۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

دهن کجی مدیر دام آزربایجان شرقی به مردم آزربایجان

اورمو ایشچیلری :مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و پسروی آب دریاچه ارومیه،این استان استعداد پرورش شتر را داشته و برنامه ریزی های لازم برای این کار در حال انجام است.
منوچهر باغبان حقی روز سه شنبه با اعلام این مطلب اضافه کرد: با توجه به ویژگی تحمل شرایط سخت در شتر و قابلیت تطبیق آن با شرایط آب و هوایی متفاوت و عدم نیاز به تغذیه خاص در پرورش آن و با توجه به پسروی آب دریاچه ارومیه، امکان پرورش آن در حاشیه این دریاچه و استفاده بهینه ازخارزارهای کناره های این دریاچه ، امکان ازدیاد گله های شتر در استان را با توجه به شرایط سهل پرورش آن ، اقتصادی می نماید. وی با اشاره به مقاوم بودن این حیوان به بیماریها و شرایط آب و هوایی سخت و هم چنین سازگاری با بی غذایی چند روزه اظهار داشت: هم اکنون بیش از دو هزار و 300 نفر شتر در آذربایجان شرقی پرورش داده می شود که این جمعیت بیشتر در شهرستانهای کلیبر، بناب، هشترود، میانه، اسکو و ملکان تمرکز یافته و نحوه پرورش آنها به صورت سنتی دنبال می شود.
وی از برنامه های این مدیریت برای ارتقای جایگاه پرورش شتر در استان خبر داده و افزود: با توجه به مزایای بالای تولید این حیوان از لحاظ دستیابی به مواد پروتئینی و ایجاد امکان پرورش آن با حمایت از بهره برداران پرورش دهنده شتر، در دستور کار این مدیریت قرار گرفته و برنامه های مدون در رابطه با نحوه پرورش و حمایت عملی از بهره برداران درآینده نزدیک اعلام خواهد شد.
باغبان حقی میانگین وزن لاشه این حیوان را 206 کیلوگرم و بازده لاشه آن را 49 درصد ذکر کرد و گفت: با برآوردهای کارشناسی، در حال حاضر توان تولید گوشت شتر در استان به 71 تن در سال بالغ می شود.
بر اساس این گزارش جمعیت شتر در کشور 153 هزار نفر بوده و بیشتر در استانهای خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان پرورش داده می شوند و ایران نیز از نظر پرورش شتر در دنیا رتبه بیستم و در آسیا رتبه هفتم را داراست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر