۱۳۹۱ مهر ۲۱, جمعه

روسیه فرود اجباری هواپیمای سوری در خاک ترکیه را 'خطر آفرین' توصیف کرد

اورمو ایشچیلری :روز پنجشنبه، ٢٠ مهر (١۱ اکتبر)، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که اقدام هواپیماهای نظامی ترکیه در وادار کردن یک فروند هواپیمای سوری به فرود اجباری در خاک ترکیه "خطر آفرین بوده و جان مسافران روسی این هواپیما را به مخاطره انداخته است."این هواپیما روز چهارشنبه در مسیر پرواز از روسیه به سوریه، از آسمان ترکیه عبور می کرد که هواپیماهای نظامی ترکیه آن را وادار به فرود کردند.وزارت خارجه روسیه گفته است که هفده شهروند روسی با این هواپیما سفر می کردند و مقامات ترکیه به نمایندگان سفارت روسیه اجازه دسترسی به این افراد را  ندادند.ماموران ترکیه هواپیمای سوری را "برای محموله های غیرقانونی" مورد بازرسی قرار دادند.روسیه به زمین نشاندن یک
فروند هواپیمای مسافربری سوریه در خاک ترکیه را خطرآفرین دانسته و دولت سوریه خرید برق از ترکیه را متوقف کرده است.
روز پنجشنبه، ٢٠ مهر (١۱ اکتبر)، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که اقدام هواپیماهای نظامی ترکیه در وادار کردن یک فروند هواپیمای سوری به فرود اجباری در خاک ترکیه "خطر آفرین بوده و جان مسافران روسی این هواپیما را به مخاطره انداخته است."
این هواپیما روز چهارشنبه در مسیر پرواز از روسیه به سوریه، از آسمان ترکیه عبور می کرد که هواپیماهای نظامی ترکیه آن را وادار به فرود کردند.
وزارت خارجه روسیه گفته است که هفده شهروند روسی با این هواپیما سفر می کردند و مقامات ترکیه به نمایندگان سفارت روسیه اجازه دسترسی به این افراد را ندادند.
وزیر خارجه ترکیه گفته است که علت به زمین نشاندن این هواپیما دریافت اطلاعاتی حاکی از حمل تجهیزات نظامی به مقصد سوریه بوده و این اقدام در راستای کنترل ارسال اسلحه به "رژیمی که به کشتار بی رحمانه غیرنظامیان مبادرت می کند" صورت گرفته است.
در ماه سپتامبر، دولت ترکیه ارسال اسلحه به سوریه را تحریم کرد.
وزیر خارجه ترکیه گفته است حمل "محموله غیرقانونی" توسط این هواپیما از حریم هوایی ترکیه می بایست به اطلاع مقامات این کشور می رسید و افزوده است که دولت ترکیه مصمم است از ارسال اسلحه به سوریه از مسیر هوایی کشور خود جلوگیری کند.
براساس گزارش های رسیده، ماموران امنیتی ترکیه مقادیری از بار این هواپیما را برای بررسی با خود بردند اما مسافران را تحت فشار قرار ندادند.
در روسیه، شرکت دولتی "روسوبورون اکسپورت"، مسئول صادرات تسلیحاتی این کشور، گفت که در مورد محموله بار این هواپیما اطلاعی ندارد. این شرکت افزوده است که روسیه برای ارسال تجهیزات نظامی به سوریه طبق قراردادهای دو کشور، از مسیرهای قانونی استفاده می کند.
هواپیمای ایرباس A۳۲۰ خطوط هوایی سوریه تنها سی مسافر داشت که به مراتب از ظرفیت این نوع هواپیما برای حمل یکصد و هشتاد مسافر کمتر بوده است.
پس از ورود این هواپیما به حریم هوایی ترکیه، دو فروند جنگنده نیروی هوایی ترکیه برای بازرسی امنیتی آن را به سوی فرودگاهی در پایتخت اسکورت کردند.
هواپیما سرانجام پس از چند ساعت بازرسی، اجاز یافت شامگاه چهارشنبه به مسیر خود ادامه دهد.
مقامات ترکیه حریم هوایی سوریه را نا امن اعلام کرده و از هواپیماهای این کشور خواسته از فراز خاک سوریه پرواز نکنند.
فرودآوردن هواپیمای سوری در خاک ترکیه در ادامه وخامت روابط بین دو کشور گزارش شده است.
قطع خرید برق
روز پنجشنبه، وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که دولت سوریه خرید برق از این کشور را متوقف کرده است. ترکیه تامین کننده حدود ٢٠ درصد برق مصرفی سوریه بوده و مقامات ترکیه گفته اند که در صورت درخواست دولت سوریه، ارسال برق را از سر خواهند گرفت.
در ماه ژوئیه، دولت ترکیه تهدید کرده بود که ممکن است صدور برق به سوریه را متوقف کند اما پس از آن، دیگر این موضوع را مطرح نکرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر