۱۳۹۱ مهر ۱۵, شنبه

ادامه بحران در بازار تهران و چند نرخی شدن ارز

اورمو ایشچیلری :  از بازار تهران گزارش می دهد که ماموران پلیس و نیروهای لباس شخصی با حضور پرتعداد در بازار تهران، بازاریان را تهدید کرده اند که مغازه‌ها را باز کنند. با این حال هنوز بخش قابل توجهی از مغازه‌ها به ویژه در دو صنف پارچه و طلا و جواهر، بسته و یا نیمه تعطیل است.بر اساس این گزارش، از صبح امروز – شنبه ۱۵ مهرماه – ماموران نیروی انتظامی به همراه نیروهای امنیتی با لباس شخصی به طور گسترده در بازار تهران حضور پیدا کردند. مغازه هایی که کرکره هایی نیمه باز داشتند، با تحت فشار قرار گرفتن از طرف نیروهای امنیتی مجبور به باز کردن شدند.با این حال در صنف طلا و جواهر تا پیش از ظهر امروز هنوز بسیار از طلافروشان مغازه های
خود را باز نکرده اند و بسیاری از پاساژها نیز همچنان تعطیل است. مغازه های طلافروشی راسته بازار هم با تحت فشار قرار گرفتن از سوی نیروهای نظامی مجبور به باز کردن شده اند، ولی ویترین های خود را نچیده اند.
 در آغاز هفته ای که پس از چند روز التهاب و ناآرامی در بازار و خیابان آغاز شد، حضور پلیس و ماموران امنیتی باعث شده که قیمت ارز با زور پایین بیاید، هرچند به ندرت کسی خرید و فروش می کند. در همین حال گزارش های مختلف نشان می دهد که دولت با سیاست های جدید خود، عملا دلار را پنج نرخی کرده است.
ماموران پلیس و لباس شخصی امروز همزمان با بازار تهران در چهارراه استانبول، خیابان های جمهوری و فردوسی و برخی نقاط دیگر مزکز شهر حضور یافتند تا با فشار و زور، بازار معاملات ارز را وادار به همراهی کنند.
این ماموران در مواردی صرافی ها را وادار به نصب قیمت هایی بر روی تابلوی خود می کردند که صرافی حاضر به خرید و فروش با آن قیمت نبود و تنها برای نمایش عمومی و فضاسازی در ویترین صرافی ها درج می شد.
همزمان از ظهر امروز شنبه، بانک مرکزی از طریق یکی دو صرافی اقدام به فروش دلار با قیمت ۲۸۵۰ تومان کرده است؛ دلارهایی که تا سقف پنج هزار دلار در اختیار خریداران قرار می گیرد و باعث تشکیل صف های طولانی شده است.
این در حالی است که صرافی های دیگر غالبا حاضر به خرید دلار نیستند یا به قیمت بسیار پایین می خرند، و تنها فروشنده اند؛ آن هم به قیمت هایی بالاتر از ۳۰۰۰ تومان که تا ۳۲۰۰ تومان هم می رسد.
در بازار آزاد اما صبح امروز خرید و فروش ها با قیمتی بالاتر انجام می گرفت: از ۳۱۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان. حال آنکه در اتاق معاملات ارزی بانک مرکزی نرخ ارز غیر مرجع که قرار بوده دو درصد زیر قیمت بازار باشد، ۲۵۹۷ تومان تعیین قیمت شده و نرخ ارز مرجع نیز همچنان ۱۲۲۶ تومان است.

این پنج نرخ دلار (مرجع، غیر مرجع، عرضه بانک مرکزی، صرافی ها و معاملات آزاد)، بازار را در نوعی سردرگمی قرار داده که با حضور ماموران امنیتی و انتظامی، امکان تعامل و رسیدن بازار به قیمت های واقعی تر و معامله ای هم سلب شده و بدین ترتیب بازار سیاه، صف های طولانی خرید ارز تزریقی بانک مرکزی و خریداران ناچار و سردرگم، همچنان در همان وضعیت قبلی قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر