۱۳۹۱ مهر ۱۱, سه‌شنبه

نقشه جدید کردستان بزرگ!

اورمو ایشچیلری : خبر ذیل که به صورت گسترده ای در سایتهای کردی منتشر شده است برای تنویر افکار عمومی منتشر می شود.همگان گونه که در متن خبر و نقشه منتشر شده دیده می شود ناسیونالیسم افراط گرا و توسعه طلب کرد نه تنها موطن خلق کرد بلکه بسیاری از شهرهای عمدتاً ترک نشین مانند اورمیه، ارض روم، کرکوک، ایغدیر و... را آشکارا مورد ادعا قرار می دهد. با یک حساب سر انگشتی می توان دید که در نقشه مورد ادعا کردها در اقلیت می باشند. در نگاه اول این سوال پیش می آید که جریانهای ناسیونالیت کرد به اتکا به کدام پشتوانه بر چنین مطالباتی پا می فشارند و جنگ و خونریزیهایی که در نتیجه این بازیهای شوم بر مردم منطقه تحمیل خواهد شد به سود کدام مراکز قدرت خواهد بود!؟
  نقشه جدید کردستان طراحی شد
گروه ملت‌های بدون دولت و سازمان اقلیت‌های ملی در اروپا (Eurominortiy) به همراه انستیتوی کرد در پاریس، نقشه جدیدی
از کردستان را طراحی کردند. در این نقشه اسامی با زبان کردی و انگلیسی نوشته شده است.
 
سازمان Eurominortiy اظهار داشت که آنها درصددند تا با این نقشه “ملت در کوهستان آگری به رسمیت شناخته شود”. در این نقشه،‌شهرهای بزرگ، کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های کردستان مشخص شده‌اند. در این نقشه همچنین مناطقی که با لهجه‌های کردی سخن می‌گویند مشخص شده است.
 
در این نقشه برخی از شهر‌هایی که از آن نام برده شده است از این قرار است: مرعش، البیستان، کوچگیری، ارزینجان، ارزروم،‌ قرس، ایدیر، آگری، ماکو،‌ اورمیه،‌ مهاباد، بیجار، کرماشان، ایلان،‌ خانقین، کرکوک،‌ موسل، قامشلو، عفرین. در این نقشه همچنین نام کوهستان‌ها و دریاچه‌های کردستان با زبان کردی نوشته شده است.
 
سازمان ملت‌های بی‌دولت و سازمان اقلیت‌های ملی اروپا در سال 1999 توسط Mikael Bodlore-Penlaez تأسیس شد.
 
کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان


۱ نظر:

  1. dava iatar ioxoda dari gorar yashasin AZARBAIJAN yashashn TURK doniasi

    پاسخحذف