۱۳۹۱ مهر ۱۸, سه‌شنبه

هشدار آنکارا به دمشق چهار خط قرمز ترکیه برای سوریه، شامل مقبره‌ای در حلب می‌شود

اورمو ایشچیلری:العربیه :ترکیه 4 خط قرمزبرای سوریه تعیین کرد که اگر از هرکدام از آن ها عبور کند، واکنش نظامی فوری از خود نشان خواهد داد. اما در میان این خط های قرمز، مقبره ای در خاک سوریه است، که نظام اسد سیطره ای بر آن ندارد. در صورتی که مکان این مقبره در معرض حمله نظامی قرار گیرد، شاید آنکارا جنگ را علیه دمشق آغاز کند. چرا که این مکان، بخشی از خاک ترکیه در خارج از مرزهای جغرافیایی آن به شمار می آید، و در برگیرنده مقبره ای است در شهر حلب که تاریخ آن به بیش از 8 قرن باز می گردد.
این خط های قرمز را روزنامه های ترکیه از جمله "صباح" روز دوشنبه بازتاب دادند . برپایه این گزارش ها، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، در درخواستی که
برای صدور مجوز عملیات نظامی در خاک سوریه به پارلمان ترکیه ارائه داده بود، 4 خطر قرمز ذکر شده است. خلاصه این خطوط قرمز را می توان این گونه بیان کرد: "در معرض تجاوز قرار گرفتن هر پایگاه ترکیه، در معرض حمله قرار گرفتن مرقد سلیمان شاه، ایجاد مشکلات جدی توسط سوریه برای همسایگانش، تغییر اوضاع در شمال سوریه به سود حزب کارگران کردستان ترکیه."

روزنامه "صباح" درباره خط قرمز دوم نوشت: "این خط قرمز از حساسیت ویژه ای برای دولت ترکیه برخوردار است." جایگاه این مرقد اشغال شده، در منطقه ای است که مساحت آن بالغ بر 8797 متر مربع است و بر فراز بلندی های "قره قوزاک" جای دارد. این منطقه در نزدیکی حلب قرار دارد و حدود 35 کیلومتر از شهر "رقه" قاصله دارد. به همین منظور "العربیه.نت" اقدام به گردآوری اطلاعاتی درباره این مرقد کرده که بسیاری از سوری ها هنوز نمی دانند که نظام حاکم بر آنها که مدعی مقاومت است ، از 91 سال پیش هیچ سلطه ای بر این بخش از خاک خود را که هنوز در اشغال است، ندارد.

نقل است که سلیمان شاه در پی حمله مغول ها به همراه 5هزار تن از افراد قبلیه اش در سال 1220 از آسیای میانه گریخت و سال ها در منطقه ای نزدیک شرق ترکیه و ارمنستان مستقر شد. 10 سال بعد بار دیگر رخت سفر بر بست و هنگامی که به روستای "جعبر" در نزدیکی شهر رقه رسید، از رودخانه فرات عبور کرد. به نظر می رسد هنگام عبور از رودخانه، غرق شد، و او را در همان منطقه به خاک سپردند.

پس از آن، یکی از فرزندانش به اسم ارطغرل رهبری قبیله را بر عهده گرفت و به سفر خود ادامه داد. او به سمت غرب پیش رفت و در سال 1264 در آنجا رحل اقامت گذاشت. او با تفاهنامه ای که به سلجوقی ها منعقد کرد، امارات "قره چه طاغ" را پایه گذاری کرد که از آن جا، دوره ای از جنگ ها، کشورگشایی ها و فتوحات را آغاز کرد. پس از او، پسرش که عثمان اول نام گرفت، راه او را ادامه داد و امپراتوری عثمانی را تاسیس کرد؛ امپراطوری که 622 سال به حیات خود ادامه داد.

هنگامی که کشور ترکیه جدید تاسیس شد و قیمومت فرانسه بر سوریه آغاز شد، "معاهده آنکارا" میان دو کشور به امضا رسید . در آن معاهده دولت سوریه مقبره سلیمان شاه را به عنوان بخشی از خاک ترکیه به رسمیت شناخت. پارلمان سوریه در سال 1921 این توافقنامه را تصویب کرد و در سال 1923 شکل عملی به خود گرفت. از آن سال تا کنون پرچم ترکیه بر قراز مقبره برافراشته شد و سربازان ترک از آن محافظت می کنند. از همین رو چنانچه این مقبره در معرض حمله نظامی قرار گیرد، ترکیه واکنش سریع نظامی نشان خواهد داد ، با به عبارتی، در صورت تصرف این مقبره توسط سوری ها، جنگ را با سوریه آغاز خواهد کرد.

۵ نظر:

  1. حد اقل منبع را که العربیه فارسی است ذکر می کردید!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز مثل اینکه شما دقت لازم را ندارید. العربیه به روشنی در اول خبر درج شده است .

      حذف
  2. قارداشلار بو نه خبردیر بوردا یازیبسینیز.اورا سوریه نین ایچینده بیله اولسا وطن توپراغی دیر و تورکلر طرفینده ن ایشغال اولونماییب.بو خبری بئله یازانلار عربدیرله ر و طبیعی دیر کی بئله یازاجاقلار آمما سیزین بونو بوردان بئله یانسیتمانیزی دوغرو گؤرموره م.ان آزیندان بیر آچیقلاما گه تیرین خبره گؤره.
    ساغ اولون
    تورک قیزی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیز دوست ، بیز خبرین ایچرلیگینه ال آپارا بیلمه ریک و حقوق بین الملل بلخیمیندان دا سیزین یازدیقینیز قبول اولونماز. توجهونوزدن دولایی تشکورلار

      حذف
  3. منیم یازدیغیمین هانسی بؤلومو اولوسلارآراسی حقوقوندا قبول اولونماز و اوُنایلانمازدیر؟
    - اگر خبره ال آپاریب ده ییشدیرمه کدیرسه، من ائله سؤز دئمه میشه م بلکه سیزه اؤنه رمیشه م کی اوست ده یاخشی اولاردی یازایدینز کی بیز بو خبری اؤزده ش اولاراق (عینا) بوردا یایینلاییریق و اورانین ایشغال آلتیندا اولماسینی قبول ائتمیریک.
    - اگر تورکیه نین اورانی ایشغال ائتمه سینی اولوسلار آراسی حقوقون دا قبول ائتدیی نی ادعا ائدیرسینیز او زامان یاخشی اولار گره کچه له رینیزی ده بیزه دئیه سینیز کی بیز ده آیدینلاشاق.
    ساغ اولون
    تورک قیزی

    پاسخحذف