۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

بازجوئی از ۳ دانشگاهی ترک در ایران به اتهام جاسوسی برای آمريکا

اورمو ایشچیلریبه نقل ازآزاد تریبون:تودیز زمان روزنامه انگلیسی زبان ترکیه زیر عنوان " نجات دانشگاهیان ترک از بازداشت در ایران پس از مداخله داوداوغلو" می نویسد خبرهای حاکی از بازداشت چند ماه پیش سه دانشگاهی ترک در ایران، دو ستانه بودن مناسبات این دو کشور همسایه را، آنگونه که رسما توصیف می شود، با شک و تردید مواجه ساخته است.
ربیعه کاراکايا پولات و سدا دمیرالپ ییلانکایا ، هردو استاد علوم سیاسی دانشگاه Isik استانبول برای شرکت دريک کنفرانس اواخر ماه مه، توسط دانشگاه تهران به ایران دعوت شده بودند. اوکان ییلانکایا اقتصاددان دانشگاه Koc نیز همراه آنان به تهران رفت، هر چند که به کنفرانس دعوت نشده بود این سه نفر، روز ۲۸ مه (۷ خرداد) به تهران رفتند و روز اول ژوئن (۱۱ خرداد) هنگامی که در پایان کار کنفرانس راجع به بهار
عرب راهی بازگشت به ترکیه بودند، بازداشت شدند ازهرسه نفر، در ۱۲ روزی که در بازداشت بودند، به اتهام جاسوسی برای آمريکا بازجوئی بعمل آمد. در این میان ، مقامات سفارت ترکیه با مقامات ایران تماس گرفتند و خواستار آزادی این اتباع ترکیه شدند که می گفتند حضورشان در تهران صرفا برای مقاصد دانشگاهی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر