عمده ترین و منحصربفردترین معادن کشور به حساب می آید.تا کنون فعالین ملی و مردم منطقه بارها اعتراض خود را در خصوص غارت معادن آزربایجان و انتقال مواد اولیه به مناطق فارس نشین و همچنین تخریب محیط زیست و طبیعت تیکان تپه به گوش مسئولان ذیربط رسانده اند ولی تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

برای اعتراض به تخریب محیط زیست منطقه تیکان تپه می توانید شکایت خود را به آدرس پست الکترونیکی وزارت صنعت؛ معدن و تجارت ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت آزربایجان غربی که در ذیل آمده است ارسال نمایید.

- وزارت صنعت؛ معدن و تجارت ایران
           ITC@mim.gov.ir 
-سازمان صنعت، معدن و تجارت آزربایجان غربی
           westazar_im@yahoo.com
تلفن شکایات:
0441- 3453848 - 3452334
- فرمانداری شهرستان تکاب:
تلفن شکایات:
0482- 5221011

برای آشنایی با عمق فاجعه زیست محیطی و غارت معادن ارزشمند منطقه تیکان تپه در زیر خبرهای منتشر شده در وبسایت ها و وبلاگها در خصوص تخریب طبیعت شهرستان تیکان تپه اشاره می شود:

غارت معادن تحت الارضی تیکان تپه (تکاب) از دیدگاه وبلاگها و سایتهای مختلف:

گوناز تی وی: حرکت شتابان بسوی غارت گسترده طبیعت منحصربه فرد تیکان تپه  

طی چند سال گذشته فعالیت معدن کاران وشرکت های معدنی در شهرستان تیکان تپه  در جنوب استان آذر بایجانغربی به بالاترین میزان خود رسیده است .  

 بهره برداران معادن سنگ های ساختمانی وتزئینی، شن وماسه وخاک بدون توجه به شرایط طبیعی واکو سیستم منطقه به فعالیت گسترده خود و بهره برداری بیش از حد وبی رویه از معادن ادامه می دهند وهمین عامل موجب تخریب گسترده منابع طبیعی وطبیعت بکر تیکان تپه  شده است و در بسیاری از مناطق که از اهمیت فوق العاده طبیعی وزیست محیطی برخوردار بوده وحتی قابلیت گردشگری دارند لطمات جبران نا پذیری بر جای گذاشته است.

یکی از فعالان محیط زیست ودوستداران طبیعت با اشاره به افزایش سطح تخریب گسترده منابع طبیعی تیکان تپه  توسط بهره برداران معادن گفت:  مسموم شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، از بین رفتن اکوسیستم طبیعی منطقه، تخریب مراتع و مزارع و نهایتاً تهدید جدی چشمه سار‌ها و آب‌های زیرزمینی، از بین رفتن شرایط زیست محیطی برای ساکنین منطقه، به خطر افتادن زندگی جانوری و گیاهی مخصوصا گیاهان دارویی و صد‌ها موردی که بر کشاورزی و دامپروری منطقه اثرات سوء گذاشته از پیامد‌های فعالیت  بی حد این معادن بوده است.

در همین رابطه رییس اداره منابع طبیعی تیکان تپه  گفت :بهره برداری غیر اصولی از معادن عامل اصلی تخریب گسترده منابع طبیعی به شمار می رود ودر صورتی که بهره برداران مقررات واصول اصلی بهره برداری را رعایت کنند سطح تخریب منابع طبیعی وملی بسیار کاهش می یابد. 

یک شهروند تیکان تپه ی نیز می گوید:  فعالیت بی رویه برای بهره برداری از معادن چهره این منطقه تاریخی و توریستی را به معادن سنگ‌های تزیینی روباز مبدل کرده که علاوه بر تخریب محیط زیست و اکوسیستم طبیعی منطقه و چشم انداز‌های طبیعی، حیات ساکنین را با چالش خطرناک مواجه ساخته است.

یکی از روستاییان تیکان تپه ی نیز با ابراز تاسف از بی توجهی معدن کاران به طبیعت تیکان تپه  گفت: شهرستان تیکان تپه  با داشتن چهارمین اثر تاریخی ثبت شده در فهرست یونسکو(تخت سلیمان)، غار کرفتو، چملی گل، منطقه معروف به چهارباغ در یلقون آغاج، زندان برنجه، دژساری قورخان و ... یکی از مناطق توریستی کشور است و از نظر داشتن چشم انداز‌های طبیعی فراوان، یکی از مناطق مستعد جهت سرمایه گذاری‌های گردشگری به شمار میرود .....
منبع تصاویر Ainanews.com






سایت فاش آنلاین (fashonline.ir)خبر بسته شدن جاده ها توسط اهالی روستا را انعکاس داده است:
جمعی از روستاییان تکاب در اعتراض به تخریب گسترده منابع طبیعی واماکن موقوفه این شهرستان توسط معدن کاران  ضمن تجمع در مسیر تردد خودروهای حامل سنگ ومواد معدنی ونیز مسدود کردن جاده های دسترسی این خودروها خواستار توقف سریع فعالیت های مخرب معدنی در تکاب شدند. اهالی روستای «یلقون آغاج» در هفت کیلومتری شهرستان تکاب در جنوب آذربایجانغربی با مسدود نمودن جاده های دسترسی معدن کاران به معادن سنگ ،از مسوولین نهاد های ذیربط خواستند جهت جلوگیری از تخریب گسترده منابع طبیعی منطقه ووارد آمدن خسارت به موقوفات ،مانع از فعالیت های بی رویه وبرداشت های غیر اصولی شرکت های معدنی شوند.برداشت های بیش از حد شرکت های معدنی از منابع طبیعی شهرستان تکاب به منظور استخراج واستحصال انواع سنگ های ساختمانی وزینتی ومواد معدنی خسارات فراوان ودر بسیاری موارد جبران ناپذیری به طبیعت بکر وکم نظیر تکاب وارد ساخته است واخیر هجوم غیر مسوولانه معدن کاران  به  محدوده ی موقوفات واماکن موقوفه این شهرستان موجب نگرانی روستاییان شده واعتراض آنها را برانگیخته است .....

بالاخره بعد از روستاهای دورباش , اغولبیک وتمای حالا نوبت به روستای یولقون آغاج رسید . .....
اقدام  اخیر مردم روستای یولقون آغاج در مورد بستن راه عبور ماشینهای معدن نشان دهنده ی  این امر می باشد که مردم منطقه بالاخص روستائیان زحمت کش و فداکار این شهرستان  ،  با فعالیت معادن که باعث ایجاد مزاحمت در امر کشاورزی و دامداری برای ایشان گردیده و باعث نابودی محیط زیست منجمله نابودی چشمه های آب زیر زمینی و مراتع و زمین های کشاورزی و باغات گردیده مخالفت دارند و طبق گفته های ایشان فعالیت معادن نه تنها منفعتی برای ایشان نداشته بلکه به اعتقاد روستائیان ضرری که معدن در قبال فعالیت خود به محیط زیست منطقه می رساند فراتر از متصورات و غیر قابل جبران است ....
بهروز میرزایی شیرمرد؛ یکی از وبلاگ نویسان تیکان تپه می گوید:
شهرستان تکاب به عنوان منطقه ای غنی از نظر وجود گونه های مختلف کانسنگ ها یکی از مناطق استثنایی کشور به حساب می آید .طبق آمارهای رسمی اعلام شده در حال حاضر بیش از شصت معدن شامل  طلا ،انواع سنگ ها و انواع خاک های صنعتی در منطقه تکاب فعالیت می کنند.
اما سوالی که پیش می آید این است که وجود این معادن غنی چه تاثیری در توسعه شهرستان و روستاهای اطراف آن داشته است ؟وجود این ثروت خدادادی تا چه حد  توانسته غبار محرومیت را از چهره آن بزداید؟
با یک بررسی موشکافانه و دقیق به این نتیجه می رسیم که وجود این معادن نه تنها باعث رشد و پیشرفت محسوسی نشده است گاهاً به معظلی نیز برای مردم و محیط زیست تبدیل شده اند .....
برخی از شهروندان هم در نامه ایی به رییس جمهور اینوگنه شکایت خود را مطرح کردند:
ما اهالی شهرستان بسیار بسیار محروم تکاب آذربایجانغربی از رییس جمهور مردمی و مکتبی و عادل عاجزانه خواهشمندیم معدن طلای آقدره را از دست غارتگران و سودجویان و فرصت طلبان که هشت سال با بی رحمی تمام با سه برابر ظرفیت قانونی و برداشت از پرعیارترین نقاط این معدن اقدام به غارت آن نموده و منطقه و محیط زیست را به آلودگی و کارگران و مردمانش را به جیوه و سیانور آلوده کردند ٰ‌نجات دهند! این کارخانه که تنها کارخانه صنعتی این شهر دورافتاده و محروم می باشد متاسفانه گرفتار بی رحمیهای یک پیمانکار خاطی و خدانشناس بنام حاج عباس نیری شده که ایشان نیز تحت نظارت آقای کلاهدوز کارفرما و اجاره گیرنده معدن می باشد . آقای رییس جمهور هشت سال هفت نفر با بیرحمی تمام در این کارخانه کشته شدند کارگران با حداقل حقوق کار می کنند و جیوه و سیانور از اکسیژن هوا نیز بیشتر وارد بدنشان می شود . محیط زیست آلوده شده و ... . در وضعیت کنونی که شما عزمتان را برای ریشه کنی تفرقه جزم کرده اید مدیر عامل این کارخانه بنام حاج عباس برای حفظ منافع خود دست به تفرقه افکنی بین مردم تکاب و روستای شیرمرد که بیشترین کارکنان این کارخانه را در خود جای داده است زده است .

خبری در سایت اویرنجی و برخی سایت های دیگر آمده است:
"پروانه غارت بزرگترين معدن طلاي آذربایجان صادر شد"
رييس سازمان صنايع و معادن استان آذربايجان غربي گفت: پروانه بهره برداري بزرگترين معدن طلاي كشور در شهرستان " تكاب " توسط سازمان صنايع و معادن استان آذربايجان غربي صادر شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن ؛ " مهدي داداشي زين الدين "  ، افزود : ميزان ذخيره كشف شده معدن طلاي شهرستان تكاب را بالغ بر 4 ميليون تن ذخيره قطعي با عيار 81/5 در تن و7 ميليون تن ذخيره احتمالي با عيار 4 گرم در تن اعلام كرد.
رييس سازمان صنايع ومعادن استان آذربايجان غربي با بيان اين كه اين استان از حيث ذخاير طلا و توليد آن در كشور رتبه اول را دارد ، گفت: با احداث واحد فرآوري و استحصال طلا در معدن زرشوران تكاب سالانه بالغ بر 3 هزار و 600 كيلوگرم شمش طلا و بيش از يك هزار و 200 كيلو گرم نقره از آن استخراج خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر