۱۳۹۰ دی ۱۵, پنجشنبه

قیمت هر دلار در ایران به مرز ۱۸۰۰ تومان رسید

اورمو ایشچیلری : اؤیرنجی :دو روز بعد از تحریم بانک مرکزی ایران از سوی امریکا، ارزش برابری ارزهای عمده با ریال در بازار ایران به شدت افزایش پیدا کرده و در روز دوشنبه دوازهم دی هر دلار آمریکا تا ۱۷۸۰ تومان در بازار معامله شده است .بنابر گزارشها نرخ یورو و پوند در برابر ریال هم مانند دلار با نوسان زیادی همراه بود و هر پوند و یورو به ترتیب تا ۲۵۵۰ تومان و ۲۲۳۰ تومان معامله شد .
در پی ادامه روند افزایش قیمت ارز در ایران، بر اساس گزارش ها در ساعاتی از روز، حتی بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران از این ارقام هم فراتر رفته است.
بنابر گزارشها، قیمت ها لحظه ای تغییر می کرده و بعد از رشد شدید در ساعات اولیه روز در لحظات پایانی روز رشد قیمت ها متوقف شده و حتی مقداری هم از قیمت ها کاسته شده است.
دو روز پیش (شنبه ۳۱ دسامبر مصادف با دهم دی) باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قانون جدید بودجه دفاعی آمریکا را امضا کرد که تشدید تحریم‌های ایران، از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی این کشور را هم شامل می‌شود.
بازار ارز به شدت متلاطم شده و نرخ دلار در یک روز نزدیک به دویست تومان افزایش پیدا کرده است
بر اساس این قانون، دسترسی شرکت‌های خارجی طرف معامله با بانک مرکزی ایران به نظام مالی ایالات متحده منع می‌شود.
اعمال این محدودیت‌های جدید از سوی دولت آمریکا می‌تواند بر انتقال درآمدهای نفتی ایران تاثیر بگذارد و انتقال پول حاصل از فروش نفت به داخل این کشور را با دشواری‌هایی روبه‌رو کند.
ایران تاکنون به طور رسمی به این تحریم ها واکنشی نشان نداده، تنها محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است که به دلیل اعمال چنین تحریمی "دنیا به آمریکا می‌خندد."
آقای بهمنی پیش از این چند بار تاکید کرده بود که بانک مرکزی ایران تحریم نمی شود ولی بعد از تحریم این بانک از سوی امریکا آن را "گزینه‌ای ناکام" توصیف کرد و گفت"برخی غربی‌ها بحث سیاسی به راه می‌اندازند و استقلال بانک مرکزی را نادیده می‌گیرند. در تمام دنیا هم بانک‌های مرکزی وابسته به دولت‌ها نیستند، بنابراین تحریم بانک مرکزی غیراصولی و غیرمنطقی است."
نرخ دلار در ۳۰ سال گذشته
سال
قیمت (به تومان)
۱۳۶۰
۲۷
۱۳۶۵
۷۵
۱۳۷۰
۱۴۰
۱۳۷۵
۴۴۵
۱۳۸۰
۷۹۰
۱۳۸۵
۹۲۰
۱۳۹۰
۱۷۸۰

بازار ارز در هفته های اخیر به شدت متلاطم بوده ولی میزان افزایش قیمت ارزهای عمده در دو روز گذشته تقریبا با تمام چند ماه گذشته قابل مقایسه است.
شواهد نشان می دهد که نرخ دلار در دو روز اخیر حدود ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده در حالی که میزان افزایش دلار در چند ماه تقریبا همین اندازه بوده است
بانک مرکزی تا چند هفته پیش تلاش می کرد که قیمت ها را در بازار کنترل کند اما در روزهای اخیر سکوت کرده و اقدام مشخصی را برای کنترل قیمت ها انجام نداده است.
کارشناسان اقتصادی می گویند که افزایش نرخ تورم، کاهش سود سپرده ها و جذاب نبودن بازارهایی نظیر مسکن، خودرو و تلفن همراه باعث شده تا بخشی از نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا هدایت شود.
تقاضای بالا برای خرید طلا و ارز و عرضه محدود هم هر روز فاصله قیمت ارز دولتی و آزاد را بیشتر کرده و بعد از تحریم بانک مرکزی، این فاصله قیمتی بیشتر هم شده است.
بنابر گزارشهای رسمی حجم نقدینگی به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و کارشناسان می گویند که بخشی از تلاطم بازار ارز و طلا ناشی از این نقدینگی سرگردان است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر