مقامات ایران در بیانیه هایی اسراییل و آمریکا را مسئول حمله دانستند. محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به تلویزیون گفت این حادثه از پیشرفت فعالیت های اتمی کشور جلوگیری نخواهد کرد.

در پاسخ، آمریکا گفت هیچ ارتباطی با انفجاری که احمدی روشن را کشت ندارد. سخنگوی کاخ سفید گفت ایالات متحده این حمله و تمام اقدامات خشونت آمیز را محکوم می کند.

خبرگزاری ایرنا نیز از قول یک مقام آگاه که نامش را فاش نکرد نوشته است: «شيوه شهادت اين استاد دانشگاه همچون ساير ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهيونيستی از طريق چسباندن بمب مغناطيسی به وسيله نقليه بوده است».

در سال های اخیر چند تن از دانشمندان و افراد مرتبط با برنامه هسته ای ايران در ترور شده اند و هر بار مقام های ايرانی کشورهای اسرائيل و آمريکا را مسئول اين ترورها دانسته اند.

اسرائیل در مقابل این اتهام های ایران سکوت اختیار کرده و آمریکا پیشتر دست داشتن در هر گونه تروری را رد کرده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که «عملیات تروریستی صبح امروز» را بررسی می کند. این کمیسیون نتایج جلساتی را که درباره ترورهای پیشین برگزار کرد، هرگز منتشر نکرده است.

انفجارهای مشابه پيشين

ايران در دو سال گذشته شاهد سوء قصدهای متعدد علیه به گفته جمهوری اسلامی «دانشمندان هسته ای» بوده است که عمدتا در ساعات صبح صورت گرفته اند.

در هشتم آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار اتومبیل مجید شهریاری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و محقق جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی را بمب گذاری کرده و او را ترور کردند. درهمان روز در نقطه ای دیگر از تهران فریدون عباسی دوانی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

در ۲۲ دی ماه سال ۱۳۸۸، مسعود علیمحمدی، استاد فيزيک دانشگاه تهران، هنگام بیرون آمدن از منزلش بر اثر انفجار یک بمب کنترل از راه دور کشته شد.

در مردادماه سال جاری نیز مقام های ایران از ترور یکی از نخبه های علمی در رشته برق و الکترونیک به نام «داریوش رضایی نژاد» خبر دادند که استاد فیزیک هسته ‌ای دانشگاه محقق اردبیلی بوده است.

انگیزه ترور

با آن که در موارد مشابه ترورها در دو سال گذشته، مقامات ایرانی آن ها را توطئه های خارجی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه های هسته ای خواندند، اما در مورد اخیر یعنی ترور مصطفی احمدی روشن، انگیزه دیگری را مطرح کرده اند.

صفرعلی براتلو، دبیر شورای تامین استان تهران انگیزه ترور صبح چهارشنبه را با انتخابات پیش روی مجلس مرتبط دانسته و گفته است: « دشمنان که احساس کرده اند تحریم ها و فشارهای تحریم به تنهایی پاسخ نمی دهد، تلاش می کنند با این ترورها، فضا را امنیتی کرده و کاهش مشارکت در انتخابات را رقم بزنند».

حسین ابراهیمی، نایب رئیس مجلس نیز نظر مشابهی را مطرح کرده و آن را تلاش برای کاهش حضور مردم در پای صندوق های رأی و همچنین امنیتی کردن فضای انتخابات توصیف کرده است.