۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

نامه ای از ترک های آذربایجان جنوبی به دولت جمهوری آذربایجان در خصوص بحران دریاچه اورمیه

اورمو ایشچیلری :به حضور مقام عالی ریاست جمهوری و ریاست مجلس ملی جمهوری آذربایجان؛
همانگونه که مستحضر هستید ده ها میلیون ترک آذربایجان جنوبی که در چارچوب کشور موسوم به ایران زندگی می کنند
با مشکلات بی شمار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روبرو بوده و مورد تبعیض های گوناگون قرار می گیرند. متاسفانه در سال های اخیر آذربایجان جنوبی را با چنان مشکل جدی روبرو ساخته اند که تبدیل به موضوع مرگ و زندگی برای ملتمان شده است. این مشکل مسئله "بحران دریاچه اورمیه" می باشد.
دریاچه اورمیه که با زیبایی های طبیعی اش "عروس آذربایجان" نام گرفته است چند سالی است که با مشکل جدی خشک شدن روبرو می باشد. در حال حاضر شصت درصد دریاچه اورمیه که روزگاری دومین دریاچه شور جهان بود خشک شده است و با کمال تاسف روند خشک شدن دریاچه هر روز سرعت بیشتری به خود می گیرد. بدین ترتیب شاهد به وجود آمدن شوره زاری بزرگ در دل آذربایجان جنوبی هستیم. شوره زاری که با میلیاردها تن نمک امکان زندگی در بخش اعظمی از آذربایجان جنوبی را از بین خواهد برد و در نتیجه وزش باد های نمکی اراضی حاصلخیز منطقه نابود شده، بحرانهای اقتصادی و بیماریهای ایجاد شده موجبات کوچ اجباری مردممان به مناطق مرکزی و جنوبی ایران را فراهم خواهد کرد. بدین نحو ملتمان در سرزمین های بیگانه آواره و وطنمان نیز به خرابه ای تبدیل خواهد شد.
با اینکه دولت ایران سعی دارد این مسئله را ناشی از مسائل طبیعی همچون خشکسالی جلوه گر نماید ولی تقریبا تمامی کارشناسان بر این باورند که این بحران نه برخاسته از طبیعت بلکه بیشتر ناشی از عوامل ساخت دست بشر می باشد. به نظر بسیاری آگاهان امر دولت ایران با ایجاد چنین بحرانی در پی برخی اهداف سیاسی میان مدت و دراز مدت می باشد. عدم اتخاذ تدابیر جدی از طرف دولت ایران برای مقابله با این بحران نیز بر قوت این ادعا می افزاید.
بدون شک ترک های آذربایجان جنوبی آگاهی کاملی از شرایط حیاتی به وجود آمده دارند و بدین دلیل است که با بروز این مشکل مبارزه مدنی گسترده ای را آغاز کرده اند که اعتراضات ماه های اخیر در شهرهای آذربایجان جنوبی نمونه بارز این مبارزات مدنی می باشد. با کمال تاسف حکومت ایران نه تنها صدای اعتراضات را نمی شنود بلکه با تمام قوا این فریاد ها را سرکوب کرده و بر عدم اتخاذ تدابیری برای رفع بحران دریاچه اورمیه اصرار می ورزد.
با این وصف، ما جمعی از ترک های آذربایجان جنوبی از شما مقام محترم تقاضامندیم به عنوان نماینده ملت آذربایجان در جهان به سرنوشت خواهران و برادران خود در آذربایجان جنوبی بی تفاوت نمانده و در خصوص رفع بحران دریاچه اورمیه حمایت های انسان دوستانه و مدنی خود را از ما دریغ نفرمائید. ما بر این باوریم که نقش و تلاش شما در خصوص طرح موضوع بحران دریاچه اورمیه در جوامع جهانی علاوه بر اهمیت حیاتی آن، قوت قلبی نیز برای هم میهنانتان در آذربایجان جنوبی خواهد بود.
با کمال احترام؛
جمعی از ترک های آذربایجان جنوبی
10/11/2011-19/08/1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر