۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

پخش صدها تراکت در همراهی با مردم آذربایجان در شهر تهران ــ تصویر

اورمو ایشچیلری :پس از سرکوب تظاهرات مردم آذربایجان در اعتراض به خشکاندن دریاچه ی ارومیه، تعداد زیادی خبرنامه و تراکت از سوی عده ای از جوانان در سطح شهر تهران پخش شد.
به گزارش گروه خبری تبریز سسی به نفل از سایت اشتراک، این جوانان هدف اقدام خود را محکوم کردن سوکوب و خشونت اعمال شده توسط حاکمیت، اعلام حمایت همبستگی با مردم آذربایجان و همچنین اقدام برای آگاه سازی مردم تهران دانسته اند.
از طرف دیگر به ادعای پخش کنندگان تراکت و خبرنامه که خود را «جوانان سبز و مستقل تهران» نامیده اند، واکنش شهروندان آذری ساکن تهران نسبت به این اقدام، حکایت از ناباوری ِ عمومی آنها نسبت به همدلی و همراهی ِ فارسی زبانان داشته است.
متن تراکتی به شرح زیر است:
«دریاچه ی ارومیه در شمال غربی ایران و در منطقه ی آذربایجان واقع شده است. این دریاچه بزرگترین دریاچه ی داخلی ایران و دومین دریاچه ی آب شور جهان است».
... تا اینجا را در کتاب های جغرافی سال های کودکی و نوجوانی خوانده بودیم ولی اینجا را نخوانده بودیم که روزی غفلت و سهل انگاری چیزی از آبی مواج گوشه نقشه مان باقی نگذارد ...
این روزها مردم خطه ی آذربایجان به پا خواسته اند. نه فقط به خاطر به شوره زار نشستن دریاچه ی ارومیه؛ که برای اعتراض به حاکمیتی که در نادیده انگاشتن صدای حق طلبی مردمانش و صاحبان حقیقی این خاک شورش را در آورده است!
این روزها آذربایجان صحنه ی دوباره سرکوب و خشونت و جنایت است و سراسر ایران، دلخسته از تاراج خاک و جان و مال و اندیشه ی هموطنانش، زمزمه؛ بلکه فریاد خواهد زد: همه جای ایران سرای من است!
متن بیانیه به شرح زیر است:

«هم گام با حرکت ِ اعتراضی ِ مردم ِ آذربایجان و در محکومیت ِ سرکوب و خشونت ِ اعمال شده توسط حاکمیت، خبرنامه هایی در جهت ِ آگاه سازی و اعلام حمایت و همبستگی با مردم ِ آذربایجان در سطح تهران نصب و پخش شد. در طول ِ اجرای این طرح ، تجربه ی روبرویی با چند تن از هم وطنان ِ آذری، حکایت از ناباوری ِ عمومی نسبت به همدلی و همراهی ِ غیر آذری ها داشت. گویی که مرزهای خیالی ِ میان ِ ریشه های جان گرفته در خاکمان را باور کرده ایم و عادتمان داده اند به "من" بودن و "تو" بودن و "ما" نشدن.
اما...
مرزهای موهوم و خیالی ِ میان دل هامان را خواهیم زدود.
عادت ِ"ما" نشدن را خواهیم شکست
و تاریکی استبداد را برای یافتن ِ دست های هم پس خواهیم زد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر