۱۳۹۰ آبان ۲۴, سه‌شنبه

اسرائیل عامل انفجار در پادگان سپاه پاسداران + فیلم

اورمو ایشچیلری:روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز امروز در گزارشی به این نکته اشاره کرد که ۴۸ ساعت پس از انفجار رخ داده در تهران، این گونه به نظر می رسد که اسراییل با دقتی بی سابقه و سکوتی مرموز موضوع را پیگیری می کند.در این انفجار مهیب که در یک پایگاه نظامی وابسته به سپاه پاسداران ایران در غرب تهران رخ داد، هفده نفر از جمله یک مسئول بلندپایه سپاه پاسداران جان باختند و هر چند که دولت ایران اعلام کرد که انفجار ناشی از یک عملیات تخریبی نبوده؛ اما سه روزنامه اصلی اسراییل (هاآرتس ـ یدیعوت احرونوت و معاریو) روز یک شنبه تیتر نخست خود را به این
انفجار اختصاص داده و همگی از عنوان «انفجار مرموز» استفاده کردند.
اسراییل که تمایل خود به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را پنهان نمی کند، از اینکه چنین انفجارها و حوادثی در ایران رخ دهد، به هیچ وجه ناخشنود نبوده و این موضوع به شکل آشکاری در رسانه های اسراییل خود را نشان داده است.
به نوشته لس آنجلس تایمز، سوال اصلی مطرح شده در اسراییل این است که آیا اسراییل و سازمان موساد در انفجار مرموز تهران نقش داشته اند؟
شیمون پرز رییس جمهور اسراییل تنها یک هفته قبل و همزمان با صدور گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای که در آن تهران متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای شده، گفته بود که سازمان های اطلاعاتی تلاش گسترده ای برای کسب اطلاعات از برنامه هسته ای ایران داشته اند و روند امور به نقطه صفر رسیده و تنها در انتظار صدور فرمان حمله به ایران هستیم.
در عین حال، ظرف دو سال گذشته چند نفر از دانشمندان ایرانی و چهره های فعال در عرصه هسته ای در خیابان های تهران ترور شده اند و دولت ایران همه این ترورها را به اسراییل و سرویس جاسوسی آن نسبت داده؛ امری که گمانه زنی در مورد نقش اسراییل در انفجار تهران را افزایش داده است.
اسراییل اما در مقابل تمامی این اتهامات سکوت اختیار کرده و دخالت خود در ترور دانشمندان ایرانی را نه تائید و نه تکذیب کرده است و در عین حال در برابر انفجار اخیر تهران نیز کاملا سکوت کرده است.
روزنامه هاآرتس به نقل از یک منبع آگاه که نامش را ذکر نکرده اعلام کرد که انفجار رخ داده در تهران توسط موساد برنامه ریزی و اجرا شده و سازمان جاسوسی اسراییل برای این امر با چند گروه اپوزیسیون ایرانی همکاری کرده و هدف از این گونه عملیات، کاستن از تعداد اهدافی است که توسط اسراییل باید بمباران شود.
در عین حال رادیو اسراییل نیز یک شنبه شب به نقل از یک تاجر عربی بلندپایه اعلام کرد که تجار و سرمایه گذاران عرب ظرف چند روز گذشته اخبار موثقی را مبنی بر شروع عملیات نظامی علیه ایران دریافت کرده و تهران را بلافاصله ترک کرده اند.
لس آنجلس تایمز در گزارش خود پیرامون موضوع دخالت احتمالی اسراییل در انفجار تهران اشاره کرد که تعداد کمی از مسئولان اسراییلی به این نتیجه قطعی رسیده اند که دستور شروع عملیات علیه ایران صادر شده است. آنها کماکان بر این باور هستند که روند امور به عملیات نظامی نرسیده، هر چند که دست زدن به چنین اقدامی بسیار نزدیک است.
یدیعوت احرونوت نیز در گزارشی، ضمن اشاره به کشته شدن حسن تهرانی مقدم از فرماندهان سپاه در انفجار تهران نوشت که تهرانی مقدم از جمله چهره های سپاه پاسداران بود که نقشی فعال در برنامه موشکی ایران ایفا می کرد.
این روزنامه در ادامه افزود: «ظرف چند سال گذشته، حوادث مرموز زیادی در برخی تاسیسات و مراکز حساس ایرانی رخ می دهد که به جز انفجار دو روز پیش تهران، باید به نشت گاز در پالایشگاه آبادان دقیقا در زمانی اشاره کرد که محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران مشغول بازدید از این پالایشگاه بود».
رادیو اسراییل در برنامه ای ویژه در مورد انفجار تهران، به اقدامات اسراییل ظرف دو دهه گذشته علیه تاسیسات هسته ای عراق و سوریه اشاره کرده و افزود این احتمال قوی وجود دارد که سازمان موساد در ورای انفجار تهران باشد تا با تکیه بر آن، واکنش مسئولان ایرانی و جامعه بین الملل را در قبال هر گونه عملیات نظامی علیه ایران بسنجد.
به گفته کارشناس این رادیو، عملیات نظامی اسراییل در دهه هشتاد میلادی علیه تاسیسات هسته ای عراق و سپس در سال ۲۰۰۷ علیه نیروگاه در حال احداث سوریه، واکنش های تندی را در پی نداشت و با توجه به جو عمومی حاکم بر جهان در شرایط فعلی که به هیچ وجه به سود ایران نیست، این احتمال تقویت می شود که اسراییل مشغول آماده سازی شرایط برای یک عملیات نظامی جدی علیه ایران است.
در همین حال باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز گذشته در اظهاراتی گفت که جهان اکنون علیه برنامه هسته ای ایران کاملا متحد شده و وی قصد دارد مذاکراتی جدی را با همتایان روسی و چینی خود داشته باشد تا آنها را قانع کند که دست از مخالفت با تحریم گسترده تر ایران بردارند.
اوباما همچنین گفت که کماکان تمامی گزینه ها علیه ایران از جمله انتخاب گزینه نظامی بر روی میز است و ایران به خوبی دریافته که آمریکا عزمی جدی در خاتمه بخشیدن به این بحران دارد و در عین حال واشنگتن موفق شده تا حلقه محاصره ایران را تنگ تر از قبل کرده و تاثیر این تحریم ها بر ایران کاملا مشهود است.
رییس جمهور آمریکا در پایان سخنان خود اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده مذاکرات خود با روسای جمهور روسیه و چین را برای متحد کردن نهایی جبهه جهانی علیه ایران به پایان خواهد برد. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر