۱۳۹۰ مهر ۳, یکشنبه

صدور قرار وثیقه برای سعید موغانلی ، بلاتکلیفی سعید نعیمی ، ناصر درازشمشیر و بی خبری از صدها فعال بازداشت شده دیگر آذربایجانی

اورمو ایشچیلری به نقل از تبریز سسی : 
صدور وثیقه 50میلیون تومانی برای سعید موغانلی
سعید محمدی موغانلی شاعر و روزنامه نگار شهیر آذربایجانی که در روز چهارشنبه مورخه 18خرداد در روستای "یئل سو" از توابع شهر انگوت در استان اردبیل دستگیر و به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود.  در اولین تفهیم اتهام حضوری اش در دادگاه انقلاب تبریز، قرار بازداشت موقت اش به  قرار وثیقه 50 میلیون تومانی تغییر داده شده است.
به گفته خانواده سعید، قاضی پرونده ایشان ضمن مخالفت با مطالعه پرونده از طرف وکلای تعیین شده و اجازه اعلام اتهامات سعید، خبر از آزادی سعید موغانلی در صورت سپردن وثیقه فوق الذکر را داده است. سعید موغانلی سردبیر نشریات "یاشماق"، "یارپاق"، سردبیر بخش ادبی ماهنامه توقیف شده ی "دیلماج" و نویسنده مجلات و روزنامه های آذربایجانی دیگر مانند نشریه "آذری"، "آفتاب آذربایجان" و ... می باشد.
بلاتکلیفی سعید نعیمی
با وجود گذشت نزدیک به 5ماه از بازداشت موقت سعید نعیمی فعال سیاسی آذربایجان و انتقال ایشان  به بند عمومی زندان تبریز هنوز خبری از آزادی وی نبوده و کماکان سیعد و خانواده اش در بلاتکلیفی به سر می برند. خانواده ایشان در مراجعات مکرر خود به دادگاه انقلاب تبریز و هنوز جواب مشخصی از مسئولان دریافت نکرده اند.
سعید نعیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر آذربایجانی ۱۸ اردیبهشت امسال توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود، واقع در کرج دستگیر و برای بازجویی و رسیدگی به پرونده اش به اطلاعات تبریز منتقل شده است. مهندس نعیمی در دوران تحصیلاتش  در دانشگاه زنجان، عضو شورای مرکزی و مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه بود وی همچنین مدیر مسئول نشریه ی دانشجویی تورکی-فارسی “سَس″ در دانشگاه زنجان بود. نعیمی در سال ۱۳۸۰با نشریه “سس ” برنده لوح تقدیر جشنواره نشریات دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه شد. در دوران دانشجویی کارشناسی ارشد خود در دانشگاه تربیت مدرس تهران، از فعالین شناخته شده جنبش دانشجویی آذربایجان بود.
ادامه بازداشت ناصر درازشمشیر(آیدین)
همچنین خانواده ناصر درازشمشیر بعد از گذشت نزدیک به 50 روز از دستگیری فرزندشان توانسته اند با وی ملاقات چند دقیقه ای داشته باشند. به گفته خانواده این فعال سیاسی، آنها بعد از هفته ها سردرگمی در ادارات اطلاعات استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل نهایتا موفق به اطلاع از محل نگهداری عزیزشان در استان اردبیل شده و ملاقات کوتاهی را صورت داده اند. به گفته خانواده این فعال سیاسی وضیعت جسمی فرزندشان بشدت وخیم بوده ولی روحیه ی عالی و ستودنی داشته است.
ناصر درازشمشیر(آیدین موغانلی) فارغ التحصیل علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه باکو می باشد که بیشتر مطالعه و فعالیتهای وی درباره هویت و مطالبات ملی آذربایجانیها است. بگفته نزدیکان وی، ناصر در حال فراهم کردم مقدمات تحصیل در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه های ترکیه بود و فعالیتی خاصی که منجر به دستگیری وی گردد را انجام نداده بود. ماموران وی را از سر مزرعه اش دستگیر و با انتقال به خانه تمامی کتابها، دست نوشته ها، کامپیوتر و سایر وسایل شخصی اش را باخود برده اند.
بی خبری از صدها فعال بازداشت شده دیگر آذربایجانی
از طرفی صدها تن از فعالین سیاسی و اجتماعی حرکت ملی آذربایجان که در اعتراضات مربوط به خشک شدن دریاچه اورمیه دستگیر شده اند همچنان در ادارات اطلاعات و زندانهای شهرهای مختلف آذربایجان منجمله، اورمیه، تبریز، زنجان، اردبیل، تهران و ...شهر می باشند.
اسامی دقیق این فعالین بخاطر نبود فضای اطلاع رسانی دقیق و منظم در دست نبوده، فقط آن تعداد از فعالین شناخته شده ای که سابقه دستگیری های قبلی را داشته اند در دست می باشد. از جمله این فعالین عباس لساني ، سهند نوبخت، مصطفي عوض پور ، محمود فضليِ ، عزيز پور ولي ، عبداله صديقي ، موسي برزين خليفه لو ، وحيد شيخ بگلو ...  همچنين شرايط جسماني فرانك فريد ،مصطفي عوض پور ، ميثم آزادي ، محمود فضلي ، مهدي حميدي شفيق ،رحيم غلامي ،عزيز پور ولي و حسين عبادالهي نگران كننده توصيف شده است …
بازداشت شدگان در ارومیه :
سعید صادقی، ابوالفتح مظاهر‌پور، رضا جعفری، حسن علی‌پور، جلیل حسین‌زاده، محمدرضا علی‌زاده، رضا حسین‌پور، محمد‌زاده حسن، جعفر ماشاالله‌زاده، اکبر مرادی، نصرت حسین‌پور، مجتبی ولی‌پور، حسن مولایی، محمد چنقرالو، بهزاد
بازداشت شدگان در تبریز :
فرانک فرید ( شاعر و فعال حقوق زن آذربایجانی ) ِ حمید منافی نظرلو ( از فعالین مدنی آذربایجان و ساکن تهران ) ِ سعید ابراهیم زاده ، محمد احمدی ، صالح گل محمدی ، کیان پیغامی مهدی محمدپور
کمیته تلاش برای آزادی سعید نعیمی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر