۱۳۹۰ مهر ۲۳, شنبه

موج گسترده اعدامها در آذربایجان

اورمو ایشچیلری :همزمان با روز جهانی علیه مجازات اعدام پنج شهروند آذربایجانی در زندان ارومیه اعدام شدند.اکثر اعدام شدگان از اعضای اقلیت ترکهای سنی(کوره سنی)هستند. آنها در دادگاههایی غیر علنی و بر اساس اطلاعاتی که زیر شکنجه از آنها گرفته شده به مجازات  مرگ محکوم شده اند و از فرآیند دادرسی عادلانه محروم بوده اند. این در حالی است
که سه تن دیگر به قرنطینه زندان منتقل شده اند و در انتظار اعدام به سر می برند.
 اعدام پنج شهروند آذربایجانی در اورمیه
 
پنج شهروند آذربایجانی به نامهای جمال شیخ زاده، فرهاد اسلام دوست، محمد جنگلی، دهقان سلامت و رضا علی پور، که سه تن آنها از اقلیت ترک های سنی مذهب آذربایجان بودند، روز دوشنبه ۱٨ مهر ۹۰ به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی اورمیه به دار آویخته شدند.
 
جمال شیخ زاده فرزند علاء الدین، فرهاد اسلام دوست فرزند جبرائیل ومحمد جنگلی فرزند خلیل از ساکنان روستای ایستی سو سلماس و اقلیت ترک سنی آذربایجان حدود سه سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر و پس از چندین ماه بازجویی تحت شکنجه به زندان مرکزی اورمیه منتقل شده بودند.
 
بنا به گزارشهای رسیده به آداپ جمال شیخ زاده شاگرد راننده سی ساله، احتمالاً بیگناه بوده است.
 
اهالی روستای "ایستی سو" سلماس از ترکهای سنی مذهب می باشند که مردم منطقه آنها را «کوره سوننی» می خوانند.
 
خطر اجرای حکم اعدام چند تن دیگر از ترک های سنی مذهب
 
یوسف اسلامدوست از روستای "ایستی سو"، الله وئردی احمدپورآذر از قصبه قولونجو و احمد جمشید جم از قصبه بالوو همچنین از جمله ترک های سنی مذهب هستند که در زندان مرکزی اورمیه در انتظار حکم اعدام به سر می برند.
 
بعد از اعدام سه تن از ساکنان روستای ایستی سو در روزهای اخیر خانواده یوسف اسلامدوست نگران احتمال اعدام قریب الوقوع فرزندشان هستند.
 
بنا به اظهارات محمود اسلامدوست پدر یوسف اسلامدوست، فرزند او اتهامات وارده در خصوص قاچاق را نپذیرفته و حکم اعدام از طرف اداره اطلاعات اورمیه به قاضی دادگاه انقلاب ارومیه دیکته شده بوده است. محمود اسلامدوست در گفتگو با آداپ گفت، «پسرم بی گناه هست و حتی قاضی پرونده گفته بود که حکم او چندماه زندان است ولی با فشار اداره اطلاعات قاضی حکم اعدام را صادر کرد. پسرم ۵۰ روز در بازداشت اطلاعات تحت انواع شکنجه ها بوده است. ما کوره سوننی ها هیچ مدافعی نداریم. لطفاً صدای ما را به مراکز بین المللی برسانید.»
 
همچنین خانواده الله وئردی احمدپورآذر در قصبه قولونجو اورمیه (قولنجی) نیز نگران اجرای حکم اعدام زودهنگام فرزندشان هستند. آنها حدود ۱۰ روز است که موفق به تماس با الله وئردی نشده اند و مسئولان زندان به آنها اعلام کرده اند که وی به بخش قرنطینه منتقل شده است.
 
ترک های سنی مذهب آذربایجان از اقلیتهای اتنیکی و مذهبی در ایران به شمار می روند. آنها تحت تبعیضهای گسترده
اقتصادی٬ فرهنگی٬ اجتماعی و سیاسی قرار دارند. این تبعیضها به هنگام حضور آنها در مراکز قضایی و دادگاه نمود بیشتری داشته و صدور احکام بسیار سنگین و نامتناسب با جرم بر علیه آنها بسیار رایج بوده است. آنها بسیار به ندرت در ادارات و مراکز دولتی به کار گرفته می شوند و با اینکه تعدادشان در شهرهای ارومیه٬ سلماس و خوی نزدیک به صدها هزار نفر است تا کنون موفق به تأسیس هیچ تشکل غیر دولتی اجتماعی و یا مذهبی نگشته اند. علیرغم مراجعت مکرر ترکهای سنی آذربایجان غربی به مسئولین جهت احداث مدارس دینی٬ هیچگاه این اجازه به آنها داده نشده و پیگیری کنندگان را به ارتباط با کشورهای خارجی و وهابیگری متهم نموده و تهدید به بازداشت کرده اند
 
ADAP

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر