۱۳۹۰ آبان ۳۰, دوشنبه

حق آبه رودخانه ها وارد دریاچه اورمیه نشده است

اورمو ایشچیلری :اورمیه - مسئول دبیرخانه دائمی شورای منطقه‌ای دریاچه اورمیه گفت: تا به امروز حق‌ آبه پیش بینی شده از رودخانه های سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و كردستان به دریاچه اورمیه وارد نشده است. حق آبه رودخانه ها وارد دریاچه اورمیه نشده است.
'حجت جباری' روز دوشنبه در نشست خبری افزود: حق‌ ‌آبه دریاچه اورمیه از رودخانه ها و سدهای موجود در سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و كردستان مشخص شده است و براین اساس باید این استانها در طول سال مقدار مشخصی آب به دریاچه ارومیه وارد كنند.

وی ادامه داد: ورود حق آبه از پروژه‌های اولویت‌دار در احیای دریاچه ارومیه است كه بر این اساس در ورودی رودخانه‌های موجود در این استان‌ ها كه آب آنها وارد دریاچه ارومیه می‌شود ایستگاه‌های پایش نصب می‌ شود تا میزان آب ورودی از هر استان به دریاچه ارومیه مشخص شود.

جباری با بیان اینكه سال گذشته حق آبه دریاچه ارومیه ازسوی این سه استان تامین نشد گفت: با ایجاد این ایستگاه‌ها، میزان آب
ورودی از هر استان مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای دیگر طرح های مصوب برای احیای دریاچه ارومیه افزود: بارورسازی ابرها یكی از برنامه‌های شورای منطقه‌ای دریاچه ارومیه برای احیای این دریاچه است.

وی اضافه كرد: بارورسازی ابرها در سال 89 و اوایل سال 90 توسط وزارت نیرو به صورت آزمایشی اجرا شد ولی میزان موفقیت آن مستلزم این است كه نتایج به دست آمده را بررسی كنیم.

وی با اشاره به پیامدهای ناگوار خشك شدن دریاچه ادامه داد: ‌یكی از مهم ترین پیامدهای خشك شدن دریاچه ارومیه دركنار آثار مخرب زیست محیطی، كاهش گردشگری در حوزه این دریاچه است كه ضربه‌های جبران ناپذیری به پیكره گردشگری استان می زند.

وی، عدم امكان خدمات دهی پلاژها و مجتمع‌های گردشگری را از تاثیرات مهم پسروی آب این دریاچه در شمال ‌غرب كشور عنوان كرد.

İRNA

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر