اورمو ایشچیلری :وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مدارک دانشگاهی را نفی
نمیکنیم اما این مدارک اصالت ندارند، گفت: میان رشته و شغل دانشآموختگان
تناسبی وجود ندارد و تبدیل به شلم شوربا شده است.به گزارش مهر، عبدالرضا شیخالاسلامی صبح امروز در پنجمین جشنواره ملی
علمی کاربردی و بیستمین سالگرد تاسیس این دانشگاه گفت: دانشآموختگان ما
هنوز نتوانستند به شغل مناسبی دست پیدا کنند و نرخ بیکاری میان لیسانسها
10 برابر تحصیل کردگان دیپلم و زیر دیپلم است که در این زمینه باید آسیب
شناسی کرد و پرسید چرا این نظام آموزش عالی که به این خوبی پیشرفت کرده
است نتوانسته زمینههای ایجاد بازار کار را برای دانشآموختگان فراهم کند.وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی دارندگان لیسانس به ما مراجعه میکنند
و جویای کار هستند و تنها ادعا دارند که
مدرک لیسانس دارند و کار بلد
نیستند در نهایت یک گواهینامه پایه دو به ما نشان میدهند.شیخالاسلامی در ادامه افزود: نظام آموزش عالی هیچ استقبالی از شغل
آفرینی نمی کند و انگار که این وظیفه دولت است در حالی که در کشورهای دیگر
به این شکل نیست و یک نیرو در بخشهای مختلف تحت آموزش قرار میگیرد.این مقام مسئول در ادامه گفت: دوستان ما در علمی کاربردی و فنی حرفهای
یکی از ضروریترین کارها را در کشور دست گرفتهاند و کلید حل مشکل بیکاری
مهارت آموزی است.
به گفته وی در کشور ما استادکارها مثل خیاطها و نجارها به علت مشغله و
مهارت هیچ وقت بیکار نیستند. من مدارک دانشگاهی را نفی نمیکنم اما این
مدارکی که درست کردیم اصالت ندارد. اصالت آن چیزی است که درون افراد و
توانایی آنان وجود دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در همین اقتصاد مقاومتی میتوان
گفت که این اقتصاد چیزی جز توانمندسازی بیکاران برای رسیدن به اهداف عالیه
نظام نیست زیرا ما هر علمی را که یاد بگیریم و یا در ذهنمان جا کرده باشد
هیچوقت از بین نمیرود.
به گفته شیخالاسلامی 65 درصد فنی حرفهای را و 90 درصد دانشجویان برخی
رشتهها وارد بازار کار میشوند. همیشه میگفتند حلقه مفقودهای بین صنعت و
دانشگاه وجود دارد که این حلقه مفقود یعنی آموزش مهارتی را تصویب کردیم.
جمع بندی این شد که در کشور آموزش مهارتی وجود دارد اما پراکنده است. برخی
آموزشها نظری و برخی مهارتی بودند اما نظمی میان آنها وجود نداشت.
بنابراین سازمان ملی مهارت برای توسعه آموزش مهارت راه اندازی شد.
وی به سه نظام مرتبط با این موضوع اشاره کرد و گفت: نظام آموزش ملی
مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفهای و نظام اشتغال راه اندازی و یا در حال
تصویب است که نظام صلاحیت حرفهای به زودی توسط هیات دولت تصویب میشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به یکی از مهمترین مشکلات
دانشجوان کشور اشاره کرد و گفت: افراد در رشتههایی تحصیل میکنند که نه
تنها به آنعلاقهای ندارند بلکه رشته تحصیلی شان را هم نمیشناسند که در
نتیجه فارغالتحصیل پزشکی وارد ساخت و ساز، فارغالتحصیل آی تی وارد تجارت و
فارغالتحصیل عمران وارد شغل آزاد میشود که این معضل تبدیل به شلم
شوربایی در کشور شده است.
وی تاکید کرد: گذشت آن زمانی که با یک آچار هزاران پیچ را باز
میکردیم الان برای هر پیچ یک آچار خاص وجود دارد و دنیا به ما میگوید که
این گونه باشیم و اگر غیر از این باشیم جا میمانیم بنابراین باید بین رشته
و شغل ارتباط وجود داشته باشد.
شیخالاسلامی تاکید کرد: در نهایت سه اتفاق مهم باید رخ دهد. اول
استعدادسنجی صورت گیرد بعد تدوین مجموعه اطلاعات انجام شود و در نهایت
هدایت تحصیلی بر مبنای علاقه در دستور کار قرار گیرد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر