۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

گزارش کاملی از روز مراسم تشییع جنازه ابراهیم جعفرزاده و همسرش مینا کهربایی دو تن از فعالین شناخته شده آذربایجانی به همراه فرزندشان

اورمو ایشچیلری :  مراسم تشییع جنازه ابراهیم جعفرزاده فعال سیاسی سرشناس آذربایجان و همسرش مینا کهربایی از فعالین زن آذربایجانی به همراه فرزند شان آیلا جعفرزاده در ظهر روز سه شنبه به مورخه 05/07/1390 با حضور تعداد کثیری از فعالین سیاسی ِ فرهنگی آذربایجان از مقابل بیمارستان قمربنی هاشم شهر خوی در حالی آغاز شد که نیروهای امنیتی ِ انتظامی خوی به
علت ازدحام بالایی از شرکت کنندگان در این مراسم با حضور نامحسوس خود در تلاش بودند تا اوضاع موجود را تحت کنترل خود در آورند . شرکت کنندگان در این مراسم پس از تحویل جنازه های مربوط به جان باختگان از سردخانه بیمارستان و با حمل آنها به سمت میدان بسیج اقدام به راهپیمایی نمودند. راهپیمایی کنندگان ضمن چسباندن پوسترهای جان باخته شده به سینه هایشان شعار ( باشین ساغ اولسون آذربایجان ) – ( ترجمه : سر بلند بمانی ای آذربایجان ) سردادند . در این حین راهپیمایی مسالمت آمیز شرکت کنندگان در مراسم فوق با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد . و یکی از اتوبوس حامل فعالین آذربایجانی به همراه چهار خودروی سواری و با تمام سرنشینان موجود توسط نیروهای امنیتی به هنگ مرزی خوی انتقال داده شد . به گفته شاهدان عینی بیش از ده نفر از فعالین نیز جداگانه بازداشت و به مکان مذکور انتقال داده شدند. در بین بازداشت شدگان اسامی ای همچون :
1- جلیل غنی لو فعال حقوق فرهنگی و زبان آذربایجانی ( زنجان )
2- بهمن نصیرزاده شاعر و معلم آذربایجانی ( ماکو )
3- شیرزاد حاجی لو دبیر اسبق موسسه غیر دولتی اورین خوی ِ شاعر ِ معلم زبان ترکی و فعال حقوق بشر (خوی )
4- علی رضایی طراح و فعال حقوق بشر( تهران)
5- عیوض بیات روزنامه نگار و فعال حقوق بشر (زنجان)
6- وحید فائزپور وبلاگ نویس (ارومیه )
7- ابراهیم ایرانی عضو هیئت موسس و شورای مرکزی غیر دولتی اورین(خوی)
8- سالار عراقی فعال دانشجویی(خوی)
9- افشین شهبازی فعال دانشجویی (مغان)
10- کیان پیغامی فعال دانشجویی (مغان)
11- حمید پور جعفر علی فعال فرهنگی (خوی)
12- جواد سروناز فعال دانشجویی (خوی)
13- محمد احدی فعال دانشجویی (میانه)
14- علی مهدیزاده فعال دانشجویی(تبریز)
15- ناصر مصطفی پور فعال دانشجویی(خوی)
16- بهنام حاجی محمدی فعال دانشجویی (تبریز)
17- جواد پرخانلی فعال دانشجویی (خیاو - مشکین شهر)
18- حمید منافی نظرلو (تهران)
19- نعمت حاجی لو (خوی)
20- سیاوش حبیب زاده (خوی)
21- محمد وحدت فر(خوی)
22- فرشاد حسینلو(خوی)
23- محمد بی غم(خوی)
24- ولی ظهرابی (قوشاچای – میاندوآب)
25- شهرام یوز باشی (ارومیه)
26- عبدالله شفایی(خوی)
27- بهزاد حاجی لو (خوی)
28- موسی سیفی
29- عباس وطن خواه(خوی)
30- فاطمه جنگی (خوی)
31- مهدی قیاسی(میانه)
32- بهنام محب علیلو(خوی)
33- صادق عوض پور (تبریز)
34- فاطمه جنگی (خوی)
35- زلیخا غنی زاده (خوی)
36- آتیلا سیفی( قوشاچای – میاندوآب )
37- نجات رضا لک(خوی)
38- زینال قاسمی (خوی)
39- علی محمد علی لو
40- سیاوش حبیب زادگان
41- محرم خروشا (خوی)
42- سلیمان عراقی (خوی)
43- علی نقی نژاد(خوی)
44- اسلام وارلی به همراه برادرش (خوی)
45- کریم یکانی کهریزی (یکان)
46- صابر صفری
47- احمد نصیرزاده
-
به چشم می خورد .
چنین بازداشت گسترده ای مانع از آن نیز نشد که ِ دیگر فعالین مدنی آذربایجانی برای مراسم خاکسپاری جان باختگان در زادگاه ابراهیم جعفرزاده حضور بعمل نرسانند . بنابراین مراسم در زادگاه ابراهیم جعفرزاده از خانه پدری او آغاز و به سمت قبرستان روستای بیلوار از روستاهای شهر خوی به طول انجامید . در این بین نیز شعار سر بلند بمانی ای آذربایجان و به زبان ترکی از سوی شرکت کنندگان در مراسم سر داده شد.
حاضر شدگان در محل تدفین جانباختگان ضمن برپایی نماز میت اقدام به خاکسپاری آنها نمودند. پس از اتمام خاکسپاری ایراد سخنرانی توسط فعالین سیاسی آذربایجانی صورت پذیرفت. در ابتدای این مراسم مهندس عطا عباس زاده دوست و همفکر ابراهیم جعفرزاده ضمن قرائت یک شعر از نصرت کسمنلی شاعر شهیر آذربایجانی اظهار تاسف نمود که ذهن آزادی طلب جعفرزاده مجال بیشتری برای ارتباط با نسل بعدی جوانان آذربایجانی را پیدا نکرد .
در ادامه مراسم حسن دمیرچی از فعالین صاحب نام آذربایجانی با اشاره به ارتباط و شناخت ده ساله خود با ابراهیم جعفرزاده وی را فعالی خستگی ناپذیر در تمام حوزه های مبارزاتی دانسته و بیان کرد که بیوگرافی تهیه شده از سوی فعالین آذربایجانی برای زندگی جعفرزاده هر چند قابل تقدیر است ولی سزاوار است که نسبت به نوع فعالیت های سیاسی ِ فرهنگی جعفرزاده کتابی تنظیم و در اختیار فعالین آذربایجانی قرار گیرد. وی همچنین از سوی جامعه موسیقی آذربایجانی پیام تسلیتی را برای این ضایعه تاسف بار قرائت نمود.
سعید پور جعفر علی نیز یکی از فعالین مدنی آذربایجانی و ساکن شهر خوی شعر مربوط به ( آزادی ) سروده خلیل رضا شاعر ملی آذربایجانی ها را قرائت نمود. حاضرین در جمع نیز در قرائت این شعر وی را همراهی نمودند.
آشقین امامی از شعرای زن آذربایجانی نیز به نمایندگی از طرف فعالین زن آذربایجانی حاضر در مراسم ضمن اظهار تاسف از وقوع این حادثه شعری زیبا ازاشعار خود را قرائت نمود.
پس از قرائت شعر توسط خانم آشقین امامی ِیک نفر به نمایندگی از گروه رقص قایا شعری را در حق ابراهیم جعفرزاده و خانواده وی دیکلمه نمود .
در ادامه مراسم مهندس ابراهیم رشیدی از فعالین آذربایجانی سخنان خود را با تشریح بیوگرافی مربوط به مینا کهربایی آغاز نمود. وی خانم کهربایی را سمبل نقطه بازگشت به هویت واقعی قلمداد کرد و گفت : هر چند که خانم کهربایی از شش ماهگی در تهران بزرگ شده بود ولی علاقه به زبان مادری اش وی را در نهایت مبارزی بزرگ در مقابل آسیملاسیون اعمال شده بر علیه هویت واقعی اش به میان کشید . وی در ادامه با اشاره به عملکرد مبارزاتی جعفرزاده او را سرداری بی ادعا در خدمت آذربایجان خواند و افزود : ابراهیم جعفرزاده در این اواخر در تلاش بود که نسل جدیدی از فعالین شهر خوی ِ بی اتکا به شخص خاصی به رشد سیاسی مطلوبی دست پیدا نمایند.
ساوالان با یادی از مرگ مرحوم مهندس امانی ِ به زندانیان سیاسی در بند من جمله سعید متین پور ِ عباس لسانی ِ محمود فضلی و شیرزاد حاجی لو پرداخت و گفت : امروز روزی بود که بایستی نکته نظرات این افراد نسبت به ابراهیم جعفرزاده که از دوستان صمیمی وی محسوب می شدند توسط حاضرین در این مراسم نیز شنیده می شد .
در پایان سخنرانی نیز مهندس محمد عباس پور دیگر فعال با سابقه آذربایجانی ضمن انتقاد شدید از وضعیت جاده های آذربایجان که منجر به فوت بسیاری از شهروندان آذربایجانی می شود به انعطاف ناپذیری ابراهیم جعفرزاده در مقابل تبعیضات صورت گرفته بر علیه آذربایجان نیز اشاره کرد.
وی همچنین سخنان جعفرزاده در مراسم جشن تولد سعید متین پور را که فعالین آذربایجانی را دعوت به فعالیت های کنشی نموده بود - اتخاذ سیاست مناسبی برای ادامه مبارزه فعالین آذربایجانی دانست.
پایان مراسم فوق نیز با خوانده شدن مارش ملی آذربایجان همراه گشت .
در مسیر بازگشت از قبرستان به مسجد روستا فعالین حاضر شعر آیریلیق ( جدایی ) را همصدا باهم زمزمه نموده و سپس شعار سربلند بمانی ای آذربایجان را به زبان ترکی سر دادند.
افزودنی است که رامین جباری فعال جوان تبریزی مجری گری این مراسم را بر عهده گرفته بود .

آخرین معلومات به دست آمده در مورد بازداشت شدگان نیز حکایت از آن دارد که ناصر مصطفی پور - صادق عوض پور – علی مهدی زاده – بهزاد حاجی لو – کریم یکانی کهریزی – صابر صفری – ولی ظهرابی – آتیلا سیفی – ابراهیم ایرانی – فرشاد حسین لو – علی نقی نژاد – اسلام وارلی به همرا برادرش – سالار عراقی – سلیمان عراقی – فاطمه جنگی – زلیخا غنی زاده – و به همراه بیش از 20 نفر از شهروندان بازداشت شده آذربایجانی پس از 10 ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتن آزاد شدند .
به گفته آزادشدگان ِ شیرزاد حاجی لو فعال سرشناس آذربایجان در بازداشتگاه نیروی انتظامی و به نمایندگی از بازداشت شدگان به دفاع از حضور در مراسم تشییع همفکران خود پرداخته است.
همچنین به گفته آزادشدگان جلیل غنی لو – بهمن نصیرزاده و حمید پورجعفرعلی در هنگ مرزی خوی به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.
در همین روز مینی بوس حامل فعالان شهر قره ضیاالدین که در سه راهی خوی متوقف گردیده بود ِ پس از اخذ کارت شناسایی از سرنشینان مانع از حضور آنها در مراسم خاکسپاری گردیده شده است.
خبرنگار آزاد
چهارشنبه 06/07/1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر