۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد بدرفتاری با فرانک فرید شد

اورمو ایشچیلری :سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه خواستار انجام تحقیقات فوری و مستقل در مورد گزارش های مربوط به شکنجه و بدرفتاری با فرانک فرید روزنامه نگار و فعال حقوق زنان گردید.فرانک فرید روز دوازدهم شهریورماه در شهر تبریز و هنگام اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شد. گزارش ها حکایت از آن دارد که خانم فرید هنگام بازداشت مورد شکنجه و سایر بدرفتاری ها قرار گرفته است.سازمان عفو بین الملل می گوید «به نظر می رسد که وی ممکن است به "توهین به رهبری"، "تبلیغ علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت
ملی" متهم شده باشد».این سازمان در ادامه می گوید که «خانم فرید تنها به خاطر "فعالیت های مشروعش در زمینه حقوق بشر" بازداشت شده است و به همین دلیل می بایستی فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود».فرانک فرید فعال حقوق زنان و روزنامه نگار 50 ساله می باشد که روز دوازدهم شهریورماه و در حالی برای خرید از منزل خارج شده بود توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شد. بازداشت وی ظاهرا در ارتباط با اعتراضاتی که از اواسط فروردین ماه سال جاری مقامات جمهوری اسلامی را به برداشتن سدهای رودخانه های آبریز دریاچه ارومیه که در خطر خشک شدن قرار دارند فرا می خواند می باشد. وی بدون هیچ اتهامی بازداشت و خانه وی تفتیش شد، اگرچه مشخص نیست که ماموران امنیتی چه چیزهایی را با خود برده اند.

گزارش شده که «خانم فرید در طول بازداشت به شدت مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته به حدی که توانایی حرکت دادن دست های خود را ندارد. همچنین گزارش شده است وی به علت این ضرب و شتم ها شنوایی گوش چپ خود را از دست داده است».

علیرغم امکان ملاقات خانم فرید که هم اکنون در بند زنان زندان مرکزی تبریز نگهداری می شود با خواهر خود در دوازدهم شهریورماه، اما وکیل مدافع وی همچنان برای امضای وکالت نامه خانم فرید اجازه دسترسی به وی را ندارد.

همچنین بر اساس دیگر گزارش ها خانم فرید که گفته می شود حکم بازداشت موقت 10 روزه ای نیز برایش صادر گردیده است، برای چندین ساعت در بازداشتگاهی در تبریز مورد بازجویی قرار گرفته و در حالی که عینک وی از او گرفته شده، وادار به امضای برگه هایی بدون خواندن آنها شده است.

بیانیه سازمان عفو بین الملل در ادامه با اشاره به درخواست خانم فرید برای دسترسی به پزشک می افزاید که «علیرغم درخواست دسترسی به پزشک، مشخص نیست که خانم فرید مراقبت های پزشکی کافی دریافت کرده یا خیر و این مساله نگرانی ها را در مورد سلامت و رفاه خانم فرید افزایش داده است».

این سازمان در پایان بیانیه روز سه شنبه خود همچنین از همگان خواست تا با ارسال نامه به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی، رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی و همچنین نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خارج از کشور با تاکید بر اینکه خانم فرید زندانی عقیدتی ای است که تنها به خاطر فعالیت های مشروعش برای حقوق بشر در بازداشت بسر برده و می بایستی فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود، خواستار انجام تحقیقات فوری و مستقل در مورد گزارش شکنجه و بدرفتاری با خانم فریدی و به قانون سپردن مقامات مسئول در این مورد و همچنین اعطای امکان دسترسی خانم فرید به پزشک مستقل و تمامی خدمات مورد نیاز درمانی گردند.

فرانک فرید شاعر، مترجم، عضو کمپین یک میلیون امضاء و سردبیر بخش زنان ماهنامه توقیف شده دیلماج می باشد که در آذرماه سال 87 نیز با احضار به وزارت اطلاعات در مورد کنفرانس بررسی حقوق زنان در کشور ترکیه که وی قصد شرکت در آن را داشت مورد بازجویی قرار گرفته بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر