۱۳۹۰ مهر ۲۵, دوشنبه

گزارش تصویری اورمو ایشچیلری ازهفته فرهنگی آزربایجان غربی در تهران

اورمو ایشچیلری :مراسم افتتاحیه جشنواره هفته فرهنگی استان آذربایجان غربی با حضور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور و مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی و عموم علاقمندان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.
  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با 45 غرفه به معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی، موسیقی محلی، مراسم و آداب و رسوم بومی و نقاط گردشگری و اماکن تاریخی مناطق مربوطه  پرداخت. در این نمایشگاه همچنین آثار ثبت شده جهانی «قره کلیسا» چالدران و «تخت سلیمان» تکاب در چند غرفه برای علاقمندان معرفی  شد. این هفته تا روز جمعه 22 مهرماه تداوم داشت و علاقمندان می‌توانستند از ساعت 10 تا 22 از نمایشگاهها و
برنامه‌های فرهنگی ویژه آزربایجان غربی دربخش‌های متنوع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مجاور کاخ ملت بازدید کنند.

همچنین همایش هم اندیشی ارومیه، شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی ایران در راستای برنامه یک هزار شهر یونسکو در قالب یک هفته فرهنگی و به صورت همایش ملی در تهران و ارومیه آذر ماه یا بهمن ماه برگزار شده و موضوعاتی چون معماری، هنر، شعر و ادب، موسیقی، فرهنگ و تاریخ، شهرسازی، مسایل معاصر، تاریخ انقلاب اسلامی در منطقه و حضور ارومیه در دفاع مقدس در قالب هم اندیشی ارومیه معرفی می شوند.
این همایش زمینه آشنایی با شاخصه های فرهنگی، تاریخی، هنری و اجتماعی و مذهبی شهر ارومیه را برای شهروندان فراهم کرده و گامی در جهت استفاده از شخصیت و جایگاه جهانی یونسکو برای معرفی داشته های ارومیه به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی ایران است.
شهر ارومیه به عنوان نوزدهمین شهر تاریخی و فرهنگی کشور از سوی فرهنگستان هنر معرفی شده است، شهرستان ارومیه، تاریخی کهن را در خود جای داده به طوری که بر اساس شواهد موجود قدمت آن به قبل از مادها می رسد، این شهرستان مرکز استان آذربایجان غربی است که به دلیل تنوع آثار تاریخی‌ اش یکی از کانون های پر فروغ مدنیت در فلات ایران به شمار می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر