۱۳۹۰ آبان ۲۳, دوشنبه

بازوی قطع شده یک جوان خویی در تبریز پیوند زده شد

اورمو ایشچیلری :یک جوان 28 ساله به نام اکبر سبحان وردی که بازوی راست وی بر اثر برخورد با گاردن خرمن کوب تراکتور در شهرستان خوی آذربایجان غربی قطع کامل شده بود که طی عمل جراحی 9 ساعته پیوند زده شد و پس از گذشت چهار روز از عمل وضعیت بیمار رو به بهبودی است.دکتر پرویز اسدی، رئیس بیمارستان شهید آیت الله محلاتی در این خصوص گفت: در روز چهارشنبه مورخه 18 آبان طی تماس تلفنی از بیمارستان شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی در مورد بیماری بنام اکبر سبحان وردی 28 ساله مبنی بر قطع کامل بازوی راست از قسمت 1.2 فوقانی توسط گاردن خرمن کوب تراکتور تقاضای اعزام کردند که پس از اطمینان از امکان حضور متخصصان مربوطه به سرپرستی دکتر سلیمانلو متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو دستور اعزام سریع داده شد.وی ادامه داد: گزارش حاکی از این بود که قطع کامل بازو بر اثر برخورد دست مصدوم با گاردن تراکتور رأس ساعت پنج عصر 18 آبان اتفاق افتاده بود. اسدی گفت: اکیپ جراحی آماده شدند و در ساعت 21 بیمار به اتاق عمل منتقل شد و بازوی قطع شده با پنج دقیقه تأخیر در یک
سطل همراه بیمار آورده شد. به گفته وی، ساعت 21:30 با حضور متخصص ارتوپدی و فوق تخصص توراکس، متخصص بیهوشی، متخصص بیهوشی در اتاق عمل در بالین بیمار حاضر و در رأس همان ساعت عمل شروع شد. بحث حین شروع عمل بر سر نگه داشتن بازو یا احتمال رد بازو بود ولی اتفاق بر این حاصل شد که پیوند زده شود. همه مضطرب و نگران بیمار و در عین حال متفق و جدی در کار بودند و عمل تا ساعت 6:30 صبح (حدود 9 ساعت) طول کشید.


اسدی افزود: در ابتدا تیم ارتوپدی عضلات نکروزه (آسیب دیده و مردوده را) برداشتند و تمیز کرده سپس استخوان قطع شده صاف و کوتاه شد تا آماده برای پیوند باشد. پس از اتمام کار تیم آماده پیوند شریانها و وریدها بودند متخصصان عروق وریدی مورد نیاز برای پیوند را قبلا از ران بیمار جدا و آماده پیوند کرده بودند بنابرین دو ورید مهم بازو ابتدا تمیز شده و لخته های موجود خارج شد و سپس اقدام به ترمیم و پس از آن شریان اصلی بازو پیوند زده شد. تلاش برای شروع ضربان (خونرسانی) دست انجام گرفت که به شکر خدا نتیجه داد و خونرسانی آغاز شد.

وی یاد آور شد: در این لحظه نگرانی از اختلالات الکترولیتی بیمار وجود داشت که اقدامات پیشگیرانه توسط متخصصان بیهوشی صورت گرفته و مشکلی پیش نیامد. پس از آن عضلات و اعصاب اصلی پیوند زده شدند. به گفته اسدی، 12 واحد خون، 10 واحد F.F.Pو 20 لیتر سرم طی عمل به بیمار تزریق شد و هیچکدام از اعضای تیم، لحظه ای بیمار را رها نکردند چرا که رهایی بیمار مساوی با از دست دادن جان و حداقل بازویش بود زمانیکه دست بیمار گرم شد و شریانهای دست شروع به ضربان کردند خدا را شکر کردیم که زحمات نتیجه داد. اکنون که چهار روز از عمل می گذرد بازوی قطع شده بیمار بطور کامل خونرسانی داشته و بیمار کاملا سرحال بوده و هیچ عارضه ای وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر