۱۳۹۰ دی ۲۱, چهارشنبه

تاثیر افزایش نرخ ارز بر بخش‌های تولیدی و صنعتی ایران

اورمو ایشچیلری : با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در ایران رسانه‌های داخلی این کشور از موج افزایش قیمت کالاهای اساسی و بروز مشکلاتی در صنعت برق و هواپیمایی خبر می‌دهند. کارشناسان نسبت به ایجاد مشکلات جدی در بخش‌های درمانی نیز هشدار می‌دهند. در پی نوسانات نرخ ارز بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان در تعیین قیمت تمام شده کالا‌ها با مشکل روبرو هستند، چرا که نرخ ارز و به ویژه دلار در هفته‌های گذشته روزانه و در مواقعی در یک روز چندین مرتبه با افزایش و کاهش همراه بوده است.علاوه بر سردرگمی فروشندگان در تعیین قیمت‌ها و در مواقعی حتی ممانعت از عرضه‌ی کالا، افزایش نرخ ارز بر روی سایر بخش‌های خدماتی نیز تاثیری منفی داشته است. در همین ارتباط علیرضا کلاهی،
عضو هیئت مدیره سندیکای برق ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است: «نوسانات نرخ ارز و اختلاف قیمت بین نرخ رسمی و غیر رسمی آن باعث شده است پیمانکاران صنعت برق در تامین مواد اولیه خود با مشکلات جدی مواجه شوند.»

این عضو سندیکای برق ایران در ادامه با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و با هشدار نسبت به خطر ورشکستگی شرکت‌های فعال در صنعت برق ایران می‌گوید: «ما موافق افزایش تدریجی نرخ ارز هستیم، اما اگر نرخ ارز به یک باره جهش پیدا کند، اثرات تورمی بالایی برای صنعت برق ایجاد می‌کند و موجب مشکلات عدیده‌ای برای قرارداد‌ها می‌شود.»

افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی

به گفته‌ی برخی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی در ایران، افزایش قیمت ارز در این کشور می‌تواند هزینه‌های جاری این شرکت‌ها را نیز افزایش دهد. سعید بهاری مدیر عامل شرکت هواپیمایی "کیش ایر" در همین ارتباط به خبرگزاری مهر گفته است: «در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی وضعیت مناسبی ندارند و از آنجایی که سهمیه ارزی در اختیار این شرکت‌ها نیست، بنابراین هزینه نقل و انتقال ارز برای شرکت‌ها سرسام آور است. این موضوع می‌تواند ایمنی پرواز‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا تناسبی میان هزینه و درآمد شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد.»
به نظر می‌رسد که علاوه بر بخش‌های صنعت برق و هواپیمایی، نوسانات نرخ ارز و تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بازار این کشور در بخش‌های درمانی و سلامتی را نیز به سوی آشفتگی بیشتر سوق می‌دهد. برخی از کار‌شناسان معتقدند ادامه این روند می‌تواند مشکلات جدی در بخش‌های بهداشتی و درمانی ایجاد کند. به گفته این کار‌شناسان تحریم‌ها پیش‌تر روند خرید دارو از کشورهای اروپایی و آمریکا را برای ایران دشوار کرده بود. خرید دارو و تجهیزات بهداشتی و درمانی در سال‌های اخیر به دلیل عدم وجود نمایندگی شرکت‌های خارجی تولیدکننده در ایران، توسط شرکت‌های واسطه صورت می‌گرفته است که همین امر موجب شده تا این شرکت‌ها با هزینه‌های بالاتری اقدام به تامین نیازهای دارویی و درمانی کنند.
به گفته‌ی کار‌شناسان بهداشتی، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز می‌تواند هزینه‌های بیشتری را در این بخش به مردم تحمیل کند؛ هزینه‌هایی که عدم تامین آن‌ها به طور مستقیم با سلامت و بهداشت جامعه در ارتباط است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر