۱۳۹۰ دی ۲۱, چهارشنبه

توقیف کامیون‌های ایرانی راهی سوریه در خاک ترکیه

اورمو ایشچیلری :چهار کامیون ایرانی در مرز ترکیه با سوریه توقیف شدند. محموله این کامیون‌ها "تجهیزات نظامی" عنوان شده است. به نقل از مقامات محلی کارشناسانی برای بازرسی محموله این کامیون‌ها از آنکارا به منطقه اعزام شده‌اند.
 خبرگزاری رویترز از توقیف ۴ کامیون ایرانی در استان کیلیس ترکیه ‎در روز سه‌شنبه (۱۰ ژانویه / ۲۰ دی) خبر می‌د‌هد. این استان در جنوب ترکیه قرار دارد و هم‌مرز با سوریه است. مأموران گمرک این استان احتمال می‌دهند محموله   کامیون‌های ایرانی  "تجهیزات نظامی" باشد.  

فرماندار استان کلیس گفته است که دلیل توقیف این کامیون‌ها اطلاعاتی بوده که در مورد محموله آنها در اختیار پلیس قرار گرفته
است. یوسف اوداباش به خبرگزاری رویترز گفته است که "کارشناسانی برای بازرسی محموله این کامیون‌ها از آنکارا به منطقه اعزام شدند".

تحریم‌های نظامی و اقتصادی ترکیه علیه سوریه

ترکیه حکومت سوریه را تحریم‌ اقتصادی و نظامی کرده است. روابط این دو کشور همسایه که پیشتر همکاری‌های گسترده تجاری و نظامی با یکدیگر داشتند در پی ناآرامی‌های سوریه تیره شده است.
ایران همچنان از حکومت دمشق حمایت می‌کندکمپ پناه‌جویان سوری در خاک ترکیهکمپ پناه‌جویان سوری در خاک ترکیهدولت ترکیه در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار معترضان سوری توسط نیروهای امنیتی و ارتش این کشور ابتدا سوریه را تحریم تسلیحاتی و سپس در ماه نوامبر تحریم‌ اقتصادی کرد.

در پی عملیات نظامی حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان، هزاران نفر از شهروندان سوریه به خاک ترکیه پناه برده‌اند. دولت ترکیه کمپ‌های بزرگی در استان‌های مرزی خود برای پناه‌جویان سوری برپا کرده است.

ادامه حمایت تهران از حکومت دمشق

علاوه بر ترکیه کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز روابط سیاسی خود را با سوریه محدود کرده‌اند. این کشور به دلیل عدم همکاری با اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها از این اتحادیه اخراج شده است.

ایران همچنان از حکومت دمشق حمایت می‌کندبه این ترتیب تهران تنها کشور منطقه است که همچنان از بشار اسد حمایت می‌کند.
خانواده اسد که قدرت را در سویه در دست دارند به اقلیت مذهبی علوی‌ها در سوریه تعلق دارند. اکثریت مردم سوریه مانند مردم ترکیه مسلمان سنی مذهب هستند.   

معترضان سوری حکومت ایران به حمایت از بشار اسد در سرکوب مخالفان متهم می‌کنند.
فرمانده نظامیان مخالف بشار اسد هفته گذشته به مجله‌ی آلمانی "اشترن" گفت که یک تیپ از «ارتش آزاد سوریه» در شهر حمص، ۵ مرد با گذرنامه‌های ایرانی را بازداشت کرده است. به گفته عبدالرزاق طلاس "کارت شناسایی یکی از این افراد نشان می‌دهد که وی از افسران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است". 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر