۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

اعتراض عمو پورنگ به ندانستن زبان مادری در برنامه زنده برای کودکان

اورمو ایشچیلری :برنامه «هزارو شصت و شونزده» که کاری است از گروه شاد و محبوب داریوش فرضیایی( عموپورنگ) و دوستان، هرروز عصر ساعت 17 از شبکه دو سیما پخش می شود.این تیم بیش از یک دهه است با تولید و پخش برنامه های متنوع و شاد کودکانه خاطرات خوبی برای بچه ها رقم می زنند.فرضیایی در بخشی از برنامه روز پنجشنبه اش که داشت اجرا می کرد یکی از بچه هایی را که در استودیو حضور داشتند را برای شرکت در مسابقه حضوری دعوت می کند و بعد از اینکه اسم و مشخصاتش را می پرسد و می فهمد پدرش اهل تبریز و یک آذربایجانی است با او به زبان ترکی حرف می زند که کودک می گوید هیچ چیز متوجه نمی شود.عموپورنگ با تعجب می پرسد یعنی چی؟ یعنی شما نمی توانید ترکی حرف بزنید؟ و بعد با خواندن یک شعر ترکی از این کودک می خواهد که آن را تکرار کند« من سنی سئومیشم/ قلبیمده گزدیرمیشم»
و وقتی می بیند کودک قادر به ادای کلمات ترکی نیست انتقاد می کند که چرا نمی توانید هویت خودتان را حفظ کنید و ...
در ادامه به علت اینکه برنامه زنده بود بازیگری که نقش شیر بامزه این برنامه تلویزیونی را بازی می کرده(سلطان) از عموپورنگ می خواهد که بگذارد این شعر را او بخواند که درخواست چندین باره این شیر با مخالفت عموپورنگ مواجه می شود و این نشان می دهد که مجری باهوش تلویزیون چگونه نخواسته با شعرخوانی این شیر فانتزی تلقی توهین به زبان و ادبیات ترکی مطرح شود. تیزهوشی و ذکاوت داریوش فرضیایی(عموپورنگ) که رمز ماندگاری او نیز محسوب می شود به همین جا ختم نمی شود.
چندماه پیش نیز وقتی وی به عنوان مهمان به برنامه پرطرفدار «رادیوهفت» از شبکه آموزش دعوت شده بود به صراحت گفت که وقتی بچه ها از سراسر کشور با او تماس می گیرند از آنها می خواهد که با زبان مادری شان حرف بزنند. او بعد از این صحبتها خطاب به منصور ضابطیان مجری و تهیه کننده این برنامه به صورت جدی از ضرورت توجه به زبان و فرهنگ بومی و ملی  گفت و بحث مفصلی به راه انداخت.مدیریت هوشمندانه داریوش فرضیایی در یک برنامه زنده تلویزیونی و نظرات منطقی و قاطعش در خصوص فرهنگ های  در حال فراموشی، آنهم از یک برنامه زنده تلویزیونی آنچنان اثربخش و ریشه ای باعث فرهنگ سازی در بین کودکان می شود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر