۱۳۹۱ تیر ۱۹, دوشنبه

صدور حکم اعدام براى گروه دیگری از فعالان عرب ايرانى

اورمو ایشچیلری : العربيه.نت فارسى :

به اتهام محاربه با خدا و پيامبر و اقدام عليه امنيت ملى

 در تماسى از سوى نزديکان 5 فعال عرب ايرانى دیگر با "العربيه" روز يکشنبه 22-7-2012 اعلام شد که قوه قضائيه حکم اعدام اين 5 تن را صادر کرده است.اين افراد که با اتهام هاى سياسى بازداشت شده اند، از سوى دادگاه جمهورى اسلامى ايران، متهم به "محاربه با خدا و رسولش" شده اند و به آنها اتهام اقدام عليه امنيت ملى زده شده است.محمد على عمورى، هادى راشدى، هاشم شعبانى، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه، پنج نفرى هستند که از ساکنان منطقه خلفيه واقع در شرق شهر اهواز مى باشند. اين افراد محکوم به اعدام با طناب دار شده اند.علاوه بر اين دو فعال عرب ديگر از ساکنان جنوب غرب ايران، حکم زندان گرفتند. به عبدالرحمن عساکره 20 سال حبس داده شد و اسماعيل عبيات نيز به 5 سال حبس محکوم گرديد.لازم به ذکر است که در تاريخ 18 ماه گذشته ميلادى (ژوئن) 4 فعال عرب از
مناطق جنوب غرب ايران با همين اتهامها اعدام شدند که سه نفر از آنها برادر بوده اند.بنا به اطلاع رسيده از نزديکان زندانيان عرب، محمد على عمورى در سال 2007 در پى تلاش دولت براى دستگيرى اش منطقه اهواز را به سوى بصره ترک کرد. اما مسئولان عراقى او را بازداشت کرده و 4 سال در بصره به زندان انداختند. آنگاه عراقى ها او را تسليم مسئولان ايرانى کردند، حال آنکه او از دفتر سازمان ملل حق پناهندگى سياسى گرفته بود و قصد مهاجرت داشت.عمورى از دانشگاه صنعتى اصفهان، دانشنامه مهندسى گرفته بود . وى چندين جشنواره فرهنگى را مديريت کرد تا فرهنگ و ادبيات قومى مردمش را مطرح کند. او سردبيرى نشريه دانشجويى "تراث" (ميراث) به زبان عربى را در اصفهان بر عهده داشت.
هاشم شعبانى نيز دبير زبان و ادبيات عرب بوده است. او دانشجوى علوم سياسى در سطح کارشناسى ارشد بوده و از شعراى معروف منطقه به شمار مى رفت. وى در مراسم شعر خوانى و فرهنگى بسيارى شرکت کرده است.
هادى راشدى ديگر فعال عرب ايرانى مهندس شيمى و از جمله کارهايش برگزارى کلاسهاى رايگان براى دانش آموزان عربى بود که به دليل تفاوت زبانى دچار عقب ماندگى درسى مى شدند.
جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه دو برادرى هستند که يکى از آنها هنگام بازداشت، خدمت سربازى اش را انجام مى داد. هر دو برادر در مناسبت ها و فعاليت هاى اجتماعى فعال بوده اند.
سازمان عفو بين الملل پيش از اين نسبت به احتمال اعدام اين فعالين هشدار داده بود. اين سازمان شرايط بازجويى افراد مذکور را غير عادلانه خوانده است و مى گويد که آنها در مدتهايى طولانى تحت بازداشت بوده اند و نيروهاى امنيتى ايران از آنان به زور اعترافات دروغين گرفته است.
در اعترافات تلويزيونى اين افراد آمده است که آنها با تشکل هاى سياسى موجود در خارج ارتباط دارند و مى خواهند در داخل کشور تشکيلاتى را به راه بياندازند.بسيارى از زندانيان سياسى در ايران مى گويند که اعترافات در شرايط اجبار و شکنجه از آنها گرفته مى شود و اصولا حرفهايش از قبل به آنها ديکته شده است و آنها حتى مجبور به تمرين اعترافات شده اند تا اندکى از تنگناى آزار ماموران در امان باشند يا احکام سبک ترى بگيرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر