۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

نان آوران کوچک، فراموش شدگان روز جهانی کودک

اورمو ایشچیلری :روز جهانى كودك امسال با شعار كودك، جامعه و خانواده در حالى با مراسم نمادين هر ساله پرواز بادبادك‌ها برگزار شد كه بر اساس آمارهاى اعلام شده بهزيستى كشور ۸۵ درصد كودكان تحت پوشش مراكز و خانه هاى كودك بدسرپرستند و نخ هيچيك از اين بادبادك‌ها در دستان مردانه و زنانه كودكان كار و بچه هاى كانون اصلاح و تربيت فشرده نمى‌شود. ايلنا : به رغم وارد شدن بيش از ۱۵ دستگاه به موضوع با ابلاغ رسمى وزير آموزش و پرورش در بنرهاى رنگينى كه اين شعار جهانى براى تاكيد بر نظام تكريم كودك در جامعه و خانواده نصب مى‌شود جايى براى حتى يك تصوير نمادين از كودكان بى‌سرپرست كه به اجبار به جاى تحصيل سر از زباله ها براى جستجوى كالاهاى بازيافت و كارگاه‎هاى پنهان و آشكار براى چرخاندن
چرخ سنگين زندگى خانواده درآورده‌اند، به واسطه نزاع يا اجير شدن در گروه مافياى مواد مخدر راهى كانون اصلاح و تربيت شده و يا مظلومانه توسط والدين بى‌تعهد شكنجه و آزار و اذيت ديده و قربانى مى‌شوند، پيش بينى نشده است.اساسا در ستاد برگزارى روز جهانى كودك كه امسال از يك دستگاه متولى، كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، فراتر رفته و به وزارت آموزش و پرورش و بهزيستى و بهداشت و درمان و وزارت كشور توسعه يافته، جايى براى كودكان كانون اصلاح و تربيت، كودكان زباله گرد، نان‌آوران كوچك، كودكان بدون هويت حاصل از ازدواج دختران ايرانى با خارجى‌هاى مهاجر و كودكان بازمانده از تحصيل حتى در شعار جهانى نيست.
كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان: از بچه‌هاى كانون اصلاح و تربيت اطلاعى نداريم
مسئول روابط عمومى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان استان مركزى هر چند روز جهانى امسال را به واسطه درگيرى بسيارى از دستگاه‌ها با اين روز پربارتر مى‌داند، اما متذكر مى‌شود كه كانون طبق برنامه‌هاى هرساله يك هفته با كانون برنامه‌هايى براى بچه‌هاى خود و مهدها دارد كه پرواز بادبادكها و نمايش فيلم و نقاشى آزاد از جمله‌ آنهاست.
بهزيستى: آمار كودكان كار محرمانه است
معاون امور اجتماعى بهزيستى استان آمارى از كودكان كار نمى‌دهد، اما مى‌گويد: كودكان كار براى ما شناخته شده‌اند و پول توجيبى مى‌گيرند و در مراسم روز جهانى كودك نيز از آنان دعوت مى‌شود.
هرچند او نيز گستردگى كار در كودكان را در كارگاه‌هاى پنهان، كارهاى خانگى و مزارع و شراط نامساعد زندگى كودكان بدسرپرست را مى‌پذيرد، اما راهى قانونى براى شناسايى اين كودكان در دستگاهى كه قانون آن را متولى حمايت از كودكان آسيب ديده مى‌داند، به جز مركز اورژانس اجتماعى ۱۲۳ سراغ ندارد.
او در رابطه با بچه هاى كانون اصلاح و تربيت نيز مى‌گويد:‌« دستگاه قضايى و اداره زندان‌ها متولى اين بچه‌ها هستند و در برنامه‌هاى بهزيستى چيزى در رابطه با اين كودكان تعريف نشده است.
كانون اصلاح و تربيت: براى بچه هاى كانون در روز جهانى كودك پيش بينى برنامه‌اى نشده است
مسئول كانون اصلاح و تربيت شهرستان اراك نيز آمارى از اين بچه‌ها نمى‌دهد. اما ۱۵ درصد بچه‌ها را زير ۱۵ سال و مابقى را تا ۱۷ سال عنوان مى‌كند.
به گفته ی وی :  ۸۰ درصد اين كودكان خانواده‌هاى متلاشى، فرزندان طلاق يك يا هر دو والد در زندان هستند كه اعضاى خانواده‌هايشان حداقل يكبار طعم زندان را چشيده‌است.
وى در رابطه با تحصيلات اين بچه‌ها مى‌گويد: ۹۰ درصد آنها اصلا درس نخوانده‌اند و قبل از اينكه وارد كانون شوند، به كارى اشتغال داشته‌اند. والدين اين بچه‌ها را شناسنامه‌اى دانسته و تصريح مى‌كند:‌ آنها اگر اين والد را كه در حياتشان فقط نقش داشته‌اند،نداشته باشند بهتر است.
مسئول كانون اصلاح و تربيت شهرستان اراك درصد بازگشت مجدد اين كودكان به كانون را ۳ تا ۴ درصد عنوان كرده و متذكر مى‌شود: بچه‌ها در اين محيط امنيت، حداقل ۳ وعده غذايى، امكان آموزش و استفاده از تلويزيون و تماس بدون تنش با هم سن و سالان را به وضوح حس مى‌كنند و متاسفانه گاه براى گريز از از شرايط نامساعد بيرون و پناه آوردن به مكانى كه برايشان امن و آرامش دهنده است،دوباره مرتكب جرم مى‌شوند تا به اين محيط بازگردند.
وی همچنین مى‌گويد: بازى و آموزش در حد امكانات اداره زندانها براى اين كودكان فراهم شده است اما در فرصتهاى تعريف شده مثل روز جهانى كودك شايد به دليل شرايط خاص اين بچه‌ها جايى نداشته و ندارند و تاكنون حتى در محيط كانون براى آنها پيش‌بينى خاصى نشده است.
كودكان بازمانده از تحصيل و بچه‌هاى بدون هويت بدون آمار مشخص
بر اساس آمارهاى موجود ۵/۴ ميليون كودك در ايران به دليل شرايط بد اقتصادى و عدم دسترسى به امكانات از تحصيل بازمانده‌اند. اين آمار به جز آمار ۲۲هزار كودك بدون هويت است كه اداره كل اتباع خارجى استاندارى تهران در سال گذشته اعلام كرده است.
از اين آمار غير رسمى و رسمى كشورى بر اساس آنچه كريم‌زاده مديركل آموزش و پرورش استان مركزى مدعى آن است، حدود ۲۰۰ كودك بازمانده از تحصيل و بدون هويت مربوط به استان مركزى است،
اين در حالى است كه به گفته مسئولين قضايى استان در شهر ساوه آمار كودكان بدون هويت حاصل ازدواج دختران ايرانى با افاغنه غير مجاز روز به روز در حال افزايش است و به گواه مسئول كانون اصلاح و تربيت شهرستان اراك ۹۰ درصد كودكان اين مركز فاقد تحصيلات اوليه هستند (همان كودكان بازمانده از تحصيل) از كودكان بدون هويت نيزبر اساس آنچه امور اتباع در استان عنوان مى‌كند آمار رسمى در دست نيست. كودكانى كه توسط مافياى مواد مخدر و باندهاى تكديگرى ربوده و يا اجير مى‌شوند و بى‌آنكه كسى از وجود رسمى آنها مطلع باشد در خفا زندگى كرده و قربانى مى‌شوند.
يك هفته با كودك از جنس كودكان نشان‌دار
روز جهانى كودك، يك هفته با كودك، اگرچه امسال ده‎ها متولى دارد و هر دستگاه موظف شده بر اساس توانائى‌هايش كودكان را شناسايى و حداقل در روزى كه به نامش نام‌گذارى شده مسئوليت جامعه و افراد خانواده را نسبت به او نشان دهد، اما مثل هميشه در اين جشن به رغم متوليان بسيار بازهم خيلى‌ها جا‌ مى‌مانند و حتى از ميان نشاندارها كودكان مهد، كودكان دبستانى و احيانا كودكان كار، هم فرصت به همه نمى‌رسد تا بادبادك در دست آرزوهايشان را فرياد كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر