۱۳۹۱ خرداد ۲۷, شنبه

تودی زمان: مواضع ترکیه در سوریه موجب تشدید وضع اسفناک ترکها در ایران شده است

اورمو ایشچیلری :یکی از اعضای شورای بین المللی آزربایجان جنوبی اعلام کرد: "بعد از انتقاد صریح دولت ترکیه از خشونتهای رژیم اسد در سوریه دولت ایران فشار خود را بر ترکهای آزربایجان جنوبی بیش از پیش افزوده است ". رژیم اسد در سوریه برای سرکوب مخالفان خود از کمکهای قابل توجه نظامی و اطلاعاتی ایران بهره می برد در نشست مطبوعاتی این شوری در انجمن فرهنگی آزربایجان واقع در آنکارا اعلام کردند که: دولت ایران در ادامه سیاستهای دهه های پیشین همچنان بر افزایش ظلم به ترکان آزربایجانی که آنها خود را آزربایجان جنوبی می نامند و محروم کردن حقوق فرهنگی آنان ادامه می دهد.
جمال محمد خان اوغلو سخنگوی این شوری جزئیات بیشتر در مورد فعالیت های برنامه ریزی شده این شورا در طول سه ماه آینده توضییح دادند که شامل کنفرانس ها و سمینارها در مورد وضعیت ترکان آذربایجان جنوبی در سوئد و روسیه، در ماه های اوت و سپتامبر برگزار خواهند کرد. علاوه بر این، در 22 سپتامبر ، این شورا یک تظاهرات عمومی در میدان تقسیم در استانبول، تحت عنوان "همبستگی با ترکان آذربایجان جنوبی" و تظاهرات مشابه نیز برای باکو در روز 27 سپتامبر برنامه ریزی شده است.
خسرو امیری یکی از اعضای این شوری می گوید: در ایران آزربایجانیان از حق تحصیل به زبان مادری خود محروم هستند و معلمان و افرادیکه در خانه ها و برخی انجمن ها برای بچه ها زبان ترکی آموزش می دهند به شدت با انان بر خورد میشود و این اواخر همزمان با موضع گیری آشکار ترکیه علیه رژیم بشار اسد فشار رژیم ایران بر ترکان آزربایجان جنوبی افزایش یافته است.

هادی موسوی : از جمعیت 79 میلیون ایران 35 میلیون را ترکان آزربایجان جنوبی تشکیل می دهند اما این واقعیت از طرف دولت ایران همیشه کتمان میشود . اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران در یک سیاست فاشیستی و ریاکارانه در ضدیت با ملت ترک تمامی حقوق فرهنگی و جمعیت ناچیر 200 هزار نفری ارامنه ایران را به رسمیت میشناسد.

زائور بایراملی یکی دیگر از اعضای شوری خواستار توجه دولتمردان ترکیه به مسایل آزربایجان جنوبی شد وی ادامه داد با اینکه آزربایجان جنوبی در همسایگی ترکیه قرار دارد اما هنوز در ترکیه آزربایجان جنوبی شناخته شده نیست جمعیت 35 میلیون پتانسیل قابل توجهی است که بایستی دولتمردان ترکیه توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

جمال محمد خان اوغلو خطاب به کسانیکه این شوری را طرح مشترک امریکا و ترکیه برای تجزیه ایران می دانند گفت شوری دمکراتیک ملی آزربایجان جنوبی بدون وابستگی به هیچ کشوری صرفا جهت شناساندن مسئله آزربایجان جنوبی به افکار عمومی جهان به خصوص کشورهای برادر ترکیه ،آزربایجان شمالی می باشد و همچنین برای شناساندن نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران می باشد.

محمد خان اوغلو اضافه میکند مردم آزبایجان جنوبی آرزوی برپایی دولت سرنگون شده سید جعفر پیشه وری در سال 1946 به پایتختی تبریز را دارند.



ArazNews

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر