۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

مهدی هاشمی رفسنجانی به اتهام "شکنجه" محکوم شد

اورمو ایشچیلری :مهدی هاشمی رفسنجانی به اتهام "شکنجه" از سوی دادگاهی در کانادا به پرداخت ۳.۷ ميليون پوند به هوشنگ بوذری و خانواده‌اش محکوم شد.روزنامه گاردين چاپ بريتاينا روز چهارشنبه ۲۳ نوامبر ۲۰۱۱ نوشت دادگاه عالی انتاريو مهدی هاشمی رفسنجانی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی را به اتهام "زندانی کردن و شکنجه" هوشنگ بوذری، رقيب اقتصادی‌اش به پرداخت خسارت محکوم کرده است.
اين حکم به دانشگاه آکسفورد، جايی که مهدی هاشمی در حال گذراندن دوره دکترا است، ارسال شده است اما چون وی در دانشگاه نبوده و اغلب در سفر و "دوبی"‌به سر می‌برد، نسخه‌ای از اين حکم به پروفسور اندرو هميلتون، معاون
دانشگاه ابلاغ شده است.
رضا شيخ‌الاسلامی، استاد بازنشسته آکسفورد: در دوره اقامت کوتاهم در ارديبهشت سال جاری (۱۳۹۰) در ايران، توسط يکی از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی و همچنين يکی از اعضای دفتر هاشمی رفسنجانی تهديد شدم‫ اما انگار اين مسأله برای مديرت دانشگاه آکسفورد اهميتی ندارد که يکی از اساتيد بازنشسته‌اش تحت فشار قرار گرفته است‫، من حدس می‌زنم که وزارت خارجه بريتانيا و عناصری از دولت عربستان سعودی برای دانشگاه از به مخاطره افتادن يک استاد قديمی مهم‌تر هستند
اما هاشمی در بيانيه‌ای اين اتهامات را "ادعايی بی‌اساس" ناميده است. مهدی هاشمی هيچ‌گاه در دادگاه حاضر نشد و اين حکم به صورت غيابی عليه او صادر شده است.
هوشنگ بوذری در شکايت خود اعلام کرده بود در سال ۱۳۷۲ به دعوت مهدی هاشمی رفسنجانی به ايران رفته است اما مدتی پس از ورود به ايران توسط وزارت اطلاعات به مدت هشت ماه بازداشت و "شکنجه" شده است.
بوذری در سال ۲۰۰۵ در کانادا، از اکبر هاشمی رفسنجانی و پسرش مهدی هاشمی، علی فلاحيان، وزير وقت اطلاعات و غلام‌حسين محسنی اژه‌ای به اتهام " آدم‌ربايی، بازجويی و شکنجه" شکايت کرده بود.
يک سخنگوی دانشگاه آکسفورد گفته است آن‌ها به تازگی از اين حکم آگاه شده‌اند و مشخص نيست اين حکم چه تغييری در وضعيت مهدی هاشمی رفسنجانی در دانشگاه بدهد.
به نوشته گاردين، دانشگاه آکسفورد همچنين با ادعاهايی درباره اينکه در پذيرش مهدی هاشمی به عنوان دانشجوی اين دانشگاه "نقص جدی" وجود دارد، روبرو شده است.
رضا شيخ‌الاسلامی، استاد بازنشسته دانشگاه آکسفورد، آوريل امسال (فروردين ۱۳۹۰) گفته بود هاشمی به زبان انگليسی که برای پذيرش در آکسفورد اجبرای است، مسلط نيست. شيخ‌الاسلامی همچنين گفته است مهدی هاشمی، محمدجواد اردلان يک دانشجوی آکسفورد را برای نوشتن پروپوزال خود استخدام کرده است.
شيخ‌الاسلامی همچنين مدتی پيش گفته بود: "در دوره اقامت کوتاهم در ارديبهشت سال جاری (۱۳۹۰) در ايران، توسط يکی از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی و همچنين يکی از اعضای دفتر هاشمی رفسنجانی تهديد شدم‫. به خاطر امنيت بقيه نمی‌توانم اطلاعات بيشتری بدهم‫. اما انگار اين مسأله برای مديرت دانشگاه آکسفورد اهميتی ندارد که يکی از اساتيد بازنشسته‌اش تحت فشار قرار گرفته است‫. من حدس می‌زنم که وزارت خارجه بريتانيا و عناصری از دولت عربستان سعودی برای دانشگاه از به مخاطره افتادن يک استاد قديمی مهم‌تر هستند."
به نوشته گاردین مهدی هاشمی گفته است: "من مکالمه و نوشتن انگليسی را نمی‌فهمم اما با اين حال آکسفورد از من خواسته بود تا زبان انگليسی‌ام را تقويت کنم که اين موضوع بی‌سابقه‌ای در آکسفورد نيست."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر