۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

بیکاری 700 هزار کارگر قطعه و خودرو سازی

اورمو ایشچیلری :
فرهاد بهنیا، عضو انجمن قطعه سازان ایران خبر داد: صنعت خودرو و قطعه سازی كشور به سرعت به بحران غيرقابل بازگشت نزديك می‌‌شود. دولت قرار بود دوهزار میلیارد تسهیلات بدهند و تصویب هم کرده بود، اما پرداخت نمی کند. در این صورت اولين تبعات اين وضعيت، بيكاری حدود ۷۰۰ هزار پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه سازی كشور خواهد بود. علاوه بر آن، به دليل قطع عرضه، قيمت خودرو در بازار افزايش سریع خواهد يافت.
دبیر خانه کارگر بروجرد این نگرانی را تائید کرد و گفت: کارخانه زاگرس خودرو اکنون در آستانه تعطیلی قرار دارد. از مجموع ۵۰۰ کارگر این کارخانه، در اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۲۰۰ نفر بیکار شدند و از آن تاریخ به بعد قرار داد ۲۰۰ کارگر دیگر هم تمدید نشد و آنها نیز بیکار شدند و اکنون تنها۱۰۰ کارگر باقی مانده‌اند که آن‌ها
نیز فقط حضور و غیاب می‌کنند.کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری نیز اعلام کرد: در شرکت ایران خودرو دو شیفت تولید خودروی پژو ۲۰۶ تعطیل شده است. شرکت جدید مبتکران، سازنده صندلی خودرو، از ۱۴۰۰ کارگر خود حدود ۸۰۰ نفر را اخراج کرده است. شرکت ارفع در پارس خودرو که کارگران آن در ایستگاه نصب شیشه پراید کار می‌کنند نیز۴۰ کارگر از ۸۰ کارگر خود را اخراج کرده است. مدیریت ایران خودرو شروع به تعدیل نیرو از میان کارگران پیمانی کرده و هر روز تعدادی از کارگران را به مرخصی اجباری می‌فرستد. در استانهای همدان، خوزستان، مازنداران، اصفهان و تهران بیکارسازی و نپرداختن دستمزد کارگران، مشکلات سخت معیشتی برای آنها بوجود آورده است.
در چنین شرایطی است که تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه صنایع تبدیلی الوند در همدان، پرداخت نشدن سه ماهه دستمزد کارگران کارخانه نوشابه سازی خوش نوش در ساری، کاهش شمار کارگران آن از 900 نفر به 43 نفر، و احتمال تعطیلی کارخانه لوله سازی اهواز نیز انتشار یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر