۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

ناگفته های سقوط هواپیمای بویینگ ۷۲۷ اورمیه از زبان بازماندگان - 19 دی 1389

اورمو ایشچیلری : آنچه در ذیل می خوانید خلاصه ای از صحبت های تنی چند از مجروحان سانحه هوایی بویینگ 727 تهران- اورمیه است:
تخلیه بنزین هواپیما توسط خلبان ما را نجات داد
بهنام اسماعیلی از مصدومانی که در این سانحه جان سالم به در برده است در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات این سانحه می گوید: من در ردیف 19 بغل پنجره نشسته بودم، قرار بود ساعت چهار عصر پرواز صورت بگیرد ولی با وجود اینکه دو بار مسافران به دلیل بدی وضعیت آب و هوای اورمیه پای هواپیما رفتند و برگشتند پس از دو ساعت تاخیر سوار شدیم.وی ادامه می دهد: با وجود تاخیر دو ساعته پرواز اولیه از فرودگاه تهران به خوبی انجام شد، پنج تا شش دقیقه مانده به فرودگاه اورمیه مهماندار اعلام کرد، کمربندها را ببندید تا دقایقی دیگر در
فرودگاه ارومیه به زمین خواهیم نشست.اسماعیلی می افزاید: ولی چند لحظه بعد از صحبت های مهماندار هواپیما لرزش شدیدی کرد، احساس کردم هواپیما بر زمین نشست و خاموش شد، اما دوباره چند ثانیه بعد هواپیما با سرعت هر چه تمام اوج گرفت به گونه ای که تقریباً همه مضطرب و دچار حالت تهوع شدیم.وی با تقدیر از تلاشهای نهایی خلبان هواپیما می گوید: خدا رحمت کند خلبان شجاع و کار کشته ای بود چون در لحظه اوج هواپیما تمام بنزین هواپیما را در هوا تخلیه کرد، شاید چون می دانست سقوط خواهیم کرد با این اقدام می خواست بعد از سقوط دچار آتش سوزی نشویم.اسماعیلی می افزاید: چند ثانیه بعد از اوج گیری هواپیما دچار سقوط شدیم و حس کردم شیئی با سرم برخورد کرد و دیگر چیزی نفهمیدم.این بازمانده سانحه هوایی اورمیه ادامه می دهد: چند دقیقه بعد از سانحه دچار خونریزی شدید شدم کمی به خودم که آمدم دیدم روی برف ها افتاده ام، متوجه امداد رسانی اولیه اهالی ساکن منطقه شدم، با چراغ موبایلم محل حضورم را به نیروهای امدادی نشان دادم و با آمبولانس ارتش راهی بیمارستان شدم.

تلاش روستاییان برای امدادرسانی اولیه قابل قدردانی است

مجروح سانحه هواپیمای بویینگ 727 مسیر تهران - اورمیه از تلاش روستاییان که به موقع برای نجات مصدومان این حادثه شتافتند، قدردانی کرد.مجید باقری فرد نجات یافته سانحه هوایی اورمیه در گفتگو با مهر می گوید: روستاییانی که در آن شرایط بد جوی و هوای برفی و کولاک برای نجات مسافران سانحه دیده آمده بودند در امدادرسانی اولیه سنگ تمام گذشتند.وی یادآور شد: روستاییان در دقایق اولیه وقوع سانحه با تمام سختی هایش و تلاش مضاعف، مجروحان حادثه دیده را از داخل هواپیما خارج کرده و آنها را در یک مسافت طولانی بر دوش خود گرفته و زمینه انتقالشان را به بیمارستان ها فراهم کردند.این مسافر جان به در برده از سانحه هواپیمای بویینگ 727 می افزاید: اگر تلاش روستاییان همجوار حادثه در اولین دقایق سقوط نبود شاید بسیاری از مجروحان نیز به جان باختگان این حادثه افزوده می شدند.باقری فرد در ادامه همچنین از تلاش های تیم های پزشکی بیمارستان های ارومیه نیز قدردانی کرده و ادامه می دهد: پزشکان و کادر پرستاری در این چند روز، شبانه روز برای نجات مجروحان حادثه دیده تلاش کرده و می کنند.وی در خصوص جزئیات حوادث قبل از سانحه هوایی می گوید: همه اتفاقات به غیر از تاخیر دو ساعته تا چند دقیقه مانده به فرودگاه ارومیه عادی بود ولی تنها چند دقیقه مانده به فرود در ارومیه احساس کردم در قسمت چپ هواپیما آسیبی رخ داده و حدس زدم موتور هواپیما خراب شده است.

وی با اشاره به تدبیر مناسب خلبان این هواپیما گفت: یک لحظه بدون هیچ گونه اطلاع رسانی از سوی مهماندار مبنی بر بروز مشکل پس از اعلام مهماندار هواپیما برای بستن کمربند هواپیما اوج شدیدی گرفت پس از اوج گیری خلبان خواست هواپیما را بنشاند که به نظرم انتخاب بهتر نیز همین بود که متاسفانه دچار سانحه شدیم.باقری فرد به حال و هوای مسافران در چند لحظه اضطراب انگیز قبل از سقوط هواپیما اشاره می کند و می افزاید: همه اتفاقات در عرض چند دقیقه رخ داد هیچ کس چیزی متوجه نشد ولی به دلیل لرزش های هواپیما همه در حال دعا بودند.
این مجروح که از مسئولان کارخانه سیمان ارومیه است، می گوید: مجروحان حادثه زنده بودن خود را مدیون خداوند و همه عواملی اعم از روستاییان، امدادگران، تیم پزشکی و مسوولان استان هستند که به موقع به یاری حادثه دیدگان شتافتند و زمینه نجات تعدادی را فراهم کردند.وی گفت: ما چیزی در مقابل این زحمت ها نداریم جبران کنیم فقط می توانیم از آنها قدردانی نماییم، حتماً اجرشان با خداوند خواهد بود.

مسئولان باید این پرواز را مانند پرواز های صبح اورمیه کنسل می کردند

مریم سقا تربتی از مجروحان سانحه هوایی اورمیه که مشهدی ساکن زاهدان است در گفتگو با مهر با چشمان اشک بار می گوید: قرار بود ساعت چهار بعد از ظهر پرواز کنیم اما مسئولان فرودگاه تهران مدام پرواز را به دلیل بدی هوای ارومیه به تاخیر می انداختند.وی ادامه می دهد: دو بار با اتوبوس فرودگاه پای هواپیما رفتیم و برگشتیم اما بالاخره با بیش از دو ساعت تاخیر پرواز کردیم همه چیز تا لحظه سقوط عادی بود اما چند دقیقه مانده به فرود در ارومیه پس از اعلام بستن کمربند توسط مهماندار هواپیما لرزش های شدیدی به دلیل رگبار هوا خورد من روزنامه می خواندم که در عرض چند ثانیه چراغ ها خاموش شد و دیگر چیزی نفهمیدم.سقا تربتی می افزاید: وقتی چند دقیقه بعد از سقوط به هوش آمدم دیدم سرم میان دو صندلی و پاهایم در عقب صندلی گیر کرده است، وضعیت واقعا غیرقابل توصیف است. وی می گوید: وقتی مسئولان پرواز های صبح ارومیه را به دلیل بدی آب و هوا کنسل کرده بودند چرا این پرواز را هم کنسل نکردند.سقا تربتی با چشمان اشک بار نجات یافتن از این سانحه هوایی را تنها معجره و عنایت خداوند دانسته و ادامه می دهد: تنها می توانم به درگاه خداوند شاکر باشم.

از 300 مسافر این پرواز فقط 94 نفر ماندیم/ هواپیما مشکل فنی داشت
سراغ نسرین فتاح زاده می روم هم مثل مجروحان قبلی همان حرف ها را تکرار می کند، بستن کمربند، اوج گیری هواپیما و درایت خلبان اما در عین حال می گوید: با وضعیت بد آب و هوای ارومیه مسئولان نباید ریسک می کردند، باید پرواز کنسل می شد.
وی با ابراز گلایه از خبرهای درج شده از زبان وی توسط یکی از خبرگزاری ها می افزاید: متاسفانه یکی از خبرگزاری ها از زبان من نقل قول کرده من به مسئولان فرودگاه تذکر دادم پرواز نکنید در حالی که من اصلا این حرف را نزده ام چرا که در حوزه اختیار من نیست.وی با اشاره به اینکه هواپیما نقض فنی داشت ادامه می دهد: از300 مسافر این پرواز تنها ما 94 نفر با خدمه پرواز باقی ماندیم شاید آنها از نقض فنی اطلاع داشته و از پرواز منصرف شده بودند.
فتاح زاده در پاسخ به این سوال که آیا از نقض فنی هواپیما اطلاع داشت جواب داد: نه نمی دانستم ولی از شواهد پیداست که هواپیما دچار مشکل است.این مجروح با مقایسه تدابیر پروازی کشورهای خارجی با ایران می افزاید: مسئولان نباید با جان مردم بازی کنند چون با توجه به تابلوی نصب شده در فرودگاه تهران و اعلام لحظه به لحظه اینکه به دلیل بدی وضعیت آب و هوا پرواز به تاخیر افتاده چرا اجازه پرواز به این هواپیما داده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر