۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

یارانه ها؛ هزاران نفر در شهركهاى صنعتى بيكار شدند

اورمو ایشچیلری : در ابتداى اجراى قانون هدفمندى ۱۲۷ واحد با اشتغال دو هزار و ۳۴۰ نفر تعطيل شد كه با پيگيرى هاى شركت هاى استانى ۴۰ واحد با اشتغال ۹۳۷ نفر مجددا راه اندازى شد. به گزارش ايلنا، فخراله مولايى ، مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاى صنعتى ايران با بيان اين مطلب عنوان كرد: هم اكنون ۸۷ واحد صنعتى در شهرك ها با اشتغال يك هزار و ۴۰۳ واحد صنعتى به حالت راكد درآمده و تعداد ۲۱۹ واحد در شرف تعطيلى قرار دارند. همچنين ۸۹۰ واحد نيز با كاهش حجم توليد در شهرك
هاى صنعتى روبرو شده اند. به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، از ابتداى اجراى قانون هدفمندى يارانه ها تاكنون تعداد چهار هزار و ۱۰۸ نفر در حوزه صنايع كوچك و شهرك هاى صنعتى بيكار شده اند. در اين خصوص معاونت صنايع كوچك سازمان، در حال پيگيرى اين موضوع براى رفع مشكلات ايجاد شده است. به گفته وى؛ نبايد تمام تعطيلى واحد ها و بيكار شدن افراد در شهرك هاى صنعتى را منوط به موضوع اجراى قانون هدفمندى يارانه ها عنوان كرد، چرا كه بخشى از اين مشكلات ناشى از كاهش سرمايه در گردش واحدهاى صنعتى است.
مولايى در خصوص اجراى فاز دوم قانون هدفمندى يارانه ها و آمادگى واحدهاى صنعتى براى ورود به اين فاز، تصريح كرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت كميته حمايت از توليد با تشديد فعاليت هاى خود، به دنبال اختصاص يك رديف اعتبارى خاص براى حمايت از واحدهاى صنعتى است. معتقديم كه يارانه ها بايد به صورتى ساماندهى شوند كه صنايع آسيب كمترى ببينند.
زمين خوارى در شهرك هاى صنعتى را تكذيب مى كنم
مولايى در بخش ديگرى از صحبت هاى خود به موضوع زمين خوارى در شهرك هاى صنعتى اشاره كرد و با تكذيب اين مسئله عنوان كرد: سوله ها و زمين هاى  رها شده در شهرك هاى صنعتى وجود دارد اما نبايد آن را به منزله زمين خوارى تلقى كرد. در اين خصوص برنامه اى در دستور كار ما قرار دارد كه براساس آن زمين هايى كه دارندگانشان فاقد اهليت هستند، از آن ها پس گرفته شود.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاى صنعتى در خصوص وضعيت واحدهاى نيمه تمام صنعتى نيز گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ هزار واحد نيمه تمام در شهرك هاى صنعتى وجود دارد كه هر يك از اين واحد ها در مراحل مختلفى قرار دارند. برخى در مرحله نصب ماشين آلات، ايجاد سوله و برخى نيز در شرف دريافت زمين هستند كه ما در سازمان سالانه بين دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۶۰۰ مورد از اين طرح ها را به فعاليت در مى آوريم.
بودجه سال آينده سازمان بايد به بيش از دو هزار ميليارد تومان افزايش يابد
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاى صنعتى در بخش ديگرى از اظهارات خود، مهم ترين رويكرد و هدف اين سازمان را افزايش بودجه سالانه اين حوزه عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بودجه اين سازمان حدود ۴۳۰ ميليارد تومان است كه اين ميزان بودجه براى يك فروشگاه يا سوپرماركت پيشرفته رقم مناسبى است نه براى يك سازمان صنعتى.
وى با تاكيد بر اينكه به دنبال افزايش بودجه سال ۹۱ اين سازمان هستيم، تصريح كرد: با ارقام بودجه اى كنونى نمى توان طرح هاى ۳۱ استان را به طور مناسب پوشش داد. در اين خصوص به دنبال آن هستيم كه بودجه سال ۹۱ سازمان را به بيش از دو هزار ميليارد تومان برسانيم.
به گفته مولايى، يك رديف بودجه اى جديد براى توسعه خوشه هاى صنعتى در نظر گرفته شده است.وى مهم ترين برنامه هاى آتى اين سازمان را توسعه و تكميل شهرك ها و نواحى صنعتى، توجه به حمايت از صنايع كوچك، تدوين دستورالعمل آيين نامه واگذارى شهرك ها، توسعه خدمات نرم افزارى و همچنين توسعه خوشه هاى صنعتى عنوان كرد.
بالغ بر ۲۷ هزار شهرك و ناحيه صنعتى در كشور فعاليت مى كنند
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به بيان عملكرد و برنامه هاى اين سازمان اشاره كرد و افزود: مصوبات مربوط به شهرك هاى صنعتى در دور اول و دوم سفرهاى هيات دولت به صورت كامل و ۱۰۰ درصد اجرايى و محقق شده است. مصوبات دور سوم هيات دولت در اين زمينه نيز تاكنون ۸۵ درصد اجرايى شده است.
به گفته وى، اين سازمان در خصوص ايجاد زيرساخت ها و برنامه هاى زيرسازى شهرك هاى صنعتى در سراسر كشور، حدود ۹۲ درصد موفق عمل كرده است.
مولايى با اشاره به اينكه هم اكنون تعداد ۸۹۴ شهرك و ناحيه صنعتى مصوب در كشور داريم، مطرح كرد: از اين تعداد حدود ۶۶۴ شهرك و ناحيه به بهره بردارى رسيده، تعداد ۵۶ هزار و ۴۱۴ واحد از مرحله عقد قرار داد عبور كرده و همچنين ۲۷ هزار و ۱۵۲ واحد نيز به بهره بردارى رسيده و در حال فعاليت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر