۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

ایران پس از آفریقای جنوبی (دوران آپارتاید) منفورترین کشور در جهان

اورمو ایشچیلری : در تاریخ معاصر جهان هیچ کشوری، به احتمالِ استثنائی جمهوری آفریقای جنوبی، به اندازه جمهوری اسلامی ایران در معرض انواع و اقسام تقبیح و تحریم سازمانهای بین المللی وکشورهای گوناگون قرار نگرفته است. شورای امنیت سازمان ملل متحد به تنهائی از دسامبر سال 2006 تا ژوئن 2010 چهار بار به انحاء گوناگون رژیم ایران را سرزنش وتحریم کرده است.
دامنه این تحریم ها طی این مدت به تدریج گسترش یافته است. قطعنامه 1737 تنها به تحریم و فروش مواد اولیه و فن آوری علوم هسته ای محدود می شد. در قطعنامه 1747 فروش تسلیحات منع شد و همچنین پاره ای از حساب های بانکی و دارایی های رژیم مسدود شد. قطعنامه 1803 وارد مباحث تازه ای شد و سوای تشدید محدودیت های پیشین از دولت های
عضو خواست تا فعالیت های افراد مرتبط با برنامه هسته ای ایران را تحت نظر قرار دهند. تعدادی از بانک های ایران را مشمول تحریم کردند و از همه مهمتر به کشورهای عضو اجازه بازرسی کشتی ها و هواپیما های ایرانی داده شد. قطعنامه 1929 که در نهم ژوئن دوهزاروده صادر شد از دیگر قطعنامه ها جامعتر بود و برنامه موشکی ایران را نیز به لیست تحریم ها افزود. این قطعنامه همچنین پاره ای از اموال سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی ایران را مسدود کرد. باز هم از کشورهای عضو خواست تا محموله کشتیهای ایرانی را بازرسی کنندو از عرضه خدمات به کشتی ها و هواپیما های ایرانی خودداری نمایند. قطعنامه بر فشارهای مالی و تحت نظر قرار دادن افراد مرتبط با برنامه های تسلیحاتی ایران تأکید دارد.
سوای این قطعنامه های بین المللی پاره ای کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کره جنوبی، فرانسه، انگلستان، ژاپن، سوئیس و حتی هندوستان هرکدام جداگانه بخشی ازاقتصاد و نیز سازمان های نظامی ایران را مورد تحریم قرار دادند. اینگونه تحریم ها از درجات گوناگون اهمیت برخوردار هستند. دولت آمریکا بیش از دیگر دولت ها در این زمینه اصرار ورزیده است. این کشور از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگان گیر ی دیپلمات های آمریکائی تا امروز هر چند گاه بر فشار سیاسی و اقتصادی خود علیه نظام تهران افزوده است.
این روزها فعالیت های تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران شدت و گسترش بی سابقه ای به خود گرفته است. در پی سه قطعنامه متوالی ارگانهای سازمان ملل متحدد علیه جمهوری اسلامی، در عرض یک هفته، جو سیاسی بین المللی در مورد رژیم تهران دستخوش تحولات بی سابقه ای شده است. سه قطعنامه شدید اللحن درباره فعالیت های اتمی، فعالیت های تروریستی و نقض گسترده حقوق بشردر ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی، با تعداد آراء بی سابقه به تصویب رسیده است. در مورد نقض حقوق بشر برای بیست و چهارمین بار رژیم تهران از سوی هشتادوشش کشور عضو سازمان ملل متحد مورد انتقاد قرار گرفت. تصویب این قطعنامه ها و همچنین گزارش سازمان بین المللی انرژی هسته ای برای نخستین بار و بیش از همیشه جمهوری اسلامی را در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای مورد انتقاد قرار داده اند.
در پی انتشار این گزارش و تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل  در تقبیح توطئه علیه جان سفیر عربستان در واشنگتن، موج نوینی از اعلام تحریم های تازه از سوی کشورهای غربی آغاز شد. انگلستان بانک مرکزی و تمام بانک های ایران را تحریم کرد، کانادا، استرالیا و دیگر کشورهای غربی هریک به طور جداگانه برنامه تحریم های خود را اعلام کردند. اتحادیه اروپا قرار است روز اول دسامبراطلاعیه خود را در مورد تحریم بانک مرکزی اعلام کند.
اما در این میان کشور فرانسه یک قدم فراتر رفته و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دولت های ژاپن، کانادا و دیگر کشورهای هم فکر خواسته است که متفقاً داریی های بانک مرکزی و سایر  بانک های ایران را مسدود کنند و از هرگونه دادوستد با آن ها امتناع ورزند. همزمان با این اعلامیه دولت آمریکا نیز کشور ایران را به عنوان بزرگترین مکان " پولشویی" در جهان معرفی کرده است واین مقدمه ایست برای اعمال فشارها و محدودیتهای تازه علیه بانک مرکزی ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر