۱۳۹۱ مهر ۲۸, جمعه

کشف یک محوطه تاریخی(گور دسته جمعی فاجعه جیلولوق) در خیابانی مدنی اورمیه+تصاویر


اورمو ایشچیلری :کشف یک محوطه تاریخی در محل گودبرداری مدرسه در حال ساخت 15 خرداد اورمیه(مهر سابق) کارشناسان میراث فرهنگی استان را به شگفتی واداشت.آیا بقایای اجساد کشف شده در محل مدرسه 15 خرداد وجود گور دسته جمعی مربوط به فتنه جیلولوق را ثابت می کند؟
به گزارش آینانیوز، دبیرستان دخترانه 15 خرداد که با قدمتی 75 ساله تخریب و در حال نوسازی بود، بر روی  محل گورستانی تاریخی به نام «قاراصاندوق»  از گورستان های قدیمی شهر اورمیه قرار داشت که تجدید بنای این مدرسه در این محل علاوه بر کشف این گورستان بقایای اجسادی را نیز نمایان ساخت که نحوه دفن آنها حقایق بسیاری را از  یک رویداد تلخ تاریخی پیش روی باستان شناسان و
کارشناسان میراث فرهنگی استان گشود.
در این محوطه استخوانهای مردگانی یافت شد که به نظر می آمد به صورتی دسته جمعی احتمالا در یک رویداد تلخ تاریخی کشته  شده اند.
هنوز هیچ چیز به درستی اثبات نشده، اما فرضیاتی مطرح است مبنی بر اینکه این اجساد در اثر فتنه تاریخی «جیلولوق» که نزدیک به یک قرن پیش در اورمیه و چند شهر دیگر استان آذربایجان غربی به وقوع پیوست، کشته و دفن شده باشند.
 یک سنگ لحد و طرز قرار گیری این گودی به سمت قبله که دلیل اثبات وجود گورستان تاریخی قاراصاندوق است
یکی از باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بررسی ضمنی برخی شواهد به دست آمده احتمال داد در محوطه ای که این اجساد کشف شده اند احتمالا یک آتش سوزی بزرگ نیز رخ داده باشد. رضا حیدری شاهد این ادعایش را وجود بقایای خاکستر بر سطح زیرین اجساد کشف شده و سوختن برخی استخوانهای موجود دانست.
حیدری خاکسترهای حاصل از یک آتش سوزی بزرگ را نشان می دهد
همچنین وجود قطعات ظروف سفالی که بقایای سوختگی تا مغز این ظروف نفوذ کرده بودند،خبر از یک آتش سوزی عظیم می داد که به نظر می رسد عمدی بوده و خبر از وقوع یک جنایت بزرگ علیه بشریت در آغاز قرن بیستم میلادی می دهد.
عمق گودبرداری شده محل حدود 4 متر است و بقایای اجساد از عمق یک متری شروع و تا سه متر زیر زمین نیز وجود دارند که این مهم نیز حاکی از حفر چاله ای عمیق برای دفن دسته جمعی اجساد قربانیان این واقعه تلخ تاریخی است.
طرز قرار گرفتن این جسد وجود گور دسته جمعی را تقویت می کند
در فاصله یک متری از کف محل گودبرداری شده نیز بقایای خاکسترها موجود بوده و به وضوح قابل مشاهده است.
همچنین با وجودیکه قطعات دیگری از ظروف سفالی و حتی لعابدار کشف شده در این محل نشان از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ دارد و نیازمند بررسی و انجام پژوهش های باستان شناسی است، به علت عدم ثبت این محوطه در فهرست آثار ملی، عملیات عمرانی تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان ادامه داشته و ماشین آلات حفاری همچنان زیر نظر پیمانکار طرح به گودرداری خود ادامه می دهند.
برابر آخرین اخبار دریافتی، با هماهنگی مهندس فری معاون میراق فرهنگی استان اکیپ یگان حفاظت این سازمان به محل اعزام شد تا ضمن بررسی وضعیت محل،از تخریب آثار به دست آمده جلوگیری کنند.
گفتنی است در ضلع شرقی این محوطه  به هنگام حفر گودی توسط بیل مکانیکی، بقایای آثار سفالینه و ظروف لعابدار دارای نقش و نگار زیبای دوره اسلامی به دست آمد. همچنین در این محل تونلی نیز دیده شد که نشان از وجود یک قنات تاریخی در این محل دارد.
تونلی که نشان از وجود یک قنات تاریخی دارد
لازم به ذکر است قبرهایی نیز در قسمت سطحی این محوطه مشاهده شدند که متعلق به گورستان تاریخی «قاراصاندوق» اورمیه هستند اما اجساد این قبور تفاوت عمده ای با دیگر اجساد موجود در عمق پایین تر که به صورت غیرمتعارف و بعضا سوخته دفن شده اند دارد.
یک گور متعارف که سنگ لحد و آجرچینی دیواره های آن به خوبی نمایان است
سمت راست این تصویر می توانید یک گور دیگر را ببینید که لحظاتی بعد با این ماشین مکانیکی تخریب می شود. طی چند روز گذشته چنین آثاری با این گودبرداری تخریب و بار کامیونها شده و رفته اند
اینهم یک لوله سفالی لعابدار که به نظر می رسد وسیله انتقال آب در گذشته بوده است
هنوز هیچ مرجعی رسمی اطلاعات دقیقی از این محوطه منتشر نکرده اما در صورت اثبات فرضیات این گزارش، احتمالا حقایق تلخی از یک رویداد تاریخی علیه بشریت به دست خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر