۱۳۹۱ مهر ۲۸, جمعه

اطلاعیه: تغییر نام خبرگزاری اورمو ایشچیلری به آزربایجان ایشچیلری و فعالیت در آدرس جدید اینترنتی

اورمو ایشچیلری :

در تابستان 2010میلادی برابر با 1390هجری گروهی از فعالین مدنی آزربایجان در شهر اورمیه برای پر کردن خلا خبری موجود در آن زمان تصمیم گرفتیم تا با تاسیس ارگانی خبری با محوریت اخبار کارگری و مسائل اقتصادی آزربایجان نسبت به انعکاس اخبار شهر های مختلف آزربایجان حول محورهای اساسی حرکت ملی یعنی مقابله با آسیمیلاسیون ملی ، صیانت از محیط زیست ، حقوق بشر ، حقوق ملی و اقتصادی و صیانت از تمامیت اراضی تاریخی آزربایجان به مقابله با بایکوت خبری حاکم بر فضای مدیاتیک آن روز بپردازیم . ابتدا در آزری بلوگ به فعالیت پرداختیم و پس از دو بار تغییر آدرس و فیلتر شدن و سپس مسدود شدن کامل به بلاگر نقل مکان کردیم .  روز پنجشنبه سیزده ژانویه 2011 اولین پست خبری خود را با عنوان اقدامات خط دار و شبهه برانگيز مالي در آزربايجان پست کردیم . از آن روز تاکنون با مخابره صدها خبر ، عکس ، فیلم و گزارش و با پایبندی به اخلاق حرفه ای توانستیم اعتماد بسیاری از فعالین عرصه اخبار ، فعالین مدنی و خبرگزاری ها را بدست آوریم . مخابره اخبار اعتراضات مردمی دو سال گذشته بر علیه خشکاندن عمدی دریاچه اورمیه نقطه اوج فعالیت ما و تاج افتخاری بود که همیشه بدان مفتخر خواهیم بود. در کنار آن ارائه مقالات و تحلیل های خبری را نیز مد نظر قرار دادیم . همچنین با انتشار بیانیه ها و اطلاعیه های متعدد سعی کردیم نقطه نظرات خود را در مورد مسائل کارگری ،زیست محیطی ، سیاسی و اقتصادی با مخاطبان خود در میان بگذاریم . همچنین به انتشار بیانیه ها و اطلاعیه ها و تحلیل های تشکل ها و احزاب آزربایجانی نیز پرداختیم .

در این میان مورد تهدید ، تهمت ، آزار و هجمه های مختلف هم از طرف دولت و رژیم راسیستی ایران و هم از طرف اپوزوسیون تمامیت خواه و مرکز گرا و نیز اشخاص و سازمان های به ظاهر چپ ها و جهان وطنی ها نیز قرار گرفتیم .

اکنون پس از قریب به دو سال و اندی از شروع فعالیت ، با کوله باری از تجربه و دوستان بسیار و خبرنگاران متعدد در شهر های مختلف آزربایجان جنوبی وحتی برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی توانسته ایم شبکه ای گسترده از جمع آوری خبر و ارائه عکس ، گزارش و تحلیل بوجود آوریم . این خبرگزاری اکنون توانسته است منبع مطمئنی برای بسیاری در داخل و خارج آزربایجان باشد. مسائل کارگری مطروحه و سایر اخبار نه تنها محدود به اورمیه و آزربایجان جنوبی نیست بلکه گستره ای از ایران و سایر کشورها را در برگرفته است . ما گزارش های لحظه به لحظه انقلاب مردم در تونس ، مصر ، لیبی و سوریه را به همراه اخبار بحران های مختلف از قبیل درگیری در قره باغ و بحران ترکیه و سوریه و تظاهرات اخیر در تهران را پوشش دادیم . از این رو بر آن شدیم تا با تغییر نام خبر گزاری اورمو ایشچیلری به آزربایجان ایشچیلری ظرفیت  و دامنه فعالیت خود را افزایش دهیم .

در کنار فعالیت های فوق ، گروه خبری  و سردبیر این خبرگزاری به عنوان زیر مجموعه و اعضای تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش )AMDTو در راستای سیاست کلی این تشکیلات مبنی بر علنی نمودن تدریجی بخشی از مبارزات و ارگان های تشکیل دهنده این تشکیلات در جهت سازمان دهی و جذب نیروهای مستعد کارگری آزربایجان جنوبی و سایر فعالین بخش های مختلف اقتصادی تصمیم گرفتیم با تبدیل وبلاگ به سایت و تغییر نام ، از این پس با امکانات جدید و با بهره گیری از تجربه و پشتوانه ای که از حمایت اقشار مختلف ملت تورک آزربایجان جنوبی بدست آورده ایم در آدرس جدید اینترنتی http://az-isci.info/ به فعالیت بپردازیم . لذا از این پس با نام آزربایجان ایشچیلری به فعالیت ادامه خواهیم داد.انتظار می رود مبارزین ملی و مدنی ، فعالین عرصه خبر و اقشار مختلف مردم از این پس نیز با تشویق و تنقید های خود همچون گذشته ما را در این راه یاری کنند. برای ارسال خبر ، گزارش ، عکس ، فیلم و پیشنهادات و انتقادات خود می توانید مستقیماً با آدرس پست الکترونیک azisci2006@gmail.com مکاتبه کنید.

اکتبر 2012

سردبیر - تایماز اورمولو


۱ نظر: