۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

گرامیداشت یاد و خاطره دلخراش 66 - مین سالگرد فاجعه دهشتناک کتابسوزان در 26 آزرماه سال 1325

اورمو ایشچیلری :https://www.facebook.com/event.php?eid=225522817521164

اهدای کتابی به زبان ترکی به پیوست یک شاخه گل میخک سرخ


26 آزرماه سالروز به آتش کشیده شدن تعداد بی شماری از کتابهای نوشته شده به زبان تورکی آزربایجانی است که گرفتار عقد و کینه اشغالگران ارتش شاهنشاهی گردید و جلد به جلد در آتش فاشیسم سوخت.

بر اساس اسناد موجود و نیز شهادت شاهدانی که اکنون در قید حیات هستند پس از نسل کشی هولناکی که توسط شوونیسم فارس از
21 آزر ماه سال 1325 با سقوط حکومت ملی آزربایجان آغاز شد دهها هزار انسان تورک به همراه صدها هزار جلد کتاب تورکی، بصورت دلخراشی به شهادت رسیدند!

آزادیخواهان غیور و مقاوم آزربایجانی دسته دسته بدون محاکمه اعدام و کتابهای نوشته شده به زبان تورکی پشته پشته به آتش کشیده شدند.

بر اساس اظهارات شاهدان زنده دستگاه جنایتکار رژیم آریامهری به کودکان مشتاق علم در مدارس آزربایجانی اشغالی دستور میدهد تا با تشکیل صفهای متعدد منتهی به خرمنهای افروخته آتش، کتب درسی تالیف شده به زبان تورکی در دوران حکومت ملی را با دست خود در آتش افکنند!

مطابق اظهارات همین شاهدان گفته می شود که بسیاری از کودکان به دلیل اجتناب از در آتش افکندن اسناد هویت ملی خود به شدت مضروب شده و یا آتش در کف دستانشان گذاشته شده است!

میگویند در 26 آزرماه دود ناشی از سوختن کتابهای درسی مدارس آزربایجان ، موسوم به «آنادیلی»، در میادین ساعت و دانشسرای شهر بزرگ تبریز به حدی انبوه و مرتفع بوده که ستونهای غلیظ دود برای ساعتها از همه جای شهر تبریز قابل رویت بوده است!

همچنین تاکید می شود که منازل برخی از روشنفکران و مبارزان در اردبیل ، تبریز ،زنجان،اورمو و... به دلیل مخالفت از تحویل کتابهای تورکی همراه با اعضای خانواده هایشان به آتش کشیده شده اند.

بسیاری از پدران و مادران ما شهادت می دهند که تا سالها بعد از آن واقعه دهشتناک اگر اتفاقا کتابی به زبان تورکی آزربایجانی در خانه و یا کتابفروشی شهروندی توسط ساواک یافت می شود وی حتما گرفتار انواعی از مصائب و شکنجه ها می گردید!

شدت قساوت و شقاوت ارتش اشغالگر شاهنشاهی در تقتیل،غارت و تحریق نفایس معنوی و مادی آزربایجان به حدی هولناک بوده که گفته می شود بسیاری از کودکان مظلوم دچار انواع ناراحتی های روحی و روانی شده اند!

اکنون از ان فجایع خونین،وحشتناک وضد بشری 66 پاییز می گذرد.

*****************************

ملت آزربایجان درسالگرد آن کتابسوزان فاشیتی که کاملا مشابه کتابسوزان دوران آلمان هیتلری است به یاد هر شهید آزادیخواه و نیز هر کتابی که در آتش فاشیسم حاکمان پان آریانیست تهران خاکستر شده کتابی را به پیوست یک شاخه گل میخک سرخ به رسم یادبود تقدیم دوستان،آشنایان و همزبانان و نیز آزادیخواهان می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر