۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

عکس بنیامین مارشیمون در کلیسای سیر اورمیه و انعکاس آن در تلویزیون تیشک

اورمو ایشچیلری :بنیامین مارشیمون رهبر معنوی – نظامی ارامنه در سال ۱۹۱۸ می باشد که مهمترین نقش را در قتل عام مردم اورمیه در سالهای ۱۹۱۸ داشته است. این فرد به عنوان رهبر معنوی ارامنه ی اطراف وان در سال ۱۹۱۴ میلادی جهت تشکیل ارمنستان بزرگ بر علیه دولت عثمانی علم عصیان افراشت .اما پس از شکست از لشگر عثمانی به همراه طوایف “جیلو” که رهبری آنها را بر عهده داشت راهی اورمیه شد و پس از قتل و غارت های بسیار به دست اسماعیل سیمیتقوی کرد در کهنه شهر سلماس کشته شد.  این فرد که برای اتحاد با کردها بر علیه ترک های اورمیه راهی سلماس شده بود به دلایل نامعلوم پس از ملاقات با اسماعیل سیمیتقوی کرد از سوی وی هدف گلوله قرار گرفت و به هلاکت رسید. خبر کشته شدن بنیامین مارشیمون بود که سبب شد ارامنه در سال ۱۹۱۸ میلادی بیش از دویست هزار نفر از اهالی اورمیه را به قتل برسانند و نسل کشی وحشیانه ای در شهرهای اورمیه و سلماس برپا کنند. بنابه گزارش کمیته مردمی دفاع از
غرب آزربایجان- شاخه اورمیه عکس این جنایت کار و مسبب فجایع آن سالها در کلیسای “سیر” اورمیه واقع در روستای “سیر” در منظر عمومی همردیف پیامبر مسیحیان حضرت عیسی و حضرت مریم قرار گرفته است.
 اما نکته جالب توجه انعکاس این عکس از تلویزیون کرد زبان تیشک(ارگان رسمی حزب دموکرات کردستان ایران) می باشد . این شبکه در فیلم مستند ” شاری ورمی” که در تاریخ سی شهریور از این تلویزیون پخش شد به انعکاس موجودیت این عکس در این کلیسا پرداخته است .
 کمیته مردمی دفاع از غرب آزربایجان تبلیغ قاتل هزاران بی گناه به عنوان یک قهرمان و فرد مقدس توسط ارامنه و حزب دمکرات کردستان را محکوم می کند و از مردم و مسئولین محلی می خواهد مراقب این قبیل اقدامات موذیانه باشند. بی تردید این گونه اقدامات نتیجه جز نا امن سازی منطقه و تحریک احساسات مردم منطقه نخواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر