۱۳۹۰ مهر ۲, شنبه

گزارش ماهانه ی اؤیرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان - شهریور 1390

اورمو ایشچیلری :حقوق بشر
اعتراض به خشک شدن دریاچه ی اورمیه طی دو سال گذشته به مناسبت های مختلفی صورت می گرفت که دستگیر یها و محاکمه هایی
را به دنبال داشت. اما امسال با توجه به بحرانی تر شدن روند خشک شدن این دریاچه و نیز رد طرح دو فوریتی آبرسانی به در یاچه ی اورمیه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران که نشان از موضع گیری غرض ورزانه ی دولت مردان ایرانی در رابطه با مسائل و مشکلات آذربایجان را به همراه داشت باعث شد تا اعتراضات گسترده ای را در شهرهای مختلف آذربایجان شاهد باشیم. اعتراضاتی که به خیابان ها کشیده شد و در شهر اورمیه به کشته شدن 5 الی 7 نفر از معترضین به دست نیروهای امنیتی انجامید. برخورد خشونت آمیز با اعتراضات آرام مردم آذربایجان به حدی گسترده بود که خبرگزاریها ی بین المللی چاره ای جز انعکاس آن نیافتند...
با وجود گذشت تقریبن یک ماه از آغاز اعتراضات مردم آذربایجان به سیاست های دولت در قبال دریاچه اورمیه هنوز فضای شهرها به حال عادی بازنگشته است...
تعداد دقیق دستگیر یها مشخص نیست اما با توجه به اسامی منتشر شده تعداد آنها بالای 200 نفر است. شروع دستگیر یها از 2 شهریور بود که 29 نفر از میهمانان مراسم افطاری در تبریز بازداشت شدند این عده که همگی از فعالین شناخته شده ی تبریز بودند در صدد اقدامی قانونی برای مذاکره با مقامات دولتی ایران برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه بودند اما نیروهای امنیتی شبانه به منزل میزبان یورش برده و علاوه بر دستگیری آنها ، جلوی اقدامات قانونی فعالین مدنی را نیز گرفتند !
بسیاری از دستگیر شده گان شکنجه شده اند حتی شخصیتی فرهنگی همچون خانم فرانک فرید آنچنان شکنجه میشود که بنا به گزارش ها پرده گوش او پاره شده و دست اش نیز آسیب جدی دیده است.
سرکوب اعتراضات مدنی مردم آاذربایجان آنچنان توام با خشونت بوده که سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان آذربایجان و نیز پاسخگویی مقامات دولتی ایران در رابطه با آنها میشود.
بسیاری از زندانیان حوادث شهریور ماه آذربایجان در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود از آغازین روزهای دستگیری دست به اعتصاب غذا زده اند که موجب وخامت حال آنها شده است...مهدی حمیدی شفیق فعال سرشناس جنبش دانشجویی آذربایجان در اثر اعتصاب غذا معده اش خونریزی کرده است...عبدالله صدوقی روزنامه نگار نیز با همین مشکل جسمانی مواجه شده و به بهداری زندان منتقل شده است... موسی برزین خلیفه لو وکیل سرشناس که وکالت تعداد زیادی از فعالین مدنی آذربایجان را طی سالهای گذشته بر عهده داشته است در اعتصاب غذا و نیز در پی شکنجه های جسمی و روانی از مشکلات عدیده ی جسمانی در رنج است...شهریار کبیری نیز به علت عدم رسیدگی پزشکی و نداشتن دارو با مشکلات جسمی و روانی روبرو شده است...وضعیت بهداشتی زندان نامناسب است بطوریکه منجر به شیوع بیماریهای ویروسی در بین زندانیانی که در قرنطینه نگهداری میشوند شده است...نزدیک به صد نفر از دستگیر شده گان شهریور در بند قرنطینه زندان تبریز نگهداری میشوند و با وجود اعلام انتقال آنها به بند 3 گانه هنوز هیچ انتقالی صورت نگرفته است...
1 شهریور : وحید روفوگر و رضا کهنمویی دو مسیحی آذربایجانی با تودیع قرار وثیقه ی 20میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. این دو مسیحی تیر ماه امسال در کلیبر بازداشت و به زندان اهر انتقال داده شده بودند. اتهام آنها در ابتدا ارتدا بود که بعدها به اقدام علیه امنیت ملی تقلیل یافت.
2 شهریور : 30نفر از فعالین مدنی آذربایجان در مراسم افطاری که در منزل پدری مصطفی عوض پور در تبریز برگزار شده بود دستگیر شدند.نیروهای امنیتی با یورش به منزل این فعال آذربایجانی با ضرب و شتم ، تمامی میهمانان و میزبان را دستگیر کردند.اسامی دستگیر شده گان به شرح زیر است: مهدی نوری، مهدی حمیدی شفیق ، تقی سلحشور ، فرزاد مهدوی ، حسن ارک ، مصطفی عوض پور ، مرتضی عوض پور ، وحید شیخ بگلو ، محمود فضلی ،محمد علیمرادی ، جلیل علمدار میلانی ، موسی برزین خلیفه لو ، عبدالله صدوقی ، عزیز پور ولی ، قادر نوروزی ، احمدریاضی مبارکی ، اکبر مهاجر ، مرتضی مرادپور ، یاسر سلمانی ، جمشید زارعی ، محمد امیری ، یوسف سلحشور ، احمد علیزاده ، ایلقار کریمی ، یعقوب رمضانی ، علی سیرناک ، تقی صوفیانی ، محمد محمودی و...
2 شهریور : آیدین ذاکر فعال مدنی در مشکین شهر دستگیر شد و عصر همان روز با سپردن تعهدی مبنی بر عدم شرکت در مسابقه فوتبال بین دو تیم تراکتورسازی و شهرداری تبریز آزاد شد.
3 شهریور: رحیم غلامی ، طاها هاشمی و محمد بدلی در اردبیل بازداشت شدند. این فعالین مدنی آذربایجان به هنگام حضور در محل کار عباس لسانی فعال سرشناس اردبیل بازداشت شدند. آنها 10 شهریور با قرار وثیقه ی 10میلیون تومانی آزاد شدند.
4 شهریور : حمید قربانعلی زاده و بهنام علیزاده در تبریز دستگیر شدند. این دوکه در حرکتی نمادین در اعتراض به رد طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ی اورمیه اقدام به پخش آب بین تماشاگران فوتبال در ورزشگاه سهند تبریز، کرده بودند دستگیر شدند.دستگیری آنها با خشونت همراه بوده است.این دو عصر روز 5شهریور آزاد شدند.
4 شهریور : تعدادی از تماشاگران مسابقه ی تیم های تراکتورسازی و شهرداری تبریز در ورزشگاه سهند دستگیر شدند. از جمله یاشار عباسی ، هاشم محمودی ، فرزاد زمانی و امین کوتاهی. این افراد عصر روز بعد آزاد شدند.
5 شهریور : در اعتراض به رد طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه اورمیه از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران تظاهرات های گسترده ای در شهر های مختلف آذربایجان از جمله اورمیه برگزار شد. در اعتراضات مردم اورمیه که منجر به درگیری بین مردم معترض و نیروهای امنیتی و یگان های ویژه و نیز لباس شخصی ها شد تعداد زیادی از معترضین دستگیر شدند . خبرگزاریها از کشته شدن 5 الی 7 نفر در این روز در اورمیه خبر دادند.
5 شهریور: یاشار پیری فعال دانشجویی در تبریز دستگیر شد. این فعال مدنی پس از ضرب و شتم ماموران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
5 شهریور : فرشید نوروزی، یعقوب محمدی، امیر حسین آقایی، فرهاد لامی، میلاد و بابک دانش آموزانی هستند که در قوشا چای (میانوآب) دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
6 شهریور : سجاد عزیزی در میاندوآب دستگیر شد. وی قبلن نیز دستگیر و به جریمه ی نقدی محکوم شده بود.
6 شهریور : وحید فائزپور وبلاگ نویس در اورمیه دستگیر شد. این وبلاگ نویس و فعال مدنی در یکی از خیابان امام حسین اورمیه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.وی 2ماه قبل نیز هنگام بازگشت از مراسم سالگرد شهدای سولدوز دستگیر شده بود. وی 14 شهریور به قید وثیقه ی 50میلیونی از زندان آزاد شد.
6 شهریور : بهزاد سلیمان پور در اورمیه دستگیر شد. این فعال آذربایجانی با یورش نیروهای امنیتی به محل کارش در اورمیه دستگیر شد . اتهام او تبلیغ علیه نظام ، برهم زدن نظم عمومی و عضویت در گروههای مخالف است.وی 14 شهریور به قید وثیقه ی 150میلیونی آزاد شد.
7 شهریور: حمید واثق و حسین عباداللهی در اردبیل بازداشت شدند. این دو در حین پخش اعلامیه برای شرکت مردم در تظاهرات اعتراضی به خشکاندن دریاچه ی اورمیه ، دستگیر شده و در حین بازجویی نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
8 شهریور : مهدی دیهیمی درشهرچاربورج( چهاربرج) میاندوآب دستگیر شد. این فعال مدنی نیز در پی اعتراضات به خشک شدن دریاچه ی اورمیه بازداشت شد و منزل پدری وی مورد تفتیش قرار گرفته و لوازم شخصی اش ضبط گردید. وی پس از 8 روز بازداشت موقت در تاریخ 16-6-90 با قرار وثیقه ی 80میلیون تومانی آزاد شد.
8 شهریور : حسین رونقی وبلاگ نویس آذربایجانی محبوس در زندان اوین به دادسرای مستقر در زندان اوین مشهور به شهید مقدس احضار شد تا حکم 15 سال زندانش را که توسط دادگاه تجدید نظر تهران تایید شده به وی بلاغ نموده و نیز حکم مذکور را امضا کند اما وی تاکنون از امضای آن سرباز زده است. حسین رونقی ملکی که از بیماری کلیوی در رنج است تحت مداوای مناسب قرار نگرفته و بارها به بیمارستان های خارج از زندان منتقل شده اما مداوایش نیمه کاره رها شده و او را به زندان بازگردانده اند ظاهرن مسولین قضایی و سپاه پاسداران مانع از مداوای وی میشوند!
9 شهریور : میثم آزادی فعال مدنی در تهران بازداشت شد. وی که دوران خدمت سربازی خود را در قرارگاه مرکزی نیروی انتظامی تهران می گذرانید 9 شهریور توسط اطلاعات آنجا بازداشت شد و پس از چند روز بازجویی در تاریخ 14 شهریور به ادراه ی اطلاعات اورمیه انتقال داده شد. شاهدان عینی از ضرب و شتم او در هنگام دستگیری خبر داده اند. این فعال مدنی اهل مغان فارغ التحصیل رشته ی مهندسی برق از دانشگاه اورمیه و مدیر مسئول نشریه اورمو بود.
9 شهریور : سیامک کریمی ، بهزاد اقدسی ،مصطفی قلی زاده ،مرتضی فروغی ، فرهاد سائلی ،ولی حسین نژاد در مراغه دستگیر شدند. این افراد در حین پخش شبنامه برای دعوت مردم به شرکت در تظاهرات شنبه 12شهریور دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
11 شهریور: مجید و توحید جوادی از فعالین دانشجویی در اورمیه دستگیر شدند. این دو در منزل پدری خود دستگیر شده اند. این دو برادر 13 شهریور به بازپرسی شعبه ی پنجم دادگاه عمومی و انقلاب اورمیه به ریاست قاضی حسینی آذر منتقل شدند. این دو فعال مدنی و دانشجویی 21 شهریور به قید وثیقه ی 30 میلیون تومانی از زندان اورمیه آزاد شدند.
12 شهریور : فرانک فرید شاعر، مترجم ، سردبیر ماهنامه ی توقیف شده ی دیلماج و فعال حقوق زنان در تبریز دستگیر شد. به گزارش شاهدان عینی دستگیری او توام با ضرب و شتم بوده و پس از انتقال به اطلاعات نیز رفتار خشونت آمیز ماموران با او ادامه می یابد به طوریکه از ناحیه ی گوش و دست شدیدن آسیب می بیند. وی پس از چند روز بازجویی مداوم به زندان تبریز منتقل میشود. با وجود پایان یافتن قرار بازداشت ده روزه ی وی هنوز آزاد نشده است.
این شاعر بنام آذربایجانی دارای آثار مکتوب متعددی در زمینه ی شعر به زبان ترکی و نیز ترجمه هایی در رابطه با مسائل زنان است.سازمان عفو بین الملل طی صدور بیانیه ای از مسولین استان آذربایجان شرقی خواست که به وضعیت وی رسیدگی کند.
12 شهریور : در جریان تظاهرات گسترده ای که در اکثر شهرهای آذربایجان و در اعتراض به روند خشک شدن دریاچه ی اورمیه صورت گرفت تعداد زیادی از معترضین در اورمیه و تبریز و سایر شهر ها دستگیر شدند که اسامی بسیاری از آنها منتشر نشده است. در اورمیه اسامی افراد زیر منتشر شده است : سعید صادقی، ابوالفتح مظاهر‌پور، رضا جعفری، حسن علی‌پور، جلیل حسین‌زاده، محمدرضا علی‌زاده، رضا حسین‌پور، محمد‌زاده حسن، جعفر ماشاالله‌زاده، اکبر مرادی، نصرت حسین‌پور، مجتبی ولی‌پور، حسن مولایی، محمد چنقرالو، بهزاد نوجوان عزیز یکانلو، جاوید نوری، رحمان نوری، محمد حقی، ناصر عابدینی، مهدی برگشادی، حسن عظیمی، ناصر حقی . در تبریز سعید ابراهیم‌زاده، محمد احمدی و صالح گل محمدی ، حمید منافی نظرلو ، رقیه حسن زاده ، فرانک فرید ، مهدی محمد پور ، وحید یونسی ، کیان پیغامی ...دستگیر شده اند. در مرند محرم خلقی و همسر وی سحر جزو دستگیر شده گان هستند.
13 شهریور : فریدون آقازاده (آتیلا) در اورمیه دستگیر شد. مکان نگهداری این فعال مدنی نامشخص است.
13 شهریور: تعدادی از بازدشت شده گان مراسم افطاری در اعتراض به دستگیری غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زدند. در این بین حال عبدالله صدوقی و مهدی حمیدی (فعال دانشجویی) و موسی برزین خلیفه لو(وکیل سرشناس دادگستری ) وخیم گزارش شده است.
13شهریور: حمید قوتی در اردبیل دستگیر شد. وی که از فعالین مدنی اردبیل است بدون ارائه ی هیچ گونه حکم جلبی از سوی ماموران در منزلش دستگیر شده و خانه اش نیز مورد تفتیش قرار میگیرد..
13 شهریور: رامین شیخ بگلو در اورمیه دستگیر شد. نیروهای امنیتی به حمله به خانه ی این فعال آذربایجانی وی را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
14 شهریور : سیما دیدار شاعر و وبلاگ نویس آذربایجانی از زندان تبریز آزاد شد. وی که در سال 88 به جرم تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود فروردین ماه امسال هنگام مراجعه به اطلاعات جهت بازپس گیری مدارک شناسای خویش دستگیر و برای گذراندن مدت باقی مانده ی محکومیتش -5 ماه – روانه ی زندان تبریز شد.
16 شهریور : مهسا مئهدیلی ( مهدی زاده ) فعال سیاسی آزاد شد.این فعال سیاسی که 30 مرداد ماه در اورمیه دستگیر شده بود پس از 16 روز بازداشت موقت به قید وثیقه ی 50 میلیون تومانی آزاد شد. دادگاه او مهرماه برگزار خواهد شد.
16 شهریور : رامین رضایی در تیکان تپه (تکاب) دستگیر شد. دستگیری این فعال آذربایجانی نیز مربوط به اعتراضات مردم آذربایجان به خشک شدن دریاچه ی اورمیه است.وی از فعالین فرهنگی شهرستان تیکان تپه است و طی روزهای اخیر بارها به صورت تلفنی به اداره اطلاعات احضار شده بود.پس از دستگیری ماموران از دیوار منزل او بالا رفته و خانه ی وی را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی از جمله کیس کامپیوتر او را با خود بردند.
17 شهریور : 15 نفر از دستگیر شده گان 2 شهریور محاکمه شدند. آقایان احمد علیزاده، یوسف سلحشور، یاسر سلمانی رضایی، عبداله صدوقی، مصطفی عوض پور، یعقوب کریمی، فرزاد مهدوی، علی سیرناک، مهدی مهاجری، محمد علیمرادی، قادر نوروزی ، اکبر حسین پور ، علی ایمانی قراملکی ،محمد محمودی و محمد امیری در شعبه ی یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به جرم اجتماع و تبانی برای برهم زدن نظم عمومی ، تشکیل خانه ی تیمی ، اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی محاکمه شده و 20شهریور حکم شان صادر شد که 4ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعلیقی به مدت 4 سال است. همچنین پس از برگزاری این دادگاه پنج نفر از افراد مذکور مورد ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی قرار گرفتند به طوریکه دو دندان علی سیرناک و دنده های محمد علیمرادی شکسته است.دست فرزاد مهدوی و شکم قادر نوروزی نیز آسیب جدی دیده است.این 5 نفر علاوه بر محاکمه فوق ، به جرم اخلال در نظم عمومی دادسرا نیز محاکمه خواهند شد. همچنین شعبه ی چهارم دادگاه تجدید نظر تبریز احکام صادره برای 15 نفر را تایید کرد و لذا محکومیت آنان قطعی شد.
18 شهریور : عباس لسانی فعال سرشناس آذربایجانی در اردبیل دستگیر شد. وی در اعتراض به نحوه ی دستگیر خود و غیر قانونی بودن آن دست به اعتصاب غذا زده است. این فعال سیاسی طی سال های گذشته بارها دستگیر و زندانی شده است.
18 شهریور : مهرداد کرمی فعال دانشجوی درمحل برگزاری نماز جمعه در زنجان دستگیر شد. وی در حال دستگیر شد که مشغول جمع آوری امضا برای اعتراض به خشک شدن دریاچه ی اورمیه بود. مهرداد کرمی دبیر اسبق کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز است که قبلن نیز بارها به دلیل فعالیت های مدنی اش دستگیر شده است.
18 شهریور : پس از مسابقه ی تراکتورسازی و استقلال که با پیروزی تیم تراکتور سازی به پایان رسید تعداد زیادی از هوادران تیم تراکتور سازی دستگیر شدند. از جمله : حجت مختار زاده ، مرتضی نبی نجات ، یوسف عسگری، محمد احمدی، عبدالله تنهاگو، بهنام علیمحمدی، رضا بردبار، سیامک کندرودی، هادی داداشپور، پرویز سعدیان، صابر محمدزاده، جمال انداز، اکبر شفیع اصل، ناصر فتحی، ناصر نوری، وحید شاهدی، محسن علیشاهی، مجید زیرک، احمد حضرتی، مسعود جلیل‌زاده، چنگیز خرسندی، سامان جهان‌پور، سعید ابراهیم‌زاده، پدرام عسگردولت گر و ...
18 شهریور: علی آقازاده معروف به علی هارای در تبریز دستگیر شد. این فعال سیاسی با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش دستگیر شد. اداره ی اطلاعات چند روز قبل از وی خواسته بود که خود را به اداره ی اطلاعات معرفی کن که وی از این کار سرباز زده بود.
18 شهریور : ابراهیم نوری در اهر دستگیر شد. وی پس از 24 ساعت آزاد شد. دلیل دستگیری وی شرکت در مراسم جشنی است که پس از برد تراکتور سازی مقابل استقلال در خیابان های اهر برگزار شده بود . این فعال آذربایجانی در جریان اعتراضات 12 شهریور نیز دستگیر شده بود.
19 شهریور : احمد جوادی شاعر و فعال آذربایجانی دستگیر شد. وی در چابورج (چها برج) قوشاچای (میاندوآب ) و به دلیل احتمال شرکت در اعتراضات مردم آذربایجان به خشک شدن دریاچه ی اورمیه دستگیر شده است. پرونده ی وی بدون تفهیم اتهام به دادگاه انقلاب قوشاچای ارجاع داده شده است.
19 شهریور : سهند نوبخت فعال دانش آموزی در یکی از خیابان های قوشا چای (میاندوآب ) دستگیر شد. ماموران امنیتی طی روزهای اخیر چندین بار برای دستگیری وی به منزل پدری اش مراجعه کرده بودند.
وی مدیر مسول نشریه دانش آموزی سهند در دبیرستان احمد خمینی بود که سال قبل با فشار نیروهای اطلاعاتی از ادامه ی انتشار بازماند.
20 شهریور : عسگر اکبرزاده فعال مدنی دستگیر شد . وی در مسیر اردبیل – آستارا بازداشت شد . این فعال مدنی قبلن نیز بارها دستگیر و زندانی شده است. . وی که همچنان در اداره اطلاعات اردبیل در بازداشت است در اعتراض به دستگیری غیر قانونی خود اعتصاب غذا کرده است.
20 شهریور : دکتر غفار فرزدی ؛ عباس پور اظهری و دکتر صدر ی نیا از فعالین ملی – مذهبی تبریز در دادگاه انقلاب محاکمه شدند. جرم این فعالین سیاسی آذربایجان اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور و عضویت در گروه های غیر قانونی است.دکتر فرزدی پس از انتخابات سال 88 سه بار دستگیر شده است . این استاد دانشگاه در جریان دستگیری گسترده اعضای نهضت آزادی در سال 80 نیز دستگیر و 9 ماه زندانی بوده است.
21 شهریور : ابراهیم رشیدی در مشکین شهر دستگیر شد.این روزنامه نگار و وبلاگ نویس عصر 21 شهریور در منزل پدری اش و بدون ارائه ی هیچ گونه حکمی دستگیر شد. وی دو روز بعد در تاریخ 23 شهریوراز اداره ی اطلاعات مشکین شهر آزاد شد.
21 شهریور : حسن کریم زاده نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی در اردبیل بازداشت شد.وی در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود از 23 شهریور دست به اعتصاب غذا زده است.
21 شهریور : عیسی عزیزی و مسلم اکبر پور ، علی بابایی ، بابک جوانشیر، نصرت الله ولی زاده ، خالق اکبر زاده ،مهدی اصولی و رحیم غلامی فعالین مدنی در اردبیل بازداشت شدند
21 شهریور : علی خیرجو شاعر آذربایجانی در جریان تظاهرات مردم اردبیل در اعتراض به خشک شدن دریاچه ی اورمیه دستگیر شد. وی در سال 85 نیز دستگیر شده بود و سال قبل نیز ستاره دار شده و از ادامه ی تحصیل محروم شده بود. او در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود در اعتصاب غذا به سر می برد.
22 شهریور : ساسان واهبی وش ، نیما پور یعقوب ، شاهرخ زمانی و محمد جراحی فعالین چپ آذربایجانی از سوی شعبه ی یک دادگاه انقلاب تبریز جمعن به5/22 سال زندان محکوم شدند. بر اساس احکام صادره شاهرخ زمانی به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل گروه مخالف نظام به 11 سال حبس تعزیری ، نیما پور یعقوب فعال دانشجویی نیز به همین جرم به 6 سال حبس تعزیری ، محمد جراحی 5 سال حبس تعزیری و ساسان واهبی وش نیز به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. بیوک سیدلر نیز متهم ردیف پنجم دادگاه این فعالین چپ بود از اتهامات وارده تبرئه شد.
26 شهریور : مهدی محمد پور فعال دانشجویی از زندان آزاد شد. وی که در جریان تظاهرات 12 شهریور در تبریز دستگیر شده بود به قید وثیقه ی 20 میلیون تومانی آزاد شد. این فعال مدنی و دانشجوی دانشگاه صنعتی سهند، 15 روز در اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفته بود.
27 شهریور : 19 نفر از فعالین مدنی آذربایجان در شعبه ی 104 دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شدند. این 19 نفر در جریان مسابقه ی تراکتور سازی دستگیر شده بودند که از جمله ی آنها می توان به اسامی زیر اشاره کرد: آقایان داریوش عبادپور، اکبر یاوری، بابک حسینی، بهروز فتاهی، حسن باقری‌، محمد تاجدهی، محمد تقی اسدیان و وحید جدیری.دادگاه این افراد را به جرم تخریب اموال عمومی محاکمه کرده است.
28 شهریور : حمید منافی از زندان آزاد شد. وی که در جریان تظاهرات 12 شهریور در تبریز دستگیر شده بود به قید وثیقه ی 40 میلیونی از زندان آزاد شد.همچنین وی به مدت 8 روز در اطلاعات تحت شدیدترین بازجویی ها قرار داشت.
28 شهریور : 15 نفر از فعالین مدنی آذربایجان که 2 شهریور ماه و در جریان مراسم افطاری مصطفی عوض پور دستگیر و محاکمه شده بودند و حکم شان نیز از سوی دادگاه تجدید نظر قطعی اعلام شده بود دوباره از زندان تبریز به اداره ی اطلاعات انتقال داده شدند.هنوز دلیل این انتقال مشخص نشده است.
29 شهریور : مهرداد کرمی ، جمال رضایی و خلیل غلامی از فعالین دانشجویی و مدنی آذربایجان پس از حضور در مراسم تولد سعید متین پور در زنجان ناپدید شده اند . احتمال می رود آنان از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده باشند.
31 شهریور: افشین شهبازی فعال دانشجویی در تبریز بازداشت شد. این عضو کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز در محل حراست دانشگاه بازاشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.وی خرداد ماه امسال نیز در جریان مراسم شهدای سولدوز بازداشت شده بود. در چند روز گذشته اداره ی اطلاعات تبریز و اردبیل بارها او را احضار و تهدید کرده بودند.

گله جک بیزیمدیر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر