۱۳۹۱ شهریور ۲۸, سه‌شنبه

آماده‌سازی بازار تاریخی ارومیه برای ثبت در فهرست یونسکو

اورمو ایشچیلری :مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ساماندهی بازار تاریخی ارومیه خبر داد.به گزارش خبرنگار مهر، کاظم غنی زاده صبح شنبه در جلسه ساماندهی مسایل مربوط به بازار تاریخی ارومیه با بیان اینکه این بازار با وسعت سه هکتاری بیش از یک هزار باب مغازه دارد، اظهارداشت: بازار ارومیه ظاهر تاریخی خود را از دوره صفویه حفظ کرده است.وی با اشاره به بازدید اخیر استاندار آذربایجان غربی از این بازار تاریخی، افزود: تاکید استاندار بر حل سریع تر مشکل کسبه بازار اعم از برق، آب، مخابرات، فاضلاب و سایر مسایل مرتبط بوده که امیدواریم در این جلسه در مورد این مشکلات، راه حلهای مثبت و مناسبی اندیشیده شود.سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سفر اول رئیس جمهور مبلغ 10 میلیارد ریال برای مرمت
بازار ارومیه و 7.5 میلیارد ریال برای مرمت بازار خوی تخصیص یافت، ادامه داد: پوشش ها و همچنین کف فرش هر دو بازار احیا شده است.خسرو فری ادامه داد: اعتبارات دیگری نیز برای مرمت این بازارها اختصاص یافته که جوابگو نیست و نیازمند کمک بیشتری از سایر ارگان ها و دستگاه های ذیربط هستیم.
وی با اعلام اینکه سیستم های سیم کشی روشنایی، برق و مخابرات بازار ارومیه باید اصلاح شود، گفت: همچنین با اصلاح انشعابات آب و فاضلاب و ناهنجاری هایی که تابلوهای مغازه ها ایجاد کرده اند، می توانیم در آینده نزدیک بازار ارومیه را برای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو آماده کنیم.
در ادامه مشکلات نصب کولرها، سیم ها، اشغال راسته ها توسط ویترین و کنسول مغازه ها، نصب تابلوهای نئون، نصب کرکره های برقی، سیستم آتش نشانی و فاضلاب، جمع آوری شیروانیها برای جلوگیری از آتش سوزی و حفظ ایمنی بیان و نمایندگان هر یک از ارگان های مرتبط توضیحاتی در مورد راههای حل مشکلات ارائه دادند.
در پایان این جلسه مقرر شد مشاوران ذی صلاح برای بررسی و اعلام نظر در مورد هر یک از مشکلات بازار شناسایی و معرفی شوند تا هر چه زودتر مراحل ساماندهی بازار ارومیه آغاز شود.
بازار قدیمی شهر ارومیه در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوب شرقی شهر قرار دارد. این بازار همراه با تغییر شیوه زندگی، دستخوش تغییرات زیادی شده است. قدیمی ترین بخش های باقی مانده آن به دوره صفویه به بعد تعلق دارد؛ به ویژه حمام های آن که متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.
در بازار ارومیه هر راسته و بخشی، از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است. بقایای به جا مانده، نمایانگر ذوق معماری دوره های مختلف است. علی رغم تنوع شکل طاق ها، چشمه و گنبدها مجموعه بازار از سادگی ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر هیچ نوع کاشی کاری، گچ بری و سنگ کاری در آن دیده نمی شود.
سردر ورودی اصلی بازار ارومیه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه های قدیمی معماری ایران است. بازار از طریق هشت یا نه راسته به خیابان های اطراف راه دارد. این بازار همچنان هسته مرکزی خرید و فروش اهالی این منطقه است. مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر و اغلب بدون اندود ساده گچ است.
بازار از قسمت های مختلف و سراهای متعدد تشکیل شده است و در هر سرا صنف خاصی فعالیت دارد. قسمتی از بازار دو طبقه است. درون بازار مسجد و حمام های مختلفی تعبیه شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر