۱۳۹۰ مهر ۹, شنبه

واکنش نمایندگان پارلمان جمهوری آزربایجان به خشک شدن دریاچه ارومیه

اورمو ایشچیلری :  نمایندگان پارلمان جمهوری آزربایجان در اولین اجلاس فصل پاییزی به خشک شدن دریاچه اورمیه واکنش نشان داده اند.به گزارش خبرگزاری ترند، خانم قنیره پاشایوا نماینده پارلمان جمهوری آزربایجان با اعلام اینکه خشک شدن دریاچه اورمیه خطری زیست محیطی جدی برای میلیونها انسان ایجاد می کند، اظهار داشت که خشک شدن دریاچه اورمیه خطرش تنها برای ساکنین مناطق اطراف دریاچه نیست، بلکه مناطق دیگر را نیز دربر می گیرد. از پارلمان ایران درخواست می کنیم که در ارتباط با سرنوشت آذربایجانیهای مقیم اطراف دریاچه ارومیه چاره ای بیاندیشند.
خانم پاشایوا از دستگیری و سرکوب اعتراض کنندگان به خشک شدن دریاچه اورمیه در ایران انتقاد کرده است.فضائیل آقامالی دیگر نماینده مجلس آزربایجان با اعلام اینکه آب دریاچهاورمیه  تا 7 متر پایین امده است در رابطه با خطرات ناشي از خشك شدن درياچه اورمیه  هشدار داد و گفت: بعد از دو - سه سال در نتیجه خشک شدن دریاچه اورمیه  گرد و خاک مناطق آذربایجان بخصوص نخجوان را دربرخواهد گرفت.وی افزود: با خشك شدن درياچه اورمیه بيش از 10 میلیون نفر در این ناحیه با تهدید زیست محیطی روبرو خواهند شد.

اقامالی پیشنهاد داده است که پارلمانهای جمهوری اذربایجان و ایران در رابطه با حل این مشکل باهمدیگر همکاری کنند.

گفتنی است که دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور دنیا و بزرگترین دریاچه ایران است. مساحت آن حدود شش هزار کیلومتر مربع می باشد. پرندگان مهاجر در طول مهاجرت از آن به عنوان منطقه استراحت استفاده میکنند. اخیرا 60 درصد آب آن خشک شده و دریاچه تبدیل به بیابان نمک شده است. در دریاچه ارومیه در هر لیتر آب مقدار 330 گرم نمک وجود دارد. این رقم قبلاً 160-170 گرم بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر